Ne postoje knjige o tome o tome kako razgovarati sa decom o globalnoj pandemiji. Tri stručnjaka daju savete šta deci da kažete o koronavirusu, prenosi Gardijan.

Da li postoji pravi trenutak da razgovaramo sa decom o koronavirusu?

Medlin Levin: Čim vaše dete ima pitanja ili primeti da su stvari drugačije, moraćete da budete spremni da razgovarate sa njim. Pitanje je kako da razgovarate sa petogodišnjakom i 15-godišnjakom. Petogodišnjaci i dalje žive u svetu magije, stvari su im stvarne na način na koji nisu kod starije dece. Dakle, virus je zastrašujuća stvar i oni ne mogu logično da razmišljaju. Odgovori neka budu kratki … uglavnom će „čitati“ kako se vi osećate više od svega što ćete reći.

Mogli biste reći: „Sigurna sam da ste primetili da su stvari ovde drugačije, imate li pitanja?“ Možete povremeno da koristite ovo jednostavno, otvoreno pitanje. Zaista, mlađoj deci ne ne treba puno informacija, trebaju im odgovori na pitanja.

Šta da radite kad vaše dete počne da brine o sopstvenoj smrtnosti ili zdravlju svojih roditelja i baka?

Levin: Deca imaju izvanrednu količinu delimičnih informacija. Ne razlikuju jednostavne stvari: mnogi bolesni ljudi nemaju koronavirus; većina ljudi koji imaju koronavirus neće umreti. Ako imate stariju decu, sjajna je prilika da sarađujete sa njima kako „čuju“ medije, šta to znači i šta su pouzdani izvori medija.

Odgovor je: Ne, nećemo svi umreti. Možete reći: „Imali smo i drugih ovakvih problema, svi se jako trude da stvari učinimo sigurnim za ljude“. Deca misle da će svi bolesni umreti od koronavirusa, ali većina obolelih ima prehladu ili grip.

Ašanti Vuds: Ako se dete boji kako koronavirus utiče na baku i deku roditelj bi trebalo da bude iskren. Mogli bi reći, „Znate, koronavirus može učiniti starije ljude bolesnijima od mlađih ljudi, i zato …“, a zatim uključite i zdravstveni savet. „Zato želimo da budemo sigurni da peremo ruke … zato kada kijamo koristimo čistu maramicu … zato imamo Fejstajm posete kod bake i deke“.

Kako objasniti detetu važnost fizičkog distanciranja?

Levin: Mislim da to, opet, potpuno zavisi od detetove starosti. Većina dece oko sedam do 11 godina zaista dobro logički misli. Mislim da to morate da postavite … teško je za sada, ali oni mogu razgovarati sa svojim prijateljima na Fejstajmu ili Skajpu. Deca u toj starosnoj grupi su zainteresovana da budu od pomoći. Koronavirus im ništa ne znači, pa im govorite o bakterijama. Pobrinite se da znaju da to nije beskrajno. Ovo će se završiti, kao i svaka pandemija i epidemija.

Džošua Klapov: Osnovni koncept je izbegavanje kapljica iz vazduha ili sa površina. Stoga objasnite da što su dalje svi udaljeni jedan od drugog, to je manja verovatnoća da kijanje, kašalj ili čak i dah mogu preneti virus. To je jednostavan koncept za sve uzraste – što više ljudi ostanu podalje (i što duže ostanu podalje), to je manja šansa da se razbole ili prenesu virus. Pokažite konkretno kolika je udaljenost od šest stopa i objasnite, možda, na slikama ili videozapisima koncept kapljica, mlađoj deci pružiće vizuelizaciju koja će imati smisla.

Kako mlađoj deci naglašavate važnost pranja ruku bez stvaranja anksioznosti?

Klapov: Obavestite dete, posebno decu mlađu od 12 godina, da pranje ruku nije nešto što radimo samo zbog virusa ili bolesti. To je upravo ono što želimo da rade svaki dan. Svaki put kada jedu, kontaktiraju nekoga, dodirnu površinu, dodirnu lice. Objasnite im da to ljudi trebaju da rade svaki dan. Jednom kada to shvate, naglasite da ćemo upravo sada biti pažljivi kako bismo isprali sve klice sa naših ruku. Normalizacijom ponašanja, što je zapravo normalno higijensko ponašanje, osnažujemo decu jer uglavnom znaju kako da izvršavaju akciju.

Vuds: Možete početi sa sistemom nagrađivanja. Učinite to zabavnim, ne mora da bude pevanje pesme za srećan rođenadan. Možete otpevati „Baby shark“ ili bilo koju kul pesmu.

Kako da budete sigurni deca ne dobijaju pogrešne poruke od drugih, na primer kada predsednik Tramp navodi Covid-19 kao „kineski virus“?

Levin: Virusi nemaju nacionalnost. Mlađe dete možete da pitate: „Gde ste to čuli?“ To je sjajna prilika za ispravljanje dezinformacija.

Odgovarali:

Dr Medlin Levin, dečji psiholog

Dr Džošua Klapov, doktor kliničke psihologije

Dr Ašanti Vuds, specijalista za opštu pedijatriju

NAJVAŽNIJE STVARI KOJE BI TREBALO DA ZNATE O KORONAVIRUSU:

Koji su glavni simptomi koronavirusa i kako ga razlikovati od sezonskog gripa

Šta možete da uradite da biste smanjili rizik od zaraze koronavirusom (kako da se pripremite za COVID-19)

Izbegavajte rukovanje i ljubljenje

Šta je „samoizolacija“ i kada je bi je trebalo primenjivati

Da li maska pomaže i kada bi trebalo da je nosimo?

Kako funkcionišu brzi testovi za koronavirus?

Čuvajte se infodemije (najezde lažnih vesti). Na primer, psi i mačke ne prenose koronavirus

KORONAVIRUS:

„KUĆNA IZOLACIJA“ – Uslovi za dobijanje i preporuke za ukućane

RADITE OD KUĆE? – Evo kako da olakšate sebi

ŠTA ZNAČI IMATI „KONTAKT“ SA ZARAŽENIM?

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.