“Tvrdo kuvani šešir”: Kako su šlemovi postali statusni simbol

Piše Marej Karpenter

0
(Luke Sharrett for The New York Times)

Kada se Edvard V. Balard 1919. vratio u SAD pošto je služio kao pripadnik konjice u Francuskoj, širom zemlje video je nebodere, nasipe i mostove koji su samo bivali sve veći.

Ovi projekti dali su novi život gradovima posle Prvog svetskog rata, ali su predstavljali i novu opasnost za građevinske radnike koji su postavljali nosače, nalivali beton i zakucavali eksere.

Balard, čiji je otac snabdevao rudare, došao je na ideju: šta ako kompanija napravi šlem za rudare i druge radnike prema modelu metalnog šlema kakav su nosili vojnici u Francuskoj?

Balardovi su zajedno iskovali jedan i tako je rođen šlem koji ove godine slavi svoj stoti rođendan.

Bezbednosni šlemovi, uz gas-maske i kišobrane, imali su simboličnu ulogu ovog leta u Hongkongu; demonstranti su ih nosili na protestima u znak otpora uticajima kineske vlade na ovu poluautonomnu oblast.

Oni su postali i emblemi autoriteta koji otkrivaju štošta o svojim vlasnicima. Sjajan novi šlem nosiće neki novajlija, ali dobro iznošeni predstavlja iskustvo. Čak i boja denotira određeni status: na nekim mestima svi zaposleni nose šlemove iste boje, dok je na drugim jedna boja predviđena za izvođače, a druga za šegrte.

Kompanijom Balardovih upravlja peta generacija, a na godišnjem nivou u fabrikama se proizvode milioni šlemova za desetine hiljada klijenata. Proizvodnja se pretežno odvija u sedištu u Kentakiju, navodi izvršni direktor kompanije Vels Balard.

Kompanija čak ima i “Turtle Club” čiji su članovi preživeli upravo zahvaljujući šlemovima. Moto ovog kluba je: “Oklop na glavu da ne budeš mrtav.”

Prvi šlem Balardovi su nazvali „Tvrdo kuvani šešir“. Bio je proizveden od štavljene kože i platna, pokriven crnom farbom i sa tregerima koji se vezuju oko glave. Tridesetih je potražnja porasla kada su inženjeri koji su radili na izgradnji Golden gejta u San Francisku zahtevali od radnika da nose Balard šlemove. Standardni dizajn šlemova je evoluirao u narednim godinama, od platna, preko metala i fiberglasa, do, na kraju, plastike.

Sa razvojem industrije, kompanija Balard imala je sve brojniju konkurenciju – Honeywell, Kask i 3M.

Popularnost šlemova prevazišla je bezbednost i postala statusni simbol, kaže dr Bet Rozenberg, profesorka sa Medicinskog fakulteta Univerziteta Tafts nadomak Bostona.

Rozenbergova dodaje da se šlemovi povezuju sa muževnošću i patriotizmom. “Spojem socijalnih faktora, šlemovi su postali kul”, ističe ona.

Skot Storas radio je kao menadžer projekta u San Francisku kada je jedan radnik ispustio metalne spojnice za skele sa šestog sprata.

“Šlem je izveo svoj trik”, kaže.

Balard objašnjava: “Šlem se nije značajno promenio za stotinu godina.”

Ipak, on jeste napredovao tako da više ne štiti samo radnike od objekata koji padaju, već i kada su upravo radnici padajući objekti.

Početkom naredne godine, Balard će predstaviti novu liniju šlemova sa postavom od pene i ugrađenom zaštitom za bradu.

Padovi su glavni uzrok smrti na izvođenju građevinskih radova, ističe G. Skot Ernest iz Nacionalnog instituta za zdravlje i zaštitu na radu. U izveštaju iz 2016. navodi se da je više od 2.200 građevinskih radnika u Americi preminulo od traumatskih povreda mozga, i to u periodu od 2003. do 2010.

“Sve što možemo da učinimo da građevinskim radnicima obezbedimo bolju zaštitu jeste važno, zato što je ovo veoma opasna industrija.”

© 2019 The New York Times

POSTAVI KOMENTAR

Unesite komentar
Unesite ime