Blindirane crne limuzine idu svuda sa Kim Džong Unom, uglađene zapadnjačke kočije za mladog diktatora na čelu Severne Koreje.

One se iz severnokorejske prestonice, Pjongjanga, prevoze teretnim avionom, a Kim se u njima vozio Singapurom, Hanojem i Vladivostokom kada se sastajao sa američkim predsednikom Donaldom Trampom i ruskim liderom Vladimirom Putinom.

Ovi prvoklasni Mercedes-Benz automobili popularni su među svetskim liderima – Maybach S62 i Maybach S600 Pullman Guard, sa cenama između 500.000 dolara i 1,6 miliona. Kim ih koristi u znak prkosa Ujedinjenim nacijama koje su sankcijama zabranile prodaju luksuznih dobara Severnoj Koreji.

Luksuzna zapadnjačka roba pronalazi svoj put do elitnih krugova u Severnoj Koreji kroz kompleksan sistem, prema istraživanju Centra za napredne studije odbrane, neprofitne organizacije sa sedištem u Vašingtonu, i Njujork tajmsa.

Kanali kojima roba pristiže ilustruju ograničene domete sankcija čiji je cilj da Pjongjang pritisnu u ozbiljne pregovore o programu nuklearnog naoružanja.

Zvaničnici navode da je od velikog značaja praćenje krijumčarenja luksuznih dobara – naročito kada je reč o robi poput blindiranih automobila – zato što Severna Koreja koristi slične tehnike za dobavljanje tehnologije za svoj nuklearni program.

Putovanje na koje su od Evrope do Istočne Azije otišla dva Mercedes Maybach S600 sedana takođe otkriva način na koji operišu mreže za transport luksuznih dobara.

Centar za napredne studije odbrane i Njujork tajms pratili su trasu automobila kroz pet zemalja. Putovanje je započeto u Holandiji. U junu 2018. godine, dva zapečaćena kontejnera sa po jednim „mercedesom“ vrednim 500.000 dolara kamionom su dovezena do terminala za otpremanje. Bili su u vlasništvu korporacije China Cosco Shipping. Nije razjašnjeno ko je prvi kupac automobila. Daimler, matična kompanija Mercedesa, navela je da Mercedes vrši provere potencijalnih kupaca kako bi kompanija bila sigurna da se vozila ne prodaju kršiocima sankcija.

Automobili su brodom putovali 41 dan do Daljena na severoistoku Kine. Kontejneri su istovareni po pristajanju broda 31. jula. Ostali su u luci do 26. avgusta. Zatim su utovareni na brod za Osaku, Japan. Odatle su brodom tri dana putovali do Busana u Severnoj Koreji gde su stigli 30. septembra.

Ceo tekst pročitajte u novom broju Njujork tajmsa na srpskom jeziku koji svi čitaoci kao poklon dobijaju uz novi broj Nedeljnika koji je na kioscima od četvrtka, 15. avgusta.

Pišu Edvard Vong i Kristof Ketl

© 2019 The New York Times

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.