U susret završetku ovogodišnjeg projekta Svetionik znanja, koji srednjoškolce iz 30 gradova Srbije okuplja oko inicijativa za unapređenje zajednica u kojima žive, razgovarali smo sa Majom Rubin, projektnom menadžerkom iz Asocijacije za afirmaciju kulture, koja već čertvrtu godinu organizuje ovaj projekat, sa ciljem da mladima pomogne u osmišljavanju i realizaciji ideja kojima žele da menjaju svet.

  • Da li su mladi dovoljno zainteresovani da se uključe i pokrenu inicijative koje imaju za cilj unapređenje zajednica kojima žive?

U prethodne četiri godine, imali smo prilike da radimo sa 240 srednjoškolaca iz preko 30 različitih gradova Srbije. Svima njima je zajednička želja da svojim trudom unaprede zajednice u kojima žive i da doprinesu rešenju nekog problema koji prepoznaju oko sebe. U svakoj generaciji smo uživali u radu sa mladima koji poseduju energiju i volju da urade nešto dobro za svoje komšije i sugrađane. Velika energija postoji dok je potrebno pružiti mladima podsticajno okruženje koje bi ih navelo da svoje ideje pretoče u razvijene inicijative i aktivnosti. Takođe, prepoznajemo da okruženje nije uvek podsticajno za mlade. Postoje i dalje pojedinci koji sumnjaju u njih samo na osnovu njihovih godina i misle da srednjoškolci nisu u mogućnosti da urade nešto značajno za svoju zajednicu. Od kada smo počeli sa radom, pomogli smo osmišljavanje 60 lokalnih projekata i kroz svaku generaciju pokazujemo da svi mladi imaju plemenite i inovativne ideje koje je potrebno podržati, a kako bi pomogli promene u zajednicama u kojima žive.

  • Kako im u tome pomaže projekat Svetionik znanja?

Svetionik znanja im pomaže kroz tromesečni proces koji pruža srednjoškolcima pristup razvoju ideja, podržavajući njihove ideje kroz jasan edukativni i mentorski program. Želimo da mladima pružimo strukturisan pristup putem kojeg mogu da svoje ideje razviju u kompletne projekte za koje mogu tražiti podršku za realizaciju.

Svakom timu od četiri srednjoškolca podršku pružaju tri mentora kako bi uspešno odgovorili na lokalne izazove kroz jedan stručan i inovativan pristup, poštujući pravila i obaveze samog projekta.

Naši učesnici se kroz tri meseca rada susreću sa veoma zahtevnim edukativnim programom koji uključuje nedeljne sastanke i vebinare, zadatake, provere napretka i druge aktivnosti koje smo pripremili za njih. Želimo da im pružimo širok set znanja i veština kojiS će im pomoći u razvoju projekta na temu ekologije, javnog zdravlja, kulture, društvenog aktivizma i turizma.

  • Kakav je put od ideje do realizacije?

Njihov put se sastoji od tri događaja kao i od tromesečnog edukativnog programa unutar kojeg razvijaju svoje aktivističke projekte. Započinju svoje putovanje na Seminaru, odnosno trodnevnom događaju. Tom prilikom ih upoznajemo sa programom, ali se i učesnici međusobno upoznaju i dobijaju početne smernice oko svojih projekata. Nakon toga kreću u razvoj istih koji zahteva posvećen rad i kao i saradnju sa svoja tri mentora. Rezultat svog rada predstavljaju stručnom žiriju na Završnom događaju gde biramo najbolje timove. Prvih šest timova dobija priliku da svoje ideje predstave u svom gradu na javnim prezentacijama koje za njih organizujemo i finansiramo. Na taj način želimo da pružimo potporu mladima da dobiju podršku u svojoj zajednici za realizaciju svojih ideja.

  • Da li su projekti prethodnih generacija srednjoškolaca zaživeli u njihovim lokalnim sredinama?

Svake godine najuporniji srednjoškolci uspevaju da realizuju svoje projekte i unaprede gradove iz kojih dolaze. Treća generacija projekta je iznedrila najviše timova koji su započeli sa realizacijom svojih ideja. Ponosni smo na naše devojke iz Šapca sa svojim „Taste the bunt“ portalom koji podržava sve mlade u Šapcu. Pobednički tim iz Pančeva ja započeo svoje aktivnosti na prikupljanju ambalažnog otpada, dok je Vrščane epidemija korona virus omela da realizuju svoj omladinski kamp za mlade iz cele Srbije. Pored navedenih primera, srećni smo što su mladi iz treće, ali i prethodnih generacija, uspeli da doprinesu promeni na lokalu.

Pored svih izazova koje nam je donela 2020. godina, verujemo da će četvrta generacija biti najbolja do sada i veoma se radujemo prilici da ih sve čujemo na Završnom događaju.

  • Iz kojih oblasti dolaze projekti i ideje, na šta su mladi najviše fokusirani?

Svetionik znanja pruža timovima mogućnost da razvijaju projekte na temu ekologije, javnog zdravlja, kulture, društvenog aktivizma i turizma. U samim prijavama za projekat vidimo da su srednjoškolci najviše zainteresovani za temu ekologije. Učesnici su veoma svesni da se suočavamo sa različitim izazovima kada govorimo o očuvanju životne sredine, i poseduju posebnu motivaciju da se posvete tom pitanju.

Sa druge strane, ove godine smo uneli i malu inovaciju dodavši temu javnog zdravlja Svetioniku znanja. Takođe, na početku projekta smo očekivali da će mladi osmisliti načine da pruže pomoć sugrađanima u svetlu pandemije. Ipak srednjoškolci su nas ponovo iznenadili birajući teme koje se bave seksualnim obrazovanjem i prevencijom od zaraznih bolesti za mlade u Srbiji.

  • Kako je ove godine izgledao Svetionik znanja, kakva su iskustva vas kao organizatora, a kakva učesnika?

Kao i mnoge druge manifestacije u 2020. godini, Svetionik znanja je trpeo promene zbog ograničenja okupljanja. Naš prvi Seminar, smo realizovali u onlajn formatu. Kvalitet edukativnog sadržaja je unapređen u odnosu na prethodnu godinu, ali nam je žao što mladi nisu imali mogućnost da se upoznaju uživo, i na taj način steknu nove prijatelje iz svih delova Srbije. Organizacioni tim je morao takođe da se prilagodi. Osmislili smo digitalnu kampanju kako bismo podstakli komunikaciju sa mladima kao i dodatne aktivnosti,  uprkos svim izazovima koje je ova godina postavila pred nas.

Poput naših učesnika, Svetionik znanja se takođe trudi da se prilagodi okolnostima i pruži inovativna rešenja. Izazovi koji su nas sve pogodili su bili povod za uvođenje novih sadržaja za mlade i dodatnu podršku za 60 srednjoškolaca koji žele da žive u skladu sa motom našeg projekta i poručuju svima – Mi već menjamo svet!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.