Jedete previše šećera i nezdravih masnoća? Možda je problem u kvalitetu sna

0
Foto: Profimedia

Ako jedete previše dodatog šećera i nezdravih masnoća razlog može da bude i to što ne spavate dovoljno, tvrde naučnici s Univerziteta Kolumbija.

Ono što su studijom utvrdili jeste da su one žene koje su manje i nekvalitetnije spavale više konzumirale dodate šećere, zasićene masti i kofein. Ovi nalazi su važni zbog toga što pokazuju da žene imaju povećan rizik od gojaznosti i poremećaja spavanja koji mogu da budu direktno povezani s velikim unosom nezdrave hrane u organizam. Hrana s visokim nivoima dodatih šećera i zasićenih masti, takođe je povezana s raznim zdravstvenim stanjima i bolestima, poput dijabetesa tipa 2, bolesti srca i gojaznosti.

“U modernom društvu često radimo prekovremeno i do kasno uveče, jedemo obroke nakon što ne bi trebalo i zanemarujemo san kao da nismo svesni koliko je on važan za naše opšte zdravstveno stanje”, rekla je doktorka Bruk Agarval, jedna od vodećih autora istraživanja.

“Naše istraživanje ističe važnost dobrog i kvalitetnog sna za mogućnost upravljanja telesnom težinom i prevenciju razvoja neke od kardiovaskularnih bolesti kod žena”, dodala je.

Više od trećine žena koje su učestvovale u studiji prijavile su loš kvalitet sna ili neki oblik nesanice, a 55 odsto je spavalo manje od sedam sati. To je ujedno bilo i prosečno vreme sna za sve ispitanice.

U proseku žene koje nisu spavale dovoljno konzumirale su dnevno 500 do 800 kalorija više. Konzumirale su više zasićenih masti, dodatih šećera i kofeina od doze koju preporučuje Svetska zdravstvena organizacija, a nisu konzumirale dovoljno celih zrna i vlakana. Nijedan od pokazatelja sna nije bio povezan s unosom proteina ili ugljenih hidrata.

Jedan od razloga zbog kojih bi nedostatak sna mogao da bude uzrok prejedanja je i taj što se veruje da on stimuliše glad i suzbija hormon koji signalizira telu da je sito, kaže istraživanje.

“Već je ranije dokazano da, kad smo umorni ili ne dobijamo dovoljno kvalitetnog sna, naši hormoni mogu da stimulišu glad”, kaže Agarvol i ističe: “Oni hormoni koji regulišu suzbijanje gladi i sitost mogu da budu zbunjeni.”

Nivoi nesanice mogu da utiču na hipokampus, područje mozga koje igra važnu ulogu u spajanju informacija iz kratkoročnog pamćenja u dugoročno. Ako unos šećera i masnoća dovede do abnormalne aktivnosti hipokampusa, to može da oteža izbegavanje poriva prema nezdravoj hrani, prenosi Index.

“Kada smo umorni, imamo tendenciju da donosimo manje racionalne, a više impulsivne odluke”, upozorava doktorka Maja Adam, direktorka Centra za zdravstvenu edukaciju Univerziteta Stenford.

Dobra higijena spavanja podrazumeva uvođenje nekih zdravijih navika, potrebno je da prostorija u kojoj spavate bude zamračena i dovoljno hladna, i da vam ne smetaju zvukovi i svetla spolja, kao i svetlo s ekrana mobilnog. Predlaže se i meditacija, opuštajuća kupka.

“San nije luksuz. To je osnovna ljudska potreba i neophodan deo zdravog životnog stila”, kažu stručnjaci.