Moglo bi da deluje dezorijentišuće što se Kanje Vest u 42. godini okrenuo muzici slavljenja i obožavanja. Vest je, međutim, oduvek pravio takvu muziku, koliko doslovnom upotrebom religijskih tema i ikonografije, toliko i svojim uverenjem da muzika treba da bude sredstvo za moralne borbe, filozofsko promišljanje i ekstatično slavljenje. Jedina stvar koja se promenila je pakovanje.

„Jesus Is King“, odnosno „Isus je kralj“, njegov deveti album, objavljen u oktobru, živopisniji je od prošlogodišnjeg „Ye“, mada ni blizu robustan kao „The Life of Pablo“ iz 2016, bazičan je i efikasan, emotivno nabijen i strukturalno oskudan. Odaje utisak žurbe i urgentnosti.

Od 2008. godine kada je dekonstruisao svoje prazne pretnje i razmetanje na albumu „808s & Heartbreak“, a još više od tektonskog, industrijskog zaokreta sa „Yeezus“ 2013, Vestova paleta sadrži mnogo više od rima, teme ili melodije. Njegovi stihovi postali su jezgrovitiji i bešnji, a njegove najbolje pesme prepoznaju se na intuitivnom nivou.

Rezultat je „Yeezus” za Isusa, upakovan sa snažnim zvučnim potresima. Vest razume moć gospel hora i eksploatiše je od numere u otvaranju, „Every Hour” – prilično jednostavno, zvuk budilnika koji raščišćava maglu koja se nakupila poslednjih nekoliko godina.

Hor se vraća u više navrata kroz ovaj kratki album od svega 27 minuta – Vest je nedavno saopštio da će u decembru objaviti dužu verziju – ali on nije jedini motiv koji se ponavlja.

Kod Vesta se smenjuju repovanje i pevanje – njegov vokal okleva i ponekad je smeran i blag, kao da beba pravi prve korake. Ponekad je njegovo repovanje zajedljivo.

Na nekim mestima njegovo manje ambiciozno repovanje nadjačavaju glasovi gostiju – Ant Klemons na numeri „Water”, i Klemons i Ty Dolla Sign na „Everything We Nees”. A na“ „Use This Gospel”, Vestovo pevanje je podloga za stihove braće Clipse (Pusha-T i No Malice) koja se zajedno nisu pojavila u istoj numeri čitavu deceniju, otkad je Malice pronašao boga i promenio ime.

Vestova vera u boga ne razlikuje se preterano od njegove čvrste vere u sebe.

Ono što je drugačije jeste okvir, insistiranje na tome da je ovo doba više tvrdi zaokret nego suptilna, spontana evolucija. To je delom odgovor i na poslednjih nekoliko godina Vestovog javnog života tokom kojih je glasno podržao predsednika Donalda Trampa, a kada su njegove antiistorijske izjave o ropstvu otuđile od njega dobar deo baze fanova. Njegovo okretanje religiji percipirano je sa skepticizmom, neretko kao pokušaj da se iskupi.

Vest pojačava intenzitet svoje posvećenosti ostatkom svog opusa. U oktobru je objavljen i film „Jesus Is King”, a Vest organizuje nedeljne službe, kvazicrkvene nastupe u kojima uz hor izvodi pop i R&B hitove reinterpretirane u gospel stil.

Film „Jesus Is King” je blaži od albuma, mada počiva na istim principima. Reč je o nizu vinjeta snimljenih u Roden Krejteru u pustinjama Arizone. U najmoćnijoj sceni, kamera se sa zemlje podiže ka nebu i hvata dirigenta hora koji predvodi grupu u izvođenju „How Excellent”.

Hor ima centralnu ulogu ovde; jedan segment usredsređuje se samo na lice jedne članice hora. Kada se Vest pojavi, to izgleda kao deo službe – ruka mu je na klaviru dok mirno posmatra hor; potom peva tiho, u ekstremnom kontrastu sa moćnim odjecima hora; drži svoju bebu. Vest je počeo da nedeljne službe izvodi u blizini svoje kuće u Kaliforniji, u januaru, potom u drugim gradovima, a neretko upravo u crkvi.

Jasno je da muzika dobija tek delić Vestove pažnje ovih dana – oženjen je i ima četvoro dece, vodi uspešnu modnu kuću i istražuje održivi dizajn enterijera – ali on stvaranje muzike opisuje kao kosmičku odgovornost, simbol svoje vere. 

„Verujem da mi je bog dao dar za koji sam se molio i koji toliko ljudi voli, i da bi mi, ako prestanem da stvaram, možda oduzeo i druge stvari”, rekao je Vest.

Drugim rečima, muzika je njegovo sidro. Činjenica da je njegov okret ka gospelu dočekan sa skepsom ne razlikuje se mnogo od sumnji sa kojima se suočio kada je ušao u svet hip-hopa početkom dvehiljaditih. Tada je bio odmetnik sa harizmom i snagom volje koga su mnogi prihvatili sa oklevanjem. Ali s vremenom je njegova jeres počela da umnogome podseća na veru. Zanimljivo je kako stvari funkcionišu.

Tekst iz novog broja Njujork tajmsa na srpskom jeziku na poklon uz novi broj Nedeljnika koji je na kioscima od četvrtka, 12. decembra.

© 2019 The New York Times

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.