Značaj voća i povrća u ishrani

1

Značaj povrća i voća u ishrani je nemerljiv. O značaju ovih namirnica koje se nalaze se na dnu piramide ishrane kao najvažnije više se i ne polemiše, a znate li tačno zbog čega? Odgovore na ova pitanja, za Nedeljnik daje sertifikovani nutricionista, Aleksandra Đorđević.

Veliki broj fitohemikalija, vlakana, vitamina i minerala

U jednoj porciji povrća ili voća prisutno je više od 100 različitih fitohemikalija, korisnih za opšte zdravlje, a većina njih su antioksidanti. Oni štite naše telo od štetnih slobodnih radikala u telu i imaju sposobnost jačanja imuniteta. Vlakna iz povrća i voća su izuzetno važna u sprečavanju teških oboljenja creva, hraneći korisne bakterije koje se nalaze u njima. Upravo ta vlakna obezbeđuju našem organizmu pravilno varenje, smanjuje holesterol u krvi, usporava se apsorpcija šećera u crevima što dovodi do stabilizacije šećera u krvi, sprečava opstipaciju. Vlakna u ishrani smanjuju apetit i pomažu regulaciju telesne težine kod gojaznih osoba. Vitamini i minerali učestvuju u metaboličkim procesima, u radu srčanog mišića, u razvoju mozga, utiču na poboljšanje imuniteta, obezbeđuju pravilno funkcionisanje organizma.

Voće daje vitalnost organizmu

Voće se izuzetno brzo vari, ne opterećuje sistem organa za varenje i pruža energiju telu. Najbolje je dan započeti upravo voćnim obrokom i vodom zaslađenom medom, a nakon pola sata uzeti doručak. Na taj način pružićemo organizmu (posebno našem mozgu) ono što mu je ujutru najpotrebnije-glukozu i kiseonik, kao i energiju za rad celog tela. Nije redak slučaj u poslednje vreme čuti kako ljudi izbegavaju da jedu voće, zbog fruktoze (vrsta šećera) koju sadrži, ili zablude da će ih voće ugojiti, izazvati problem sa dijabetesom. Lično, to smatram velikom zabludom. Voće ne sadrži puno šećera, najviše sadrži vodu koja hidrira naš organizam, sdrži cink, kalijum, mangan, hrom, jod, magnezijum, sve vrste vitamina, već pomenute značajne fitohemikalije, vlakna. Šećer iz voća ne treba upoređivati sa industrijskim šećerom niti bilo kojim slatkišem, jer nema isti efekat na organizam, razlikuje se i u varenju i u hranljivosti. Ne postoji zamena za voće, a zamena za ostale slatkiše je voće. Ono ne stvara zavisnost poput industrijkih slatkiša, čokolade itd. Voće deluje preventivno na mnoge bolesti pa i one najteže poput kancera. Zrelo voće u svežem obliku, spada u grupu hrane koja alkalizuje naše telo. Ono predstavlja savršen način da očistimo naše telo od toksina. Može se kunzumirati i u vidu ceđenih sokova i popularnih smutija.

Volimo sveže!

Svežina voća i povrća je takođe veoma bitna. Stajanjem, neadekvatnim čuvanjem i transportom, gubi se značajan deo hranljivih vrednosti, odnosno vitamina i minerala. Postoji i voće koje se može brati zeleno, te da stajanjem uzri i da to ne utiče na hranljive sastojke koje sadrži, tu spadaju banane, mango, avokado ili npr. paradajz, kada je povrće u pitanju. Zato preporučujem Lidlovu pijacu koja u ponudi uvek ima sveže sezonsko voće i povrće, veliki izbor organskih proizvoda i pristupačne cene za proveren i siguran kvalitet.

1 KOMENTAR

  1. Voće i povrće je neophodno u ishrani samo što niko ne proverava koliko se u poljoprivredi koriste xemijska sredstva za suzbijanje bolesti.

Comments are closed.