Zašto sve više starijih ljudi umire nakon padova i kako da sprečite da se spotaknete

0
(Ramin Rahimian for The New York Times)

Sa starenjem stanovništva sve je veći broj starijih Amerikanaca koji stradaju u padovima. Istraživanje objavljeno prošlog meseca u medicinskom časopisu JAMA pokazalo je da se kod ljudi starijih od 75 godina stopa smrtnosti usled padova udvostručila u odnosu na period između 2000. i 2016. godine.

Istraživači su analizirali informacije iz izveštaja o uzroku smrti. Stopa smrtnosti usled padova za ljude od 75 godina i starije 2016. je iznosila 111 na 100.000, a 2012. godine 52 na 100.000 ljudi.

Elizabet Berns, naučnica iz Centra za kontrolu i prevenciju bolesti i autorka istraživanja, kaže da je uzrok ovom rastu još uvek nejasan.

“Najverovatnije je da je reč o tome da ljudi žive duže sa bolestima i stanjima od kojih bi u prošlosti umirali ranije”, navodi Bernsova. Stariji ljudi takođe su često pod terapijom lekovima koja uvećava rizik od pada. Kod žena je verovatnoća da će pasti nešto viša nego kod muškaraca, ali je kod muškaraca, sa druge strane, veća verovatnoća da će umreti kada ili nakon što padnu.

Padovi su širom sveta na drugom mestu vodećih uzroka namernih ili slučajnih smrti, prema podacima Svetske zdravstvene organizacije. Procenjuje se da na ovaj način godišnje život izgubi oko 646.000 ljudi.

“Najveći faktor rizika za pad na koji ne možete uticati jesu vaše godine”, kaže dr Elizabet Ekstrom, gerijatar na Univerzitetu za zdravlje i nauku. “Većina drugih rizičnih faktora je promenljiva.”

Dr Luis Lipsic, profesor medicine na Harvardu, ističe važnost redovne fizičke aktivnosti. On predlaže makar 20 minuta aerobnog i anaerobnog treninga dnevno. Vežbanje sa opterećenjima je, naročito ako želite da ojačate noge, dobra ideja, kaže dr Lipsic.

Taj-či, kineska borilačka veština, takođe je jedan od efikasnih načina za sticanje bolje ravnoteže. Ona podrazumeva spore, ciljane pokrete usklađene sa disanjem i aktivnošću mišića.

Istraživanje iz 2018. godine pokazalo je da se kod ljudi starijih od 70 koji vežbaju taj-či makar dva puta nedeljno po sat vremena rizik od padova smanjuje za 58 odsto.

“Kada padnete, to znači da vaše telo nije uspelo da ostane stabilno i to je upravo ono u čemu vam taj-či pomaže”, kaže dr Elizabet Ekstrom. “Vežbanje taj-čija podrazumeva položaje koji nalikuju padanju – naginjete se duboko napred, iskoračite široko u stranu…”

Lekovi, naročito oni koji regulišu poremećaje spavanja, mogu ugroziti osećaj za ravnotežu. “Kada bi se svi skinuli sa tableta za spavanje, sve bi bilo mnogo bolje”, kaže Ekstromova.

Vid takođe igra veoma važnu ulogu. Izbegavajte fokalna i progresivna sočiva kada izlazite napolje. “Ona menjaju percepciju dubine”, kaže Elizabet Berns.

A tu je i obuća. Moda, kaže dr Lipsic, ovde nije primarna, već funkcionalnost ima prvo mesto. “Nema visokih potpetica”, kaže dr Lipsic.

Papuče takođe mogu biti problematične, pošto vam noga može skliznuti iz njih, te se predlaže da uvek nosite zatvorenu obuću, a ukoliko vam je lekar preporučio šetalicu ili štap, nemojte se stideti.

“To će vam pomoći da duže budete nezavisni”, kaže doktorka Ekstrom.

Nered u prostorijama u kojima boravite takođe može biti smrtonosan, a savet je da se rešite i malih tepiha i produžnih kablova o koje možete da zapnete. Verovali ili ne, i ljubimci mogu da predstavljaju smrtnu opasnost. Takođe, obratite pažnju na visinu pragova između prostorija – dovoljno je svega nekoliko centimetara da se sapletete. Noću ostavite uključeno svetlo kako biste bez problema došli do kupatila, a hidriranost može sprečiti vrtoglavice koje takođe izazivaju padove, te pijte mnogo vode, kaže Doroti Bejker, stručnjak za gerijatriju sa Jejla.

Ona savetuje da ne čekate dok više ne možete da izdržite pa da pođete u kupatilo, a i ako često budete ustajali iz kreveta, vežbaćete mišiće i ravnotežu.