Zašto će ova godina biti presudna za budućnost električnih automobila

Potreba da se pridobije javnost koja i dalje okleva kada je reč o kupovini električnih automobila kojima je da se napune potrebno svega pola sata sve je veća, pošto su električna vozila sve bliža masovnoj proizvodnji Piše: Džek Juing / The New York Times International Report

4
Samuel Zeller for The New York Times

Nakon što su godinama obećavali električne automobile, velike auto-kompanije tek sada zapravo počinju da ih proizvode.

Ali proizvođači uviđaju da prelazak na električnu energiju zahteva i da promene pristup prodaji. Opseg je nova konjska snaga. Povezivanje zamenjuje broj cilindara. Održivost je novi statusni simbol.

Potreba da se pridobije javnost koja i dalje okleva kada je reč o kupovini električnih automobila kojima je da se napune potrebno svega pola sata sve je veća, pošto su električna vozila sve bliža masovnoj proizvodnji.

Električni automobili poput BMW i3, Nissan Leaf i Tesline postavke, dostupni su godinama unazad. Ali ova nekada niche kategorija sada se širi ogromnom brzinom. Na desetine električnih automobila koji nose imena poznatih brendova poput Poršea, Folksvagena, Audija i Renoa biće dostupno na tržištu krajem ove godine ili početkom sledeće.

“Godina 2019. biće odlučujuća za električne automobile”, rekao je izvršni direktor Folksvagena Herbert Dis na kompanijskom skupu u Ženevi.

Ovo je trenutak istine za tradicionalne proizvođače automobila koji tvrde da će zahvaljujući iskustvu uspeti da zaobiđu probleme koje imaju startap kompanije, a sa kojima se suočila i kompanija Tesla Ilona Maska.

Ključ je u tome da proizvedete automobil koji će delovati bolje i sposobnije od svih drugih. Začkoljica je u tome što je većina stvari u kojima se konvencionalni automobili razlikuju, poput  brzog postizanja pune brzine, lakog rukovanja i ukusno uređenih enterijera, kod električnih automobila standard.

Proizvođači automobila takođe moraju da se suprotstave sve popularnijoj ideji – na kojoj počiva i Uber – da je nepotrebno posedovati svoj automobil.

Volvo, na primer, pokušava da u proizvodnju unese dug Silicijumske doline, iako se inženjeri ove kompanije nalaze u Švedskoj i Štutgartu. Polstar, koji se pozicionira kao brend nezavisan od Volvoa, priredio je predstavljanje novog Polstara 2 kao da je reč o prezentaciji novog iPhonea. Tomas Ingenlat, izvršni direktor Polstara, na scenu je izašao u jakni boje senfa preko majice i pantalona, u belim patikama. Govorio je o digitalnim dodacima automobilu, poput tač skrina i softvera za prepoznavanje glasa koji vozačima omogućava da upravljaju automobilom na glasovnu komandu ili puste pesmu sa Spotifya.

Kada je Ingenlat stigao do “veganskog” enterijera Polstara 2, pokazao je sliku na kojoj se nalaze srećne i zadovoljne krave, verovatno zato što neće postati automobilska sedišta.

Opštevažeća pretpostavka je da će kupci električnih automobila tražiti “zeleno”.

Primarna motivacija klijenta koji želi električni automobil jeste “da bude prijateljski nastrojen prema planeti”, kaže Olivije Murge, potpredsednik prodaje u francuskom Renou.

Ali, kako je istakao, kupci električnih vozila obraćaju pažnju na iste stvari kao i kupci klasičnih automobila, poput cene.

Električni automobili i dalje koštaju po nekoliko hiljada dolara više od konvencionalnih vozila, uglavnom zbog baterije. To bi mogao da bude manji problem nego što se čini. Električna vozila koja su već na putevima u potpunosti opravdavaju cenu, kaže Murge. To omogućava proizvođačima automobila da ponude atraktivne uslove lizinga jer znaju da će automobili imati dobru preprodajnu cenu kada lizing istekne.

Klijenti u Evropi na lizing mogu uzeti “reno zoe“, po ceni od 150 evra mesečno. Pitanje je može li bilo koja od velikih auto-kompanija proizvesti uzbuđenje kao što je to učinio Ilon Mask, izvršni direktor Tesle. Uprkos problemima sa kojima se ta kompanija suočava, upravo je Mask taj koji je najzaslužniji što se električni automobili percipiraju kao poželjna vozila visokih performansi.

“Kompanija Tesla uradila je mnogo da izgradi tržište za električne automobile”, kaže Detlef fon Platen, direktor prodaje i marketinga u Poršeu. “Veoma poštujemo to što su postigli. Ugledamo se na njih.”

© 2019 The New York Times

TEKST IZ NOVOG BROJA NJUJORK TAJMSA NA SRPSKOM JEZIKU, NA POKLON SVIM ČITAOCIMA UZ NOVI BROJ NEDELJNIKA KOJI JE NA KIOSCIMA OD ČETVRTKA, 11. APRILA

4 KOMENTARA

  1. Dva su preduslova da bi se električna vozila probila na tržištu. Da pojeftine duplo i da imaju duplo veću autonomiju vožnje od sadašnjeg stanja. Ključ su baterije, ko prvi narpavi dobre i efikasne baterije, taj će vladati tržištem.

  2. Ja cu se radije voziti dzabe nego li placati litar benzina 150 din. Ali tu je caka,nasi lopovi ce smisliti neki zakon po kome ce ti naplatiti tu razliku,nemojte sumnjati.

  3. Neko se navikao na dizelase neko na benzince navike se tesko menjaju ali definitivno cena elektricnih automobila ce biti faktor u odlucivanju koji automobil kupiti.

Comments are closed.