Vlada Srbije usvojila je Uredbu kojom se građanima omogućava da sami očitavaju svoja brojila za električnu energiju i dostavljaju stanje operatoru sistema.

Ovaj potez stiže nešto više od mesec dana nakon što je Elektrodistribucija Srbije (EDS), posle oštrih kritika javnosti, privremeno odustala od plana da brojila očitava na svaka tri meseca.

Dopunama Uredbe o uslovima isporuke i snabdevanja električnom energijom, koje su danas objavljene u „Službenom glasniku“, uvodi se „sistem redovnog samoočitavanja“ koji će moći da koriste svi krajnji kupci koji nemaju ugrađeno brojilo za daljinsko očitavanje (poznato i kao „pametno brojilo“).

Kako će funkcionisati samoočitavanje?

Prema Uredbi, građani će moći da dostave očitano stanje brojila na više načina: putem softverske aplikacije koju će operator sistema učiniti dostupnom na svojoj internet stranici, pozivom na besplatan broj kol centra, slanjem SMS poruke, putem elektronske pošte ili popunjavanjem obrasca u prostorijama operatora.

Građani koji se odluče za ovaj sistem biće dužni da očitano stanje brojila, zajedno sa šifrom mernog mesta, dostave operatoru do šestog u mesecu za prethodni mesec.

Uredba predviđa i kontrolne mehanizme. Operator sistema je dužan da najmanje jednom u tri meseca proveri stanje koje je kupac dostavio.

Ukoliko se utvrdi da se dostavljeni podaci razlikuju za više od 30 odsto od stanja utvrđenog proverom, ili ako kupac tri meseca uzastopno ne dostavi stanje, gubi mogućnost korišćenja sistema samoočitavanja.

Ponovna prijava biće moguća nakon šest meseci a prijava i odjava iz sistema samoočitavanja biće besplatne.

Zašto se EDS predomislio u maju?

Podsetimo, krajem maja ove godine, EDS je najavio da prelazi na tromesečno očitavanje potrošnje struje, dok bi se za mesece između dva očitavanja računi obračunavali na osnovu procenjene potrošnje.

Kao razlog navedena je „optimizacija procesa rada i povećanje efikasnosti rada čitača brojila“, uz tvrdnju da je to praksa u mnogim evropskim zemljama.

Ova najava izazvala je burnu reakciju, a Udruženje potrošača „Efektiva“ u izjavi za Nedeljnik takav plan nazvalo je diskriminacijom potrošača sa starim brojilima.

Nedugo nakon kritika, EDS je saopštio da privremeno odustaje od primene novog modela kako bi dodatno analizirali novi model očitavanja i pronašla najbolje rešenje u saradnji sa nadležnim državnim institucijama.

Komentara

  1. Pa gde je zapelo,stručnjaci?
    5. jula 2025. 06:34

    Vlada može da proglasi Mesec srcetom Srbije.To ne menja situaciju u reali.

  2. entropya.info
    5. jula 2025. 10:16

    Poznajem starije sugrađane koji koriste raznovrsne servise interneta i mobilne aplikacije kao što su izabrani doktor, eUprava, mobilno bankarstvo među kojima su i preduzetnici koji koriste servis ePodsticaji u poljoprivredi, eKatastar, itd. Sasvim je nešto drugo ako neko ne želi da koristi mobilnu aplikaciju ED Srbije za prijavu svoje potrošnje električne energije. Po mom mišljenju bolje je biti mudar, proaktivan i upućen građanin u svoju potrošnju i kućni budžet nego reaktivan ili pod stresom bespotrebe koji će posle da se žali na portalima onima koji ne mogu da mu reše problem i da piše reklamacije za neispravan račun. E, to treba prevazići i ubediti sebe da ćemo se susresti sa nerešivim problemima na prvom mestu zbog svog nemara, nehata i indiferentnosti jer se nas tiče u vezi upravljanja našim kućnim budžetom odnosno finansijama. Ako već znate da pišete komentare na portalima koji ničemu ne služe zašto ne instalirate aplikaciju ED Srbije i prijavite stanje prvog u mesecu i sve u redu i dobijate tačan račun. Aplikacija se instalira iz Play prodavnice kao i svaka druga aplikacija, ED Srbije, Izabrani doktor, Super Kartica, BPŠ mbanking, ChatGPT, Moj Maxi, Vreme, i druge po potrebi aplikacije. Zar mislite da neko od ovih koji komentarišu mogu da Vam reše Vaš problem. Budite ubeđeni da ne mogu i da bespotrebno gubite vreme i energiju.

  3. Nikola Tesla
    5. jula 2025. 17:55

    Koliko ce gradjani biti placeni za tako nesto posto je do sada to preko agencije za debele pare ocitavano

    1. Jovan
      13. jula 2025. 09:03

      To je bilo pa prošlo ali više nije i neće biti agencije koja će da očitava brojila. To je prošlost, a mi živimo u sadašnjosti. To je problem u našim glavama zato što sa bavimo prošlošću i napredak izostaje jer smo tako programirani da se stalno vraćamo na prošlost.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.