“Uvek gledam u tuđa stopala na aerodromu”: Kako se Rodžer Federer zaljubio u patike i počeo da investira u njih

0
(Alexander Coggin for The New York Times)

Ako na aerodromu naletite na Rodžera Federera, nemojte se iznenaditi ako vas pogleda gore ili dole. Češće dole. To je zato što Federer ima jednu vrstu fiksacije patikama.

Švajcarski teniski šampion nije “opsednut”, kaže, ali ipak “uvek gleda u tuđa stopala na aerodromu”.

On, kako kaže, poseduje najmanje 250 pari patika. A onda priznaje da je to verovatno skromna procena.

Rodžer Federer (38) počeo je u poslednje vreme otvoreno da priča o penziji. Tada u priču ulazi švajcarska kompanija pod imenom On. Teniser je postao investitor brenda koji je osnovan 2010. godine u Cirihu, kao i saradnik na dizajnu i predstavnik brenda.

Možda vam je ime brenda nepoznato, ali biste prepoznali njihove kultne Cloud patike na kojima se nalazi “On” logo u obliku prekidača, mala švajcarska zastava i pomalo čudan gumeni đon. (Patentirana tehnologija nazvana CloudTec osmišljena je za trkače.)

Pošto se pročuo po izdržljivoj obući među sportistima i olimpijcima i počeo da se prodaje u specijalizovanim radnjama, On se brendirao kao rival gigantima poput Nikea i Adidasa u kategoriji sportske obuće.

Cloud je u Nemačkoj postao drugi po prodaji brend obuće posle Nike Air Max 270, prema podacima NPD Grupe, firme za istraživanje tržišta; u Americi, sada najvećem tržištu za On, Cloud patike dominiraju teretanama na Istočnoj i Zapadnoj obali.

Kada je decenijama dug ugovor sa kompanijom Nike priveo kraju 2018. godine, Federer je potpisao ugovor sa brendom Uniqlo navodno vredan 300 miliona dolara. Potpisao je ugovore i sa brendovima poput Rolexa, Moët & Chandona, Mercedes-Benza i Credit Suisse.

Federer je počeo da nosi patike On dok trči i tada je počeo njegov odnos sa ovim brendom.

Proizvodi koje je on dizajnirao za On već su u pripremi za sledeću godinu, a upravo će sam teniser zastupati brend.

Ni Federer, najplaćeniji teniser na svetu čije se bogatstvo procenjuje na oko 450 miliona dolara, ni On nisu otkrili finansijske uslove ugovora.

Iz kompanije On saopšteno je da je profitabilna od 2014. godine. Patike ovog brenda prodaju se u 55 zemalja, zaposlenih je skoro 500, a kompanija je počela da proizvodi i svakodnevnu obuću, kao i sportsku garderobu.

Popularnost funkcionalnih patika je delom iščeznula. Na njihovom mestu sada se nalazi obuća u sportskom stilu koja će postati najveća kategorija obuće u Americi, prema podacima NPD.

Met Pauel, savetnik u NPD, kaže da On prati taj trend.

“Ljudima više nisu potrebne skupe i napredne patike – samo žele da izgledaju dobro”, kaže Pauel. “Ali tu su još uvek desetine miliona ljudi koji trče i koji žele funkcionalnu obuću.”

Što se tiče Federera, “ponekad se kao sportista u određenim godinama možete osećati kao zvezda padalica”.

On kaže da nikada nije preterano razmišljao o životu posle tenisa.

“Sada je dobar osećaj samo se posvetiti onome što dolazi sledeće”, kaže teniser.

Piše Elizabet Paton

© 2019 The New York Times