Na važnom pitanju zaštite intelektualne svojine (IP) startapi u Srbiji rade sa švajcarskim stručnjacima. Naučno-tehnološki park Beograd (NTP Beograd) blisko sarađuje sa Švajcarskim institutom za intelektualnu svojinu (Swiss IPI) na podizanju svesti i podršci inovativnim kompanijama u Srbiji na ovoj značajnoj komponenti za razvoj i globalno širenje biznisa.

Saradnja se realizuje kroz projekat „Tehnopark Srbija 2 – Podsticanje izvoza kroz razvoj tehnoloških parkova“, uz podršku Vlade Švajcarske.

Tokom nedavne posete švajcarskih stručnjaka iz ove oblasti NTP Beograd, organizovane su brojne aktivnosti na jačanju kapaciteta i podršci akterima lokalnog inovacionog ekosistema u oblasti IP zaštite i transfera tehnologije. Među njima je bio i David Stärkle, advokat u Swiss IPI, koji već dugo radi sa startapima iz Srbije.

U razgovoru za Nedeljnik podelio je koliko su srpski startapi napredovali u ovom domenu, kao i pouke iz prakse.

Zašto je intelektualna svojina (IP) posebno važna za inovativne tehnološke kompanije?

Inovacije prethode razvoju biznisa i ako IP nije zaštićen od početka, posao neće trajati. Razmatranje IP prava i komercijalizacije obavezno je tokom celog procesa – od poslovne ideje do istraživanja, proizvodnje i marketinga. Na konkurentnom tržištu kao što je tehnološka industrija, IP zaštita je ključna za komercijalizaciju inovacija.

Šta je bio ključ da Švajcarska postane lider u ovoj oblasti?

Poslednje tri godine Švajcarska je svetski lider po inovativnim performansama – broju patenata, udelu visokotehnološke proizvodnje i izvoza, globalne vrednosti brenda. Visoko mesto ima i po broju diplomiranih u nauci i inženjerstvu i izdacima za istraživanje i razvoj.

Među faktorima koji tome doprinose su i visokokvalifikovana radna snaga, investicije multunacionalnih kompanija i to što je čak 5 univerziteta u 100 najboljih na globalnoj listi. Nove tehnologije i pronalasci su bolje zaštićeni nego u bilo kojoj zemlji, što je i faktor globalnog uspeha švajcarskih kompanija.

Kako saradnja sa NTP Beograd doprinosi razvoju lokalnog inovacionog ekosistema?

Cilj projekta „Tehnopark Srbija 2“ i njegove komponente za IP je povećanje konkurentnosti srpske ekonomije kroz razvoj inovacija i tehnološkog preduzetništva, što doprinosi rastu prihoda, izvoza i zapošljavanja. Zaštita intelektualne svojine važna je u razvoju ekonomije zasnovane na znanju, podstiče inovacije i investicije, i značajna je za uspeh srpske privrede globalno.

Podrškom mladim tehnološkim preduzetnicima na Projektu, osnivaju se novi startapi i sprečava odliv mozgova, sa prilikama da u svojoj zemlji kreiraju nova radna mesta i proizvode i usluge za ceo svet.

U kojoj meri je izmenjena svest startapa po pitanju IP zaštite?

Pre početka Projekta nedostajala je IP podrška, a know-how u oblasti komercijalizacije inovacija bio je slabo dostupan.

Rad na IP komponenti na Projektu doprineo je podizanju svesti o IP pravima među startapima u saradnji sa tehnoparkovima i Zavodom za intelektualnu svojinu Srbije. Startapi prolaze obuke o IP strategijama i kompanije sa najvećim potencijalom i potrebama, s obzirom na relevantna tržišta i okruženje, dobijaju dodatnu podršku.

Uz to, svi startapi na Raising Starts akceleratorskom programu koji sprovodi NTP Beograd, obučeni su o IP pravima, koja i štite. Do sada je održano 29 treninga za više od 800 ljudi, i imamo izuzetne rezultate: 4 prijave patenata, 30 žigova, 3 prijave industrijskog dizajna i više od 20 deponovanih autorskih prava.

Koji segmenti zahtevaju dodatni razvoj?

Transfer tehnologije (TT) u Srbiji ima veliki potencijal. Do sada ipak, TT kancelarije, univerziteti i fakulteti nisu radili efikasno. Procesi nisu pojednostavljeni i ujedinjeni, a mnoge inovacije nisu zaštićene i komercijalizovane. Postoji prostor za veću saradnju, i u okviru Projekta sprovodimo aktivnosti na uvećanju znanja i kapaciteta i u ovoj oblasti.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.