“Stiker 7/1 promoviše neukus, mizoginiju i laž”: Uprava grada na seksistički način promoviše Banjaluku. Traži se izvinjenje svim ženama

0

Banjalučani su u najmanju ruku zgroženi Viber stikerima kojima se Grad Banjaluka pohvalio juče. Iako je javnost na društvenim mrežama već dva meseca ukazivala da je Viber stiker 7 na 1 uvredljiv i seksistički, gradonačelnik Banjaluke Igor Radojičić i Gradska administracija uopšte nisu reagovali i pustili su ove stikere u opticaj, piše Buka.

Željka Umičević iz Helsinškog parlamenta građana Banjaluka kaže da se ovim sramotnim i uvredljivim stikerom žene još jednom koriste kao roba.

“Ovu već otrcanu banjalučku legendu Gradska uprava je iskoristila da na jedan seksistički način promoviše Banjaluku, nudeći kao atrakciju ženska mlada zgodna tela 7 Banjalučanki prikazanih na stikeru kao povod zašto bi turisti trebalo da dođu u Banjaluku. Šta Grad poručuje ženama ovim stikerom? Da je njihova uloga da budu broj i da svojim telima privuku turiste? Ako su već hteli da promovišu legende Banjaluke, zašto nema legende o Safikadi? Šta Banjaluka ovim stikerom poručuje turistima? Da su potencijali i atrakcije Banjaluke, pored Kastela, Šehitluka, ćevapa i atraktivna ženska tela Banjalučanki”, rekla je Umičević za portal Buka i dodala: “Promovisati i hvaliti se ovakvim načinom prikazivanja žena je za svaku osudu i najmanje što Grad može da učini jeste da ukloni ovaj ponižavajući stiker.”

Gordana Katana, novinarka iz Banjaluke, kaže da, kada je videla na društvenim mrežama stiker “Ovdje je 7/1”, pomislila je da je reč o jednoj od besmislica koje se svakodnevno objavljuju, a potom je usledilo, u najmanju ruku, neprijatno iznenađenje, pa onda istinska ljutnja zbog činjenice da iza njega stoji Grad Banjaluka.

“Jer šta se, zapravo, iz takve poruke iščitava? Da smo mi, žene ovoga grada, komadi, brojevi, roba na tržištu, koja bi trebalo da se predstavi kao deo ‘turističke ponude’. Poručuje li to Grad onima koji ga pohode da nakon raftinga, piva, ćevapa, mogu da izaberu i neku od ‘onih sedam koje jedva čekaju da ih neka muška ruka pokupi’. To je poruka koja zahteva i ozbiljan odgovor Banjalučanki, ali i izvinjenje Grada svima nama. Jer ne želim da verujem da se bilo koja žena može osećati nepovređeno ovakvom vrstom poruke”, rekla je Gordana Katana.

Ona je dodala da je ova statistika 7 na 1, koja je i dokazano netačna, krajnje nepotrebna. Ovo je tek jedna od neukusnih urbanih priča koje se vežu za Banjaluku i koja nema nikakvo pokriće u realnosti.

“Repatrijarhatizacija društva započeta devedesetih godina prošlog veka, nažalost, sada se već duboko ukorenila u naše društvo. Ćerke i unuke AFŽ-ovki okrenule su glavu od onoga za šta su se njihove pretkinje borile i izborile. Žene su, odnosno, nažalost, veliki broj njih, pristale da postanu objekt, sredstvo manipulacije. Stoga i emancipatorske borbe moraju, što je poražavajuće, ponovo da se vode danas kada smo na pragu druge decenije 21. veka”, rekla je Katana.

Književnica Tanja Stupar Trifunović kaže da, ako neko misli da su mizoginija i stereotipi način za promociju turističkih potencijala Banjaluke, onda je debelo promašio.

“Stiker 7/1 promoviše neukus, mizoginiju i laž”, rekla je Stupar Trifunović.

Iz Fondacije Udružene žene Banjaluke rekli su da su poslali reakciju Gradu Banjaluka i da one osuđuju odluku Grada da u okviru Viber paketa stikera o Banjaluci uvrsti stiker koji na uvredljiv i seksistički način predstavlja žene Banjaluke, sa namerom da dodatno promoviše Banjaluku kao otvoren grad i time upotpuni turističku ponudu.

“Kao organizacija koja se preko 20 godina bavi zaštitom ženskih ljudskih prava i ravnopravnosti polova ukazujemo da korišćenje urbanih mitova sa seksističkim porukama promoviše žene Banjaluke kao robu koja je u otvorenoj ponudi turistima, što je uvredljivo i diskriminatorno za sve građanke Banjaluke. Tražimo od Grada Banjaluka da hitno ukloni ovaj stiker iz Viber paketa, kao i iz svih pratećih promotivnih materijala koji se koriste u ovoj kampanji te da se javno izvini svim građankama Banjaluke zbog seksističke i uvredljive slike o građankama ovog grada”, rekla je Aleksandra Petrić, izvršna direktorka Fondacije Udružene žene.

Aktivistkinja Jovana Boljanić kaže da je poražavajuće što se u ovom gradu pridaje značaj nepouzdanim, ali i nebitnim statistikama.

“Zašto bi se uopšte jedna ozbiljna institucija ili grupacija bavila tako banalnim procenama i kako će to stikeri na Viberu doprineti boljem statusu grada?  Zašto se i u 2019. godini očekuje da bi uloga žene u našem društvu bila prihvatljiva, upotrebljiva i vidljiva samo uz nekog muškarca? Zašto nam je i asocijacija na savremenu ženu ili bolje reći ženu DANAS roze štikla i uska suknja, da li  i danas nakon toliko godina borbe za mesto koje želimo i koje nam pripada, moramo da se takmičimo u štiklama, da li to naša Gradska uprava vrednuje ženu kroz prizmu in i out fit, šta je to nama naša borba dala pa da pored neizmerno mnogo primera uspešnih žena na raznim poljima iz različitih oblasti, intelektualno obogaćenih i ništa manje bitnijim u temama koje bi mogle da postanu brend, Viber stiker ili mamac za to nešto što su želeli da postignu ovim stikerima? Pitam se dokle će nam Banjaluka postajati i ostajati poznata samo po sramotnim procenama, nerazjašnjenim slučajevima, ubistvima , otimačinama i Viber stikerima”, rekla je Boljanić.

Rekcija žena na društvenim mrežama pokazuje da su one zgrožene odlukom Grada i traži se hitno povlačenje stikera iz upotrebe.

Gradonačelniku Banjaluke od aprila je ukazivano na problem sa stikerima, ali Grad je ipak odlučio da istraje na njima.