Da li je kupovina još jedna dosadna obaveza koju moramo izvršiti ili tu ipak ima i malo uživanja? Prema najnovijem istraživanju „The Retail Buying Study“ (Studija o kupovini) koju je izradio tim Polaris koji deluje u okviru I&F Grupe, odlazak u kupovinu za većinu potrošača iz Srbije i Hrvatske je trenutak u kome se uživa. Kupci u Srbiji naročito uživaju u „tradicionalnoj“ kupovini, 70% njih čak tvrdi da kupovina može biti interesantan način da provedu vreme sa porodicom ili prijateljima.

Uživanje u odlascima u radnje je samo jedan faktor koji doprinosi nerazvijenosti kupovine preko interneta na ovim prostorima. U Hrvatskoj je procenat onih koji su svoju poslednju kupovinu obavili online u kategorijama namirnica, kozmetike i šminke i farmaceutskih proizvoda oko 10%, dok je u Srbiji još niži.

Nepoverenje i strah od prevare su još jedan razlog što se ljudi na ovim tržištima ne odlučuju za online kupovinu. Osnovni uslov koji online prodavci moraju da zadovolje kako bi privukli više kupaca jeste upravo sigurnost tog načina kupovine, ali i brzina i efikasnost. Za većinu potrošača sigurnost znači mogućnost plaćanja pouzećem – naročito u Srbiji, zatim mogućnost vraćanja robe ukoliko im ne odgovara, pa čak i vraćanje robe u prodajni objekat i kad je ona kupljena preko interneta. 

Željka Mićić, menadžerka istraživanja Polaris tima, ističe da su brzina i efikasnost nešto što se već podrazumeva s obzirom na savremeni ritam života, i dodaje: „Internet ubrzava pretragu i omogućava lako naručivanje, ali čekanje dostave s druge strane ne olakšava stvari. Ukoliko bi online prodavci mogli da ubrzaju ovaj proces, to bi donekle popravilo utisak, a pomogla bi i mogućnost transparentnog praćenja statusa porudžbine kako bismo tačno znali kada nam roba stiže. Ipak, ostaje onaj deo koji online kupovina ne može da nam omogući, a to je da vidimo, opipamo i istražimo proizvod sopstvenim čulima, što prema istraživanju ove studije nije zanemarljiv nedostatak ovakvog načina kupovine, naročito u kategorijama namirnica i proizvoda za negu i ulepšavanje.“

Iako je procenat online kupaca još uvek mali, oko 60% njih koristi internet za informisanje i inspiraciju pre odlaska u radnju. Ušteda vremena, lako poređenje cena, proizvoda i asortimana i na klik dostupna mišljenja drugih potrošača neke su od prednosti online pretrage. S druge strane, skoro da ne postoje potrošači koji odu u radnju, istraže proizvod, a zatim ga naruče preko interneta. Sve ovo navodi na zaključak da je na izmaku vreme kada su kupci tražili pomoć i savet oko kupovine od zaposlenih, većina ljudi koji dolaze u prodavnice  je već istražila kategoriju i ponudu online i postoji mogućnost da znaju više o proizvodu, cenama i ponudi konkurencije nego sami prodavci. Ipak, u kategoriji farmaceutskih proizvoda mišljenje i savet apotekara i dalje ima veliki uticaj na odluku o kupovini.

Online pretraga proizvoda za negu i lepotu češće se dešava preko mobilnih telefona nego preko kompjutera, a na to utiče i činjenica da informacije i inspiraciju za ovu kategoriju često tražimo i preko društvenih mreža i neretko u trenucima dosade. Namirnice i farmaceutski proizvodi su kategorije nešto više pretraživane preko mobilnih telefona, ali kompjuteri se koriste skoro u podjednakoj meri, naročito za potrebe dublje i detaljnije pretrage. 

„The Retail Buying Study“ pokazuje da su kupci u Hrvatskoj i Srbiji oprezni i da u proseku istraže četiri do pet izvora pre nego što se odluče za kupovinu, čak i kada je u pitanju roba široke potrošnje. Online je dominantan kanal za informisanje i inspirisanje u kategorijama kozmetike, šminke i farmaceutskih proizvoda. U Srbiji je u kategoriji namirnica od najvećeg uticaja mesto kupovine, dok su u Hrvatskoj dominantni lifleti u poštanskim sandučićima. Iako je internet na vrhu izvora koje pretražujemo, kada se saberu tradicionalni offline kanali, oni i dalje imaju veći uticaj na potrošače kroz „consumer journey“.

Koji komunikacioni kanal će najviše uticati na izbor objekta u kome će se na kraju obaviti kupovina dosta zavisi od same kategorije. Tako su preporuka poznanika i Google pretraga od najvećeg uticaja pri izboru parfimerija, drogerija i apoteka, dok su aktivnosti u samoj radnji (pre svega popusti i akcije) o kojima se najčešće saznaje preko lifleta i TV-a presudne za izbor prodavnice namirnica.

Tagovi

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.