Sa starenjem nam se smanjuje apetit: Kako promeniti navike u ishrani u skladu s godinama

0
Foto: Profimedia

Odnos čoveka i hrane nije nimalo jednostavan. Ljudi ne jedu uvek zato što su gladni, a na apetit utiče ceo niz faktora tokom života. Stručnjaci su otkrili da se apetit menja s godinama, a ta saznanja mogla bi da pomognu onima koji uporno vode bitku s hranom, prenosi zagrebački N1.

Istraživanje objavljeno u časopisu Science Direct pokazalo je da se apetit i odnos prema hrani značajno menja s godinama. Poznavanje tih faza moglo bi da olakša osobama koje imaju zdravstvenih problema izazvanih težinom.

U zavisnosti od toga koliko godina neko ima, menja se i odnos prema hrani. Ovo je sedam stadijuma podeljenih u dekade s preporukama o prehrani, prenosi Bright Side.

Prva dekada: 0 – 10 godina

Prehrambene navike stiču se u detinjstvu, a prenosimo ih u odraslo doba. Gojazno dete ima više šansi da bude gojazno i u odraslom dobu ako ako roditelji ne preduzmu nešto na vreme. Vrlo je važno da naučimo decu da isprobavaju različitu hranu i različite ukuse, teksture i boje da se kasnije ne bi “plašili” neke hrane, odnosno da ne bi stvarali a priori averziju prema njoj.

Prema nekim istraživanjima deca imaju skoro identične prehrambene navike kao i njihovi roditelji pa bi trebalo stvoriti pozitivno okruženje s balansiranom i zdravom ishranom, mnogo voća i povrća. Deci treba ostaviti određenu kontrolu i ne treba ih prisiljavati da pojedu svaki zalogaj s tajira jer bi to moglo da im izazove negativne posledice.

Druga dekada: 10 – 20 godina

U periodu puberteta i adolescencije hormoni utiču na pojačan apetit. Tada hrana jako utiče na zdravlje i razvoj osobe pa je ovaj period kritičan za određivanje prehrambenih navika u budućnosti.

Bez pravilnog usmeravanja u tom periodu će većini omiljena hrana biti nezdrava, poput brze hrane, grickalica i slatkiša, a to može da ostavi posledice u kasnijem dobu. Naučnici ističu da su devojke sklonije prehrambenim problemima, a upravo u tom periodu se razvija njihova reproduktivna sposobnost.

Treća dekada: 20 – 30 godina

Kod odraslih osoba promena životnog stila može da dovede do viška kilograma. Jednom kad se osoba ugoji, nije baš lako da smrša. U ovom periodu života telo šalje snažne signale kad se javi glad, ali povratni signali da je osoba sita vrlo su slabi. Studija objašnjava da je tako jer na apetit utiču brojni fizički i psihološki faktori koji podstiču ljude da nastave da jedu iako više nisu gladni.

U ovom periodu je vrlo važno razviti osećaj sitosti, slušati telo ako više ne oseća glad i izbegavati prejedanje. To se može postići i odabirom zdravije hrane, pune vlakana i proteina koja daje snažniji osećaj sitosti za razliku od šećera i masti.

Četvrta dekada: 30 – 40 godina

U ovom periodu počinju da se ispoljavaju prvi znaci stresa. Istraživanje je pokazalo da poteškoće s izvršavanjem obaveza dovode do promena u životnim navikama, tako i u ishrani. Tada može da se razvije proždrljivost ili značajan pad apetita.

Karakteristike kao što su perfekcionizam utiču na konzumiranje hrane jer često izazivaju teskobu. Ključ je promeniti sve loše prehrambene navike tokom ovog perioda, bilo da je reč o poslovnom okruženju ili kod kuće. Na primer, izbegavanje aparata sa slatkišima i grickalicama na radnom mestu jedna je od mogućnosti.

Prepoznavanje stresnih situacija i njihovo ublažavanje može da pomogne na putu prema boljem zdravlju i navikama.

Peta dekada: 40 – 50 godina

U ovom periodu je već vrlo teško promeniti nešto, pokazalo je istraživanje. Razum govori da su uravnotežena ishrana i vežba obavezni za zdravlje, ali u stvarnosti ljudi često i dalje jedu loše, neredovno ili se prejedaju.

Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije upravo u ovom periodu života javljaju se prvi zdravstveni problemi izazvani lošom ishranom, poput visokog krvnog pritiska, visokog holesterola ili dijabetesa.

Ako su promjene obavezne, treba ih odmah uvesti, dok se zdravstveno stanje dodatno ne pogorša.

Šesta dekada: 50 – 60 godina

Posle pedesete godine mišićna masa počinje da postupno, ali nezaustavljivo opada. Unošenje male količine hranjivih namirnica, fizička neaktivnost i menopauza mogu dodatno da ubrzaju ili pogoršaju ovaj proces.

Najvažnije je u ovoj fazi održati zdravlje visokoproteinskom dijetom. Međutim, ljudi često obroke zamenjuju hranom koja nije dovoljno nutritivno vredna, bilo zbog manjka vremena, bilo zbog gubitka apetita.

Sedma dekada: 60 – 70 godina

U starosti telo postaje krhko, a gubitak težine dolazi sam po sebi jer se u tom periodu gubi apetit i nestaje osećaj gladi. U istraživanju se ističe da je u ovom periodu jedenje, više nego ikad, društveno iskustvo.

Smrt bračnog partnera, nedostatak porodice, manjak finansija, sve su to problemi koje čoveka sprečavaju da uživa u hrani. Drugi faktori koji utiču na gubitak kilograma mogu da budu poteškoće sa žvakanjem ili gutanjem hrane, ili neke druge bolesti.

Zdrava ishrana u ovom je periodu života vrlo je važna, a najbolje je postići je uz savet stručnjaka, na primer, lekara koji će tačno znati šta vam nedostaje.