Ninić: “Prepoznajem da Tešićeva hobotnica stoji iza Valira”

0
PrintScreen/YouTube/Newsmax Adria

Vojni analitičar Vlade Radulović i advokat Ivan Ninić, govoreći o ukrajinskom avionu sa 11,5 tona naoružanja i vojne opreme iz Srbije koji se srušio u subotu uveče kod grada Kavale na severu Grčke, sumnjičavi su da će i ova afera, kao i neke ranije iz naše odbrambene industrije, biti razotkrivena.

Oružje je prevozila ukrajinska firma Meridijan, prodavac je bila srpska firma Valir, a kupac Ministarstvo odbrane Bangladeša, prema informacijama koje je dan posle pada izneo ministar odbrane Srbije Nebojša Stefanović.

Ninić pita “zašto se javlja privatna firma kao posrednik, da li je to moglo da bude urađeno preko SDPR (državne firme za trgovinu oružjem), da li postoji neka razlika u ceni, da li je oštećena naša namenska industrija, koja je i ranije to bila sa firmama Slobodana Tešića, na šta je ukazao i uzbunjivač iz Krušika Aleksandar Obradović”, prenosi N1.

To zahteva jednu ozbiljnu društvenu debatu. Kako je moguće da se pojavljuje firma koja je registrovana sa 100 dinara osnivačkog kapitala, pa onda u prvoj godini poslovanja imala 13 miliona evra prometa, u drugoj 55 miliona evra prometa, za koju niko nije čuo. Imamo SDPR koji je isto to mogao da učini, koje su to bile barijere za SDPR“, navodi Ninić.

Ukazuje da uprkos vrlo jasnim regulativama i obavezama za Srbiju koje proističu iz činjenice da je ona članica Međunarodne organizacije za civilno vazduhoplovstvo, nabavke ovog tipa, odnosno trgovina oružjem, odvijaju se sa određenim stepenom tajnosti.

„Da se ovaj avion nije srušio, mi ne bismo ništa o ovome znali… Nikad ne bismo čuli za Valir“, ističe Ninić i dodaje da mi nemamo mnoge informacije, poput toga od koje fabrike naše namenske industrije je Valir kupio oružje, po kojim cenama, koliko se ugradio, ima li razlika u ceni. Ocenjuje da će Stefanović morati da da određene informacije grčkim istražnim organima.

A upitan da prokomentariše spekulacije da se srpski trgovac oružjem Slobodan Tešić krije iza firme Valir, o čemu je pisao i međunarodni portal Arms watch, Ninić ukazuje da je on skoro 10 godina bio pod sankcijama UN, pod sankcijama je SAD, neko je ko je sa svojih 10 saradnika na crnim listama i njegova struktura je time devastirana.

„On nominalno ne može biti ni vlasnik niti u osnivačkoj strukturi nijedne kompanije koja se bavi trgovinom oružjem na Balkanu… Tešić sigurno neće biti u toj priči imenom i prezimenom… ali, prepoznajem da njegova hobotnica stoji iza Valira“, navodi Ninić.

Dodaje da je „prvi direktor i vlasnik Valira neko ko je bio zakonski zastupnik u kompaniji povezanoj sa Tešiće, preko stranog državljanina koji je dobio državljanstvo Srbije 2016, koji je takođe bio pod međunarodnim istragama za pranje novca i podmićivanje i njemu se stavlja na teret da je novcem Tešića podmićivao određene vlade i pojedince u zamenu za povoljnije ugovore“.

Ninić dodaje da postoji nedoumica da li su zaista postojali propusti formalno pravne prirode i, ako postoje, ko ih je načinio.

„Mi to ne znamo, Grčka je najavila demarš i Ukrajini i Srbiji, ali ne kažu iz kog raloga će to učiniti. Samo istraga može da utvrdi da li je došlo do propusta za koje bi objektivno odgovarala naša država“, navodi on.

Radulović kaže da postoje četiri mogućnosti zbog kojih se avion srušio: može da bude tehnički kvar zbog neadekvatnog remonta, isteka resursa, zbog životnog veka letelice,

greška pilota, loši vremenski uslovi, pa onda pogrešan potez pilota ili otkaz nekog dela aviona i mogućnost diverzije ili sabotaže“.

„Međutim, vrlo sam sumnjičav po pitanju istrage o padu aviona, budući da je letelica potpuno uništena, sve što je moglo da posluži kao dokaz mislim da je prosto izgubljeno. Crna kutija je pronađena, ali videćemo da li postoji još neki uređaj koji može da pruži informacije, crna kutija može da obezbedi jedan deo informacija. Parametri leta koji su bili tokom samog leta će, nadam se, moći da se učitaju, pa će moći da se vidi kako su se stvari odvijale. Taj avion je tako ustrojen da može da sleti i u slučaju da mu otkažu dva motora“, navodi Radulović.

A upitani ko će morati da isplati odštetu, obojica podsećaju da je transport bio osiguran i da je to bio i jedan od uslova, i da to pitanje ne bi trebalo da bude sporno.

„Ostaje da vidimo kako će tačno biti sačinjena protestna nota Grčke upućena nama i šta će sve grčki tužilac da pokrene“, kaže Radulović i ponavlja da „postoje procedure, ali postoji i ova druga strana“.

Ninić dodaje da je uništeno 11,5 tona eksploziva koji je osiguran, „ali zaboravljamo da je osam ljudi poginulo, i ako postoji ljudska greška, onda za to mora neko da odgovara, dva kilometra okolo je naseljeno mesto, taj avion je mogao da se sruši u gradu, na plaži, pa da bude mnogo više mrtvih“.

„Posebno me brine kako se formira prodajna cena proizvođača, jer smo videli da nam državni revizor kaže da kada je Zastava poslovala sa firmama Slobodana Tešića ostala je 3,5 miliona kratka u tim poslovima 2019, i da je iste godine imala gubitke 40 miliona evra, da su njene poreske obaveze 150 miliona evra a za to niko nije odgovoran. To su teme“, ukazuje Ninić.