Ne očekujmo od anketa ono što ne mogu da daju. U ovom slučaju, nema smisla pitati ljude koji sede ispred svojih računara da li imaju poverenja u vakcine ili ne. Reč je o fiktivnoj situaciji koja nije povezana sa mogućnošću vakcinacije kao pitanja života i smrti. Zamislite da anketar pita čoveka veruje li u vakcine kada je zdrav i da li veruje u vakcine ako je na ivici smrti. To je glupo jer se pitanje postavlja samo u prvom slučaju.

Pošto je pandemija povećala nepoverenje prema lekarima, verujete li da bi oni koji su izrazili svoj skepticizam odbili da vide lekara ili da odu ​​u bolnicu u slučaju opasnosti po njihovo zdravlje? S druge strane, šta vredi skepticizam prema anketama kad je on izražen u njima? Barem je tu u većini. Ankete koje su objavili Ipsos i drugi dale su čiste artefakte.

U anketi Ipsosa za Svetski ekonomski forum (Forum u Davosu) (4. septembar 2020. godine) koja je sprovedena u petnaest zemalja, 59% francuskih ispitanika izjavilo je da namerava da se vakciniše. Tri meseca kasnije taj procenat se smanjio na 40% (AFP, 29. decembra 2020) što je proporcija identična anketi Elabe BFM TV (18. novembar 2020), u kojoj je 64% ispitanika reklo da uglavnom veruje vakcinama.

https://www.nstore.rs/product/godisnja-pretplata-na-magazin-nedeljnik-poklon-lupen/

Ne napadajmo anketare koji proizvode industrijsko i tržišno dobro, već one koji ih shvataju ozbiljno. Ono što su učinili naši politički lideri, nagrađujući vakcinoskeptike i namećući saglasnost vakcinisanih, preliminarnu posetu i deljenje brošure od 45 stranica u staračkim domovima, dalo je posla zdravstvenoj birokratiji, umirilo naivno demokratska osećanja i… usporilo vakcinaciju.

To je naročito pokazalo postojanje grozničave političke moći, koja je posramljena kada je u pitanju donošenje odluka bez oslanjanja na podršku javnog mnjenja koje ne postoji. To je dvostruko jer je mišljenje iz anketa prividno: to nije konkretna sila koja se izražava demonstracijama, eventualno neredima, pa čak i glasovima. Ovo mišljenje je takođe potpuno proizvoljno kada ono podrazumeva suđenje o vanrednim situacijama ili situacijama preživljavanja. Komunikacione delatnosti su poput kozmetike protiv bora: zavaravaju svoj svet.

Ceo tekst objavljen je u novom broju Mond diplomatika na srpskom, koji se dobija na poklon uz svaki primerak Nedeljnika od četvrtka, 17. juna

Digitalno izdanje i pretplata na nstore.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.