“Microsoft je prepoznao neminovnost onlajn poslovanja. Naše usluge su dovoljno zrele, bezbedne i pune inovacija”

Mirad Maglić, regionalni direktor za poslovne aplikacije u Microsoftu za 24 zemlje Centralne i Istočne Evrope

0
Foto: Promo

Kakve odluke trenutno donosite i kako će to uticati na brzinu kojom će se vaši kupci oporaviti nakon završetka pandemijske krize, bila je tema onlajn panel diskusije “Kako da pomognemo kupcima da se oporave od pandemije?”, na kojoj je, između ostalih stručnjaka za za “Dynamics 365” iz Centralne i Istočne Evrope – među kojima je i Petar Miljković, CEO kompanije GoPro – učestvovao i Mirad Maglić, regionalni direktor za poslovne aplikacije u Microsoftu za 24 zemlje Centralne i Istočne Evrope. Maglić je govorio o prednostima onlajn tržišta, digitalizaciji spremnostima kompanija na onlajn poslovanje i drugim temama…

Veliki broj kompanija kao da su uvidele prednosti onlajn tržišta za vreme pandemije virusa korona. Kakve podatke o ovom fenomenu poseduje Microsoft? Da li je to istina? 

Čak i pre 2020. godine, svet se ubrzano kretao ka digitalizaciji poslovanja u svim industrijama. U ovom trenutku, napredne tehnologije “u oblaku” pružaju kompanijama neverovatnu mogućnost da prilično brzo odgovore na krizu i nastave svoje poslovne operacije koje bi bez ove tehnologije naprosto stale. Neki kažu da se razvoj projektovan za narednih 20 godina sada obavlja za nekoliko meseci. Mnoge organizacije iskoristile su mogućnost da unaprede svoja znanja pa su iz svega izašle snažnije – više su okrenute digitalnom poslovanju, oslanjanju se na podatke, i postale su brže.  

Kako bi se razvijale stvari kada je u pitanju digitalizacija da nije bilo pandemije? 

Mislim da bi jedina razlika bila u brzini digitalizacije. Digitalizacije je počela 80-ih godina prošlog veka, kada su kompjuteri ušli u naše domove, i polako se razvijala još od tada. Možda bi digitalizacija obrazovanja stigla na red malo kasnije, ali je učenje na daljinu postojalo i pre 2020. godine. Ipak, kada su u pitanju firme, već je postojala potreba da se pređe na digitalno poslovanje, i većina kompanija već je bila u procesu digitalizacije.   

Da li su kompanije spremne da pređu na onlajn poslovanje… Kakvo je vaše iskustvo? 

Mi naše živote vodimo na internetu već preko dve decenije. U isto to vreme, kompanije su, postepeno, shvatile važnost prihvatanja onlajn usluga i prilagođavale se rastućoj važnosti takve vrste poslovanja. U nekim slučajevima, prelazak na onlajn poslovanje desio se dosta ranije, kao u slučajevima elektronske trgovine ili inovacija u marketingu. Kako je tehnologija sazrevala i postajala sve dominantnija širom sveta, kompanije su se sve većom brzinom približavale rešenjima u oblaku – umnogome je to bilo i očekivano, pošto su uspešne kompanije u stalnoj potrazi za novim kompetetivnim prednostima koje nove tehnologije donose. To ne čudi, imajući u vidu tehnološke napretke iz prošlosti – prešli smo dalek put od otkrića vatre i točka ali, u suštini, ljudska bića su oduvek tražila bolje načine za rad i život potpomognute tehnološkim dostignućima svog vremena, a trenutni tehnološki napredak ljudskog roda se pre svega odvija upravo u digitalnoj tehnologiji i onlajn uslugama.   

Smatram da je prelazak na onlajn poslovanje neminovnost. Onlajn usluge su dovoljno zrele, bezbednije su od tradicionalne IT infrastrukture, jeftinije, imaju dovoljno kapaciteta za vaše potrebe, i to je mesto na kome se dešavaju inovacije u ovom trenutku. Mnoge nove i tek dolazeće tehnologije ne bi bile moguće bez onlajn tehnologije i ne bi bile ostvarljive bez obima i snage koju u oblaku bazirana infrastruktura nudi. Najbolji primer za to bi bilo to kako veštačka inteligencija postaje, gotovo neprimetno, sastavni deo naših života, pomaže nam da donosimo bolje odluke na osnovu informacija koje imamo u posedu, nudeći preporuke u realnom vremenu i automatizirajući rutinske zadatke—iako se već dugo govori o veštačkoj inteligenciji i njenoj moći, njena široka upotreba i sveopšta prisutnost nisu bili mogući unazad svega nekoliko godina, do pojave snažnih onlajn procesnih centara 

Ranija pitanja tipa „da li treba da idem u smeru  tehnologije u oblaku“ i „da li je čuvanje podataka na internetu bezbedno“ zamenjena su sledećim pitanjima: „da li mogu da priuštim sebi da ih tamo ne čuvam“ i „kako onlajn usluge mogu unaprediti moje poslovanje“. Verujem i da svaka kompanija treba da postavi sebi ta ista pitanja. 

Istraživanje pokazuju da je preko 50% kompanija već osmislilo strategije za korisnike posle pandemije. Kakva rešenja oni nude svojim korisnicima u ovom trenutku, a šta planiraju da ponude u budućnosti? Kako opisujete tržište za vreme pandemije i da li je postojala potreba za novim rešenjima? Koja rešenja će se tražiti kada se kriza završi i kompanije se mogu vratiti normalnom poslovanju? 

Novonastala situacija je uticala na način na koji živimo i radimo u svakoj industriji i u svakoj zemlji na planeti. Takođe, uticaće i na to kako ćemo hteti i moći da živimo i radimo u budućnosti. Bili smo prisiljeni da brzo naučimo mnoge lekcije koje se tiču otpornosti u poslovnom i u privatnom životu, da nastavimo da radimo i da se razvijamo u trenutnim uslovima, ili da jednostavno nastavimo da živimo kako najbolje znamo i umemo. Što se tehnologije tiče, poslovna rešenja na daljinu, potpomognuta tehnologijama mešovite stvarnosti, će i dalje dobijati na važnosti u našem svakodnevnom životu. Na primer, ovog meseca, mi smo najavili Microsoft Mesh, koji omogućava prisustvo i zajednička iskustva saradnje pomoću aplikacija mešovite stvarnosti. Zamislite da možete da prisustvujete virtuelnim sastancima i sarađujete izvan granica koje nameće vaš ekran, da radite sa vašim kolegama, korisnicima i partnerima u 3D prostoru. To će doneti revoluciju na svim poljima, od dizajna do medicine na daljinu i obrazovanja. 

Još jedna oblast na koju treba obratiti pažnju je angažovanje kupca, ili kako upravljamo interakcijama između nas i naših klijenata ili, jednostavno rečeno, koliko dobro poznajemo naše kupce. Veoma angažovani kupci kupuju više, i, što je podjednako važno u digitalnom svetu, ponašaju se kao promoteri i prenosioci poruke koju šalje vaša kompanija. Takav pristup se bazira na lojalnosti brendu, ali je i mnogo više od toga,  pošto vaši korisnici preuzimaju aktivnu marketinšku ulogu u vaše ime. Uspeh upravljanja odnosima s kupcima zavisi više od prihvatanja kulture u kojoj je korisnik najvažnija karika nego od toga da su nam svi alati na raspolaganju. Na žalost, veliki broj organizacija ne poseduje ni osnovne kapacitete u ovom polju, a postoje i oni koji su nabavili potrebne alate, ali nisu primenili neophodne promene u svojom poslovanju ili kulturi svoje kompanije, pa je to rezultiralo neuspešnim projektima i propuštenim prilikama. Rešenja koja se tiču angažmana kupca kao što je upravljanje odnosom sa korisnikom (Customer Relationship Management) ili platforma podataka korisnika (Customer Data Platform) omogućavaju izgradnju tehnoloških kapaciteta na ovom polju, ali njih treba da prate i efikasni procesi i disciplina u njihovoj primeni.  

Na koji način se reorganizuje tim da bi postao konkurentan i uspešno savladavao potencijalne zahteve? 

U mojoj karijeri dugoj 25 godina, industrija informacionih tehnologija, kao i ceo svet, iskusili su promene najvećom brzinom od postanka ljudskog roda. Smatram to pravim blagoslovom, i privatno, i poslovno. Na osnovu svega što nam je trenutno dostupno, možemo zaključiti da ćemo  nastaviti da se krećemo jako brzo. Mnogi od nas rade poslove koji nisu postojali pre jedne generacije, ili preko nekoliko decenija. Naša deca radiće poslove koje danas ne možemo ni da zamislimo.  

To znači da je za profesionalni i lični uspeh neophodna mentalna spremnost za rast. Mentalna spremnost za rast znači da treba da prihvatimo da naše veštine, znanje i inteligencija nisu statični, i da možemo da rastemo i da ih unapređujemo tokom života. Verujem da je to najvažnija veština koja nam je potrebna u ovom trenutku, a biće čak i važnija u budućnosti.  U Microsoftu, to je jedna od najvažnijih ličnih osobina. 

Da bismo odgovorili na zahteve, mi se takođe oslanjamo na mrežu partnera, pošto su partneri oni koji su u direktnom i konstantnom kontaktu sa tržištima i korisnicima. Microsoft je pionir u partnerskom pristupu u našoj industriji, a naša partnerska mreža, ne samo kada su u pitanju poslovne aplikacije, već i druge osnove našeg poslovanja, stalno se širi. 

Da li očekujete od kompanija da počnu da traže inovativna rešenja nakon pandemije? 

Imajući u vidu spor privredni rast projektovan u narednih par godina, prvo treba da usmerimo pažnju na stvaranje otpornih poslovnih modela koji su sposobni da se brzo prilagode i da promene izgled industrija u budućnosti. Mi očekujemo da se brzo usvajanje rešenja u oblaku nastavi. Usudiću se da kažem da kompanije koje ne smatraju ulaganja u modernu  IT infrastrukturu u oblaku dovoljno važnim i nastavljaju da se oslanjaju isključivo na lokalnu IT infrastrukturu lociranoj „unutar kuće“, žive na „pozajmljenom vremenu“ kada je u pitanju njihova finansijska perspektiva, ali i tehnička održivost. Verujem da je upravo sada pravo vreme da se nešto učini, nema potrebe da se čeka kraj pandemije, pošto će kraj doći možda tek nakon što nestanete s poslovne scene. 

Šta je po vama najvažnije vrednost koju vaša kompanija nudi u saradnji sa klijentima i korisnicima? 

Microsoft ima zaista jedinstvenu poziciju u tehnološkom sektoru i spada u izabrani broj proizvođača koji mogu da prate korisnike u svakoj tački njihove digitalne transformacije. Mi imamo vodeće proizvode za IT infrastrukturu, baze podataka, produktivnost, bezbednost, integraciju, poslovne aplikacije, veštačku inteligenciju, mešovitu realnost, i tako sve do grupe proizvoda Surface za personalne računare, tablete i mobilne telefone. Dok mi snažno verujemo da su onlajn usluge pravi put za svakog korisnika, mi takođe održavamo tradicionalnije, lokalne linije proizvoda, kako bismo našim korisnicima pružili priliku da izaberu svoj tempo adaptacije na onlajn usluge. Jako je mali broj kompanija koje mogu to isto, a mi smo u tome uspešni skoro pola veka. 

 Na prvom mestu, za naše korisnike to znači bezbednost i pouzdanost Microsofta kao  pružaoca usluga. Konačno, naše linije proizvoda su uspešno međusobno integrisane, i dok je svaka linija najmodernija u svom polju kao takva, kada ih koristimo zajedno, kao rezultat imamo najproduktivnije, najbezbednije, najefikasnije i najekonomičnije radno okruženje. 

POSTAVI KOMENTAR

Unesite komentar
Unesite ime