Centar za promociju nauke, u saradnji sa Bibliotekom grada Beograda, organizuje izložbu naučnih ilustracija pod nazivom „Iza objektivnosti: vizuelne metafore u nauci“

Svečano otvaranje izložbe u Galeriji Atrijum (Biblioteka grada Beograda, Kneza Mihaila 56) zakazano je za četvrtak, 31. mart, a posetioci će sve do 20. aprila imati priliku da pogledaju ilustracije koje su prethodnih sedam godina krasile stranice naučnopopularnog časopisa Elementi.

„Naučnici u svom radu posežu za brojnim oblicima vizuelizacije. Fotografije, dijagrami, tabele, grafikoni i modeli imaju različite uloge u naučnom procesu. Oni mogu poslužiti modelovanju, mogu biti podsticaji za vizuelno promišljanje, mogu služiti za vizuelizovanje apstraktnih teorijskih koncepata i pojava koje su predmet istraživanja, a u mnogim oblastima su čak glavno sredstvo za naučno rasuđivanje. Može se slobodno reći da su slike neizostavni segment naučne argumentacije koji neretko igra ključnu ulogu u opravdavanju i opovrgavanju naučnih hipoteza, u najširem rasponu naučnih disciplina, od mikrobiologije do astrofizike“, ističe autor koncepta izložbe i glavni urednik Elemenata Ivan Umeljić.

Cilj izložbe jeste da na primeru vizuelizovanja naučnih sadržaja ukaže na kontinuitet između nauke i umetnosti, kao i na to da se svaka vrsta vizuelizacije nauke oslanja na umetničku interpretaciju, bez obzira na to da li je reč o ilustracijama koje se tradicionalno klasifikuju kao striktno „naučne“ ili kao striktno „umetničke“. Kroz savremeni vizuelni jezik ilustracija iz časopisa Elementi, čiji su autori najpoznatiji grafički umetnici iz Srbije i regiona, publika će biti u prilici da se upozna sa mnogim savremenim naučnim temama, ali i sa neočekivanim vezama između nauke, naše svakodnevice, svetonazora i društva u celini.

„Naziv izložbe predstavlja igru reči kojom smo pokušali da ukažemo na odnos između centralnog ideala nauke, a to je objektivnost, i javne percepcije nauke, koja je po pravilu subjektivna, dakle, lična, kao i sve ostalo što utiče na naše živote i o čemu bi trebalo da imamo nekakav izgrađen stav. Želeli smo da pokažemo kako taj jaz nije nepremostiv iako se takva slika često nameće. Konkretno, biti objektivan znači težiti saznanju koje ne nosi tragove onoga koji saznaje, saznanju neoznačenom predrasudom, ličnom perspektivom, strašću, subjektivnim rasuđivanjem, ličnim željama i motivima i sl. Takva težnja ka objektivnosti manifestovala se kroz razvijanje karakterističnog jezika i vizuelnih praksi u nauci koje su je ograničile na uske grupe specijalista. Ovom izložbom pokušali smo da, uz pomoć kreativnog vizuelnog jezika naših najpoznatijih grafičkih ilustratora i dizajnera, naučne teme iz domena uskih akademskih krugova predočimo najširoj publici u cilju promovisanja javnog razumevanja nauke“, zaključio je Umeljić.

Na izložbi će biti predstavljeni radovi sledećih umetnika: Aleksandra Jovanić, Anja Sušanj, Artez, Bob Živković, Branko Tmušić, Bratislav Milenković, Valentina Brković, Vladan Nikolić, Vuk Palibrk, David Bilobrk, Dragana Krtinić, Željko Lončar, Ivana Bugarinović, Irena Gajić, Jakov Jakovljević, Ksenija Pantelić, Marija Babović, Marko Purać, Milica Golubović, Monika Lang, Nikola Korać, Sanja Crnjanski, Sergej Tucakov, Slavomir Stojanović Futro, Srđa Dragović, Tea Jurišić, Đorđe Balmazović i Dragan Protić Prota.

Izložbu, koja broji preko 130 ilustracija, dizajnirala je Monika Lang.

Ulaz u galeriju je besplatan, a sama izložba biće realizovana u sklopu tradicionalne manifestacije „Dani Beograda“.

Centar za promociju nauke će putem društvenih mreža do početka izložbe predstaviti svakog autora ponaosob, dok će izložbu u Biblioteci grada Beograda pratiti bogat sadržaj u vidu predavanja, tribina, razgovora sa autorima i vođenja kroz izložbu.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.