“Ideologija koja ga je ubila sada ga prisvaja”: Čiji je Gandi i čija je njegova vizija

0
(Saumya Khandelwal for The New York Times)

NJU DELHI – Demonstranti koji dovode u pitanje hinducentričnu viziju premijera Narendre Modija za Indiju svesno evociraju nasleđe nacionalne ikone: Mohandasa K. Gandija koji je želeo zemlju u kojoj hinduisti i muslimani žive zajedno, a sekularna vlada održava mir.

Zato sa prezirom posmatraju kako Modi i njegovi saveznici koriste Gandijevo ime za promovisanje sopstvene agende, uključujući i pitanje koje je podstaklo demonstracije – građanski zakon koji, kako kritičari smatraju, besramno diskriminiše muslimane.

Malo pre 72. godišnjice Gandijevog ubistva prošlog meseca, Modi i njegova stranka iskoristili su Gandijevo ime u kampanji protiv protesta.

“Implementirali smo ono što su veliki borci za slobodu oduvek želeli: ispunili smo Gandhidžijev cilj”, rekao je Modi u odbranu zakona, dodavši uz Gandijevo ime sufiks koji označava poštovanje.

Demonstranti, međutim, navode da je delovanje vlade u direktnoj suprotnosti sa Gandijevim ciljem – dostizanje sekularne, pluralističke Indije.

Otkada je ponovo izabran za premijera u maju, Modi je oduzeo autonomiju pretežno muslimanskoj teritoriji Kašmir, a hiljade ljudi neosnovano je uhapšeno.

(Money Sharma/Agence France-Presse — Getty Images)

Njegova stranka zaslužna je za presudu koja je omogućila da se hinduistički hram izgradi na mestu vekovima stare džamije, a sada se radi na tome da se progura zakon o građanstvu koji daje prednost imigrantima iz svake veće južnoazijske religije osim islama. Kritičari strahuju da bi muslimani u Indiji mogli da budu proterani ili da im se oduzme nacionalnost.

“Modi se poziva na sve Gandijeve ciljeve, osim kada je harmonija hinduista i muslimana u pitanju, a ona je bila krucijalni element Gandijevog rada”, kaže Ramahandra Guha, autor istaknute Gandijeve biografije koji je bio uhapšen na nedavno održanim protestima.

Na prvim protestima dolazilo je do sukoba, ali se demonstranti sada drže Gandijevog primera nenasilnog otpora. Vlada odgovara silom i dezinformacijama.

Za šest godina koliko je na funkciji, Modi je sebe nebrojeno puta povezivao sa Gandijevim nasleđem, govoreći da su “napravljeni od iste zemlje”. Obojica su rođena u Gudžaratu.

Modi je u oktobru napisao kolumnu za Njujork tajms u kojoj je pozvao čitav svet da uči od Gandija. Ipak, izostavio je da pomene da je Gandija ubio hindu nacionalista koga je odgajila ista tvrdokorna grupa koja je oblikovala samog Modija: Raštrija Svajamsevak Sang. Atentator, Naturam Godse, verovao je da je Gandi izdao hinduse prevelikom pomirljivošću prema muslimanima. Modijeva stranka puca od ljudi koji smatraju Gandija izdajnikom.

“Ideologija koja ga je ubila sada ga prisvaja”, kaže Tušar Gandi, Gandijev prapraunuk koji podržava proteste.

Gandijevi portreti su svuda, a većina Indijaca smatra ga uzorom moralnosti. Modi pozivanjem na njega pokušava da privuče one birače koji se tradicionalno klone sektarijanizma njegove partije. Pamflet koji je stranka nedavno distribuirala dotiče se “dezinformacija” o zakonu u građanstvu, a na njemu uz Gandijev citat predstavljen tako da izgleda kao da bi on neupitno podržao zakon, stoji i Gandijeva slika. Citat je, naravno, izvučen iz konteksta.

“Bolno je što je Gandi protestovao protiv okupacije strane sile, a mi sada moramo da koristimo iste taktike protiv sopstvene vlade, indijske vlade”, kaže Salma Kan (33). Ona je dodala da je Gandi umro za Indiju u kojoj se muslimani osećaju kao kod kuće, a taj ideal je sada ugrožen.

“Kada ljudi misle o Indiji, zamišljaju je kao Gandijevu Indiju”, dodala je ona. “Ali to nije Indija koju ova vlada želi.”

Piše MARIJA ABI-HABIB

© 2019 The New York Times