Hormoni i ishrana

0
Foto: Udruženje Žuto uže

Autor: Jelena Pack, dipl. naturopatije, predsednica Udruženja žena Žuto UŽE

Naši hormoni su kao kula od karata. Potrebna im je dobra osnova i baza da bi se druge karte nadogradile. Naravno ako jedna ispadne, cela kula se ruši i posledice se vide u raznim oboljenjima organa koji su najslabiji. Hormoni su osnov reproduktivnog zdravlja žene i žena ceo život oseća hormonske oscilacije. Počevši od prve menstuacije, puberteta, trudnoće, predmenopauze do perioda posle menopauze, hormoni ostavljaju veliki uticaj na zdravlje žene ali i na njeno raspoloženje i izgled.

Tako znamo da je za gojenje u predmenopauzi najviše zaslužna hormonska promena i nije retko da žena nastavlja da se hrani zdravo a da počne da dobija na težini ili da počinje da gubi oblik tela koje je do tada imala. Kako se naša ishrana odražava na naše hormone? Glavnu ulogu imaju creva, tj. creva su odgovorna za naš imuni sistem zato sto creva u sebi stvaraju hormon seratonin, hormon sreće.

Onog momenta kad naša creva ne funkcionišu pravilno, tj narušen je balans između dobrih i loših bakterija, nema proizvodnje ni hormona sreće seratonina. Osećamo nadutost, depresiju ili razdražljivost.
Hrana je zato mnogima uteha, tj. prejedanjem pokušavaju da nadomeste nedostatak hormona seratonina, pa krećemo da jedemo na “nervnoj bazi”. To za posledicu ima još veći disbalans dobrih i loših bakterija, i naravno drastično obara naš imuni sistem i samim tim smo podložniji bolestima. Koliko su creva važna, potvrđuje često rečenica “imam leptiriće u stomaku” tj. zaljubio sam se. Kada smo zaljubljeni odjednom postajemo svesni seratonina koji nastaje u crevima.

U podnožju kule od karata, nalazi se hormon kortizol. Kortizol je hormon stresa i on se takođe odmah odražava na naš stomak tj. creva. Pa tako na stresne situacije reagujemo često probavnim problemima. Kortizol treba da bude jak ujutru i opada tokom dana da bi omogućio mesto drugom hormonu koji nastupa noću a to je melatonin. Melatonin nam omogućuje lep san i najaktivniji je oko 22h. Da bi njemu dali prostora da dobro funkcioniše, važno je da završimo sa poslednjim obrokom nekoliko sati pre spavanja kako nam “sva krv ne bi sišla stomak” tj. ne bi varili u vreme kada treba da spavamo.

Jos jedan važan hormon na koji možemo drastično da utičemo ishranom je insulin. Insulin se najbolje kontroliše pauzama izmedju obroka kod zdravih žena a kod žena koje već pate od insulinske rezistencije uspešno rešavamo taj problem promenom navika u ishrani.

Žene su izuzetno emotivna bića i kod njih su hormoni još u delikatnijem odnosu, osetljiviji na sve male promene i zato bi žene trebalo da budu još odgovornije prema svom zdravlju, tj. periodima odmaranja. Ove smo samo dotakli neke hormone na koje moožemo da utičemo pravilnom ishranom. Ima ih mnogo više.

U Udruženju žena Žuto UŽE, često govorimo o hormonskom disbalansu i uticaju naše ishrane i naših zdravih tj. nezdravih navika na naše reproduktivno zdravlje. Tako nije slučajno da žene nakon sto promene svoje navike u ishrani ali i način razmisljanja, rešavaju probleme neplodnosti, bolesti kao što su policistični jajnici, endoemtrioza, insulinska rezistencija, problemi štitne žlezde. To su upravo teme kojima se najviše bavim i sa kojima se susrećem radeći sa ženama sa stanovišta naturopatije. Taj proces podrazumeva prevenciju i podsticaj telu da se samoizleči na način da napravimo promenu u prehrambenim navikama i načinu razmiljanja. Naše telo je zdravo samo kada smo u stanju homeostaze, a to podrazumeva neometani tok energije, hormonski i nutritivni balans.

POSTAVI KOMENTAR

Unesite komentar
Unesite ime