Ozbiljna suša u Panami dovela je do smanjenja nivoa vode u Panamskom kanalu, pa su brodovlasnici morali da ograniče količine tereta koje njihovi najveći teretni brodovi mogu da prenose kako bi bezbedno prošli kanalom.

„Poslednjih pet meseci bili su najsušnija sezona u istoriji kanala“, kaže Karlos Vargas, izvršni potpredsednik za vodu, energiju i životnu sredinu Panamskog kanala.

Panamski kanal je inženjersko remek-delo koje predstavlja prečicu između Atlantika i Pacifika, a preko njega se odvija oko pet odsto prekomorske trgovine. Bilo kakav zastoj u njegovom funkcionisanju odrazio bi se na čitavu globalnu ekonomiju, a takvi problemi mogli bi da postanu uobičajena stvar sa intenziviranjem klimatskih promena.

Iako je sezona suše završena i kiša ponovo pada, određene restrikcije važiće i tokom leta, navodi Vargas, a postoji verovatnoća da takve mere postanu konstantne ukoliko klimatske promene dovedu do ekstremnih suša.

Četiri najsnažnije oluje i nekoliko najgorih suša otkada je kanal otvoren pre 105 godina dogodile su se u toku poslednje decenije, kaže Robert F. Stolard, hidrolog sa Smitsonijan instituta za tropska istraživanja koji se vodom u Panamskom kanalu bavi decenijama unazad. „Planiranje mera za ekstremne vremenske uslove u budućnosti je neizbežno“, dodaje Stolard.

Najnovija ograničenja tereta uvedena su u februaru, kada je nivo vode opao u dva jezera koja snabdevaju kanal, a ovim merama najviše su pogođeni veliki brodovi koji koriste nove brane otvorene 2016. godine. One podižu i spuštaju brodove kako bi lakše prevazišli razlike u nivou vode. Te brane na dnevnom nivou koristi u proseku sedam brodova.

Upravljanje vodom oduvek je bilo kritično u kanalu, ali je postalo još važnije posle izgradnje većih brana. Kad god brod prođe kanalom, oko 19 miliona litara sveže vode izlije se u okean.

Kanal se snabdeva vodom iz dva veštačka jezera, a ona su takođe glavni izvor vode za većinu panamskog stanovništva.

Panamske vlasti nastoje da uskladište dovoljno vode u kišnoj sezoni kako bi kanal mogao da funkcioniše nesmetano i u vreme suše. Čuvanje vode je prioritet čak i kada je godina normalna.

Nove brane imaju specijalne basene u kojima se konzervira polovina vode koja se iskoristi svaki put kada brod prođe kroz kanal.

Sezona kiše nosi, međutim, izazove jednako kao i suša. U decembru 2010. godine, kiše su bile toliko obilne da su se jezera izlila, a kanal je zbog poplava bio zatvoren čitav jedan dan.

Vargas ističe da panamske vlasti imaju tim meteorologa, naučnika i inženjera koji vrše predviđanja i planiraju strategije za ekstremne situacije. Njihove veštine biće još korisnije kada se klimatske promene budu intenzivirale.

Kada su dugoročne pretnje po kanal u pitanju, Vargas kaže da je rešenje – više vode.

„Nema sumnje da je neophodno izgraditi dodatne rezervoare“, navodi Vargas. „Smatramo da je to najefikasniji način da se nosimo sa izazovima klimatskih promena.“

Izgradnja novih rezervoara je, ipak, skup podvig. Oni bi morali da se snabdevaju iz izvora mnogo udaljenijih od kanala, a neophodna bi bila i izgradnja tunela i nasipa.

© 2019 The New York Times

Tekst iz novog broja Njujork tajmsa na srpskom jeziku, poklon svim čitaocima uz novi broj Nedeljnika koji je na kioscima od četvrtka, 13. juna.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.