Film “Booksmart” je himna jedne generacije: Kako je Olivija Vajld postala režiserka

Piše DEJV ICKOF

0
Ryan Pfluger for The New York Times

Pre nego što se upustila u režiranje, Olivija Vajld bila je zvezda nebrojeno projekata; novo holivudsko lice koje je neko trebalo da usmeri. Bila je upravo u toj fazi kada je na jednoj zabavi srela Tildu Svinton i upitala je za savet.

Tildin savet je Oliviju iznenadio. Rekla joj je da sa godinama dolaze samouverenost i sigurnost u svoj identitet.

Olivija je o tom susretu razmišljala deceniju i po, ali je pouku u potpunosti shvatila tek nedavno.

“Samo je zanimljivije kada imate previše godina da biste se pravili glupi”, kaže Olivija.

Njen novi film “Booksmart” za nju ima posebno značenje pošto je njen rediteljski prvenac, ali ona ističe da on nosi i dodatnu vrednost.

“Neverovatno je da imam 35 godina a da je ovo moj prvi posao koji se ne zasniva u potpunosti na tome kako izgledam, niti zavisi od mog izgleda”, kaže ona. “Trebalo mi je mnogo da to priznam sebi, ali sam razmišljala o tome dugo.”

“Booksmart” će se u bioskopima širom sveta prikazivati ovog proleća i leta, a reč je o nepristojnoj, oštroumnoj komediji o dve prijateljice koje žele da do kraja iskoriste noć pred završetak srednje škole. Ovaj film slavi adolescentsko doba iz ženske perspektive, ali takođe predstavlja priču o tome kako procenjujemo ljude na osnovu njihovog izgleda.

Film je premijerno prikazan u martu na godišnjem festivalu muzike i umetnosti u Ostinu, u Teksasu, a dočekan je sa velikim entuzijazmom.

Glumica – a odskora i rediteljka – kaže da se mnogo puta u životu susrela sa tim da je ljudi procenjuju upravo zbog njenog izgleda, ali i da se od nje očekivalo da tumači samo seksualizovane likove, zbog čega je neprekidno preispitivala svoj talenat i dostignuća.

“Da li sam se ikada osećala eksploatisano?”, kaže ona. “Da. Da li shvatam da sam otupela na to? Da.”

Ona je prethodnih godina počela da se bavi režiranjem, a između ostalog je radila spot za Red Hot Chili Peppers i kratki film za magazin Glamur. Producirala je dokumentarce, ali i fiktivne komade u kojima je i sama igrala.

Snažan utisak ostavila je na Džesiku Elbaum, predsednicu Produkcijske kuće “Glorija Sančez”, kada su zajedno producirale projekat za televiziju Comedy Central. Elbaumova je takođe pomogla Oliviji u radu na novom filmu “Booksmart”, a njena kompanija fokusira se na filmove na kojima rade žene, te je ohrabrivala Oliviju da se isproba u rediteljskoj ulozi.

Olivija je pročitala scenario i osetila da bi volela da uradi tako nešto. Smatrala je da bi “Booksmart” mogla da pretvori u “himnu jedne generacije – nešto što bi pomoglo mladim ljudima da u odrastanju pronađu radost i zabavu”.

“Biti mlad sada mora da je užasno teško. Oni prosto ne mogu da se usredsrede na to da budu mladi”, dodaje Olivija.

Džesika Elbaum je istakla da je činjenica da su žene na svim odgovornim pozicijama u kompaniji “milion posto” odigrala ključnu ulogu u tome da Olivija Vajld prihvati ponudu.

“Žene su odlučivale o svemu i žele da podrže druge žene i budu tu za njih”, kaže Džesika.

Vajldova je odabrala scenaristkinju Kejti Silberman čiji je zadatak bio da se pobrine da likovi i radnja potcrtaju zadatu temu, odnosno da ma koliko glavne junakinje želele da ih ljudi vide onakvima kakve jesu, one i same moraju da odbace sopstvene predrasude o drugima.

“Ovo nije film o dve štreberke koje pokušavaju da se uklope”, kaže Olivija. “One uče kako da prihvate druge.”

Kejti Silberman ističe da je Olivija imala vrlo jasnu i određenu ideju kako bi scene koje se dodaju u scenario trebalo da izgledaju.

“Njih dve su očigledno odabrale školu umesto zabave, a potom shvataju da su upravo one same donele takvu odluku.”

Film je snimljen za samo 26 dana, te je Olivija morala da strategije koje je naučila od režisera sa kojima je radila prilagodi svom ritmu. “Booksmart” joj je takođe pružio priliku da se na snimanju ponaša onako kako je oduvek želela da se ponašaju prema njoj – zaštitnički.

Kada je došao trenutak da se snimi intimna ljubavna scena, Olivija je, kako kaže, bila toliko uzbuđena da svima objasni šta za nju znači zatvoreno snimanje.

“Nema sto ljudi u prostoriji. Ne mogu da vam objasnim koliko sam puta snimala ljubavne scene misleći: moraju li svi ti ljudi da budu tu”, priznaje glumica.

Jedna od glavnih glumica Kejtlin Dever kaže da je imala potpuno poverenje u Oliviju.

“Ona je toliko mudra”, kaže Kejtlin. “Ni u jednom trenutku nisam sumnjala ni u šta što ona radi.”

Olivija ističe da je i dalje posvećena glumi, sada čak i više pošto je iskusila kako je biti sa druge strane kamere.

“Gluma je katartična”, kaže ona. “Ima terapeutsko dejstvo, a postaje još bolja kada se njome ne bavite zato što morate.”

Ipak, ona zasada uživa u iskustvu koje joj je doneo rad na filmu “Booksmart” i osećaju da je konačno dorasla potencijalu koji su drugi videli u njoj. Jednom se na nekom događaju srela sa čuvenim rediteljem Stivenom Spilbergom kada mu je ispričala da je i sama oduvek želela da režira filmove.

Nedugo potom, stigla joj je poruka od Spilberga u kojoj je pisalo: “Ako želiš da budeš doktor, pogledaj pre nego što skočiš. Ako želiš da se baviš šou-biznisom, skoči pre nego što pogledaš.”

Olivija je uramila poruku i sada je čuva na zidu u svojoj kancelariji.

“Želim da mu kažem da sam skočila”, kaže ona.

© 2019 The New York Times