Električna zver koja prede kao maca: Da li biste vozili “harlija” na struju?

Piše SUZAN KARPENTER

0
(Harley-Davidson)

Tih. Uglađen. Pitom. “LiveWire“ je antiteza svemu što je Harli-Dejvidson ikada predstavljao. A ipak, neporecivo je Harli.

“LiveWire“ je prvi električni motor iz Harlija kojim kompanija nastoji da redefiniše industriju. Najpoznatiji i najstariji (116 godina) proizvođač motocikala u Americi želi da povede “elektrifikaciju”, istakao je izvršni direktor Harlija Met Levatik.

“LiveWire“ je namenjen novoj publici, mladoj i urbanoj, onoj koja se već saživela sa novim tehnologijama. Harli nudi “LiveWire“ u 100 predstavništava u Americi i 100 u Evropi.

I Harli kao i drugi proizvođači motocikala pokušava da preokrene situaciju i ublaži padove u prodaji. Prošle godine prodato je 132.868 motora u SAD, deset odsto manje nego 2017. i 18 odsto manje nego 2016.

Kompanija na godišnjem nivou beleži prodaju 228.000 motora u svetu.

“Toliko dugo smo doživljavali motore kao sirova vozila koja bljuju vatru”, kaže Harlan Fleg, osnivač Hollywood Electricsa iz Los Anđelesa. “Motociklisti su sebi učinili medveđu uslugu plašeći ljude tim sumanuto glasnim i odvratnim motorima.”

Električne verzije su lakše za vožnju od čudovišta na benzin. Ne raspolažu menjačem, niti kvačilom, pa vozačima nije potrebna nikakva koordinacija da upravljaju motorom. Nema auspuha, a u isto vreme odaju utisak ekološke osvešćenosti. Tihi su poput šapata.

Zero Motorcycles, sa sedištem u Kaliforniji, na tržište električnih vozila ušao je 2008. Hollywood Electrics je njihov diler broj jedan u svetu. Ipak, u poslednjih deset godina prodato je svega 500 njihovih motocikala.

Drugi mejnstrim proizvođači poput Honde, Jamahe i BMW-a, predstavili su električne modele, ali još uvek nisu započeli proizvodnju.

Električni motocikli na tržištu nailaze na prepreke sa kojima se suočavaju i električni automobili. Kupci moraju da pristanu na ograničeni opseg, nedovoljno razvijenu infrastrukturu za punjenje baterija i visoke cene. Pritom, najveći broj kupaca motor čak i ne koristi kao primarno prevozno sredstvo.

“Još uvek smo donekle skeptični”, istakao je prošlog meseca Džejms Hardimen, analitičar iz Wedbush Securities povodom pada u prodaji u Harliju.

Ako klasični “harli“ riče, “LiveWire“ prede dok u sekundi postiže brzinu od 95 km/h, i za svega tri sekunde dostiže maksimalnu brzinu od 177 km/h.

Kada je prazan, daje znak da je još uvek živ suptilnim pulsiranjem sedišta. Punjenje se obavlja u dve brzine. Ispod sedišta se nalazi kabl kojim se baterija puni preko noći, a brži rezultat moguće je postići brzim DC punjačem koji 80 odsto baterije puni za 40 minuta.

Iz Harlija navode da će do 2022. godine na tržištu predstaviti još dva do četiri električna motora. Već su investirali u kompaniju koja takođe proizvodi motore Stacyc i inicirali još dva električna koncepta. Cilj je da se kompanija pozicionira u novim tržišnim kategorijama kao lider u pokušaju da privuče ne samo nove motocikliste već i vozače bilo kojih električnih dvotočkaša.

“Milenijalci presporo reaguju, a bebibumeri prebrzo napuštaju tržište”, ističe Ron Bartels, direktor prodaje u Kaliforniji. “Potrebna nam je nova vrsta kupaca.”

© 2019 The New York Times