Beograd će kao prestonica Srbije biti prvi grad u jugoistočnoj Evropi i prvi van Evropske ekonomske zone u ulozi domaćina EuroPride festivala za panevropsku LGBT+ zajednicu i šire. EuroPride 2022. će se održati od 12. do 18. septembra i odlična je prilika i platforma da ljudi pokažu solidarnost sa LGBT+ zajednicom Zapadnog Balkana i odaju priznanje njihovoj dugotrajnoj borbi za ravnopravnost, toleranciju i ljudska prava, koja je počela pre dve decenije.

Podrška LGBT+ zajednici i EuroPride događaju. Šta to znači i zašto je važno za kompaniju IKEA?

Za nas u kompaniji IKEA sve počinje od naše vizije da stvorimo bolju svakodnevicu za mnoge ljude. Zbog toga nam je izuzetno važno da budemo deo dijaloga čija je tema zalaganje za ravnopravnije i pravednije društvo. Podrška LGBT+ zajednici je jedna od tih tema, a na njoj predano radimo pre svega kroz stvaranje inkluzivnog radnog okruženja u kome se svi naši saradnici i zaposleni osećaju dobrodošlo, poštovano, cenjeno i slobodno da budu ono što jesu. To znači da je neophodno da postanemo svesni predrasuda prema ljudima različitih seksualnih orijentacija i rodnog identiteta i da preduzmemo neophodne korake kako bismo te predrasude umanjili. Naš cilj je da stvorimo infrastrukturu koja omogućava ravnopravno ophođenje prema svima na poslu.

Takođe, želimo da podržimo LGBT+ zajednicu i van okvira našeg radnog okruženja. Želimo javno da pokažemo za šta se zalažemo. Prošle godine smo prvi put podigli zastavu duginih boja ispred naše robne kuće, i na taj način poslali poruku o tome koliko smo posvećeni stvaranju inkluzivnog okruženja. Sa zadovoljstvom mogu da kažem da nastavljamo istim tempom. Podrška i sponzorstvo EuroPride nedelje je logičan i prirodan korak dalje u našoj dugogodišnjoj podršci LGBT+ zajednici.

Da li je, po vašem mišljenju, teško napraviti ovakvo okruženje?

Da budem iskrena, izazovno je. LGBT+ inkluzija i prava su i dalje osetljiva tema ovde i na mnogim drugim mestima i to samo znači da je potrebno više rada i posvećenosti. Ja verujem da svaka promena kreće od pojedinca. Svako od nas ima određenu odgovornost, koja počinje sa uverenjem da svi želimo da živimo u inkluzivnom okruženju – da se zauzmemo za sebe i druge, omogućavajući svima da se osećaju dobrodošlo i uključeno. Mislim da mala dela mogu da naprave veliku razliku. Svaka osoba, ili kompanija, mogu da naprave svoj korak, i to je važno, jer samo zajedno možemo da postignemo više i napravimo dugotrajne promene.

Zašto mislite da je važno da velike kompanije, kao što je IKEA, podržavaju ravnopravnost i inkluziju?

Ravnopravnost i inkluzija su duboko usađeni u naš DNK i zato smatramo da imamo odgovornost prema društvima i zajednicama u kojima poslujemo, a ta odgovornost uključuje i zalaganje za važne teme i pitanja. Snažno se zalažemo za teme kao što su rodna ravnopravnost, integracija izbeglica u društvo, podrška ranjivim grupama kao što su žene sa iskustvom nasilja u porodici i LGBT+ zajednica, ne samo u Srbiji već i na svakom drugom mestu.

Značaj ravnopravnosti za svakodnevni privatni i poslovni život može se uvideti i kroz ostvarene pozitivne rezultate u svim poslovnim segmentima. Kada cenimo jedni druge zbog naše jedinstvenosti, osećamo se zadovoljnijim sobom, svojim timovima i radnim okruženjem, a kada smo srećni kao tim, to mogu da osete i naši kupci. Ravnopravnost i inkluzija pomažu naš rast, pomažu nam da privučemo različite kandidate i da dosegnemo širu bazu potrošača koji vole da kupuju u jedinstvenoj i pouzdanoj kompaniji.

Fotografija: Darko Radulović

Poražavajuća je informacija da se više 80% LGBT+ mladih u jugoistočnoj Evropi ne oseća istinski prihvaćeno u svom domu nakon što obelodane svoje seksualno opredeljenje članovima porodice. To su rezultati istraživanja koje je IKEA sprovela među mlađim pripadnicima LGBT+ populacije. Da li su vas ovi rezultati inspirisali da povećate svoj doprinos pozitivnim promenama?

Jesu, svakako. Sproveli smo opsežno istraživanje među mlađim pripadnicima LGBT+ populacije u glavnim gradovima regiona – Bukureštu, Zagrebu, Beogradu i Ljubljani. Rezultati su pokazali da u većini slučajeva glavne manifestacije neprihvatanja mlade LGBT+ osobe kod kuće nisu ni fizičke ni verbalne, već suptilne i neverbalne, poput skrivanja seksualne orijentacije od drugih, loše atmosfere i osećaja da niste dobrodošli kod kuće. Sa ovom vrstom neprihvatanja mladi ljudi se najteže izbore. Sa jedne strane, tužna sam jer se mladi ovako osećaju, a sa druge strane, dodatno sam uverena da je neophodno i izuzetno bitno da budemo još odlučniji u isticanju važnosti stvaranja inkluzivnog okruženja kako bi se LGBT+ osobe osećale dobrodošlo, poštovano i cenjeno.

Zalažete se za poštovanje ljudskih prava u celom svom delovanju i poslovanju, kako interno tako i eksterno, i ove godine ste obeležili Međunarodni dan borbe protiv homofobije, biofobije i transfobije.

Već dugi niz godina obeležavamo IDAHOT. Početak je bio sa našim zaposlenima, jer nam je bilo važno da prvo sa njima razgovaramo o LGBT+ inkluziji, želeći da razvijemo bolje razumevanje i svest o ovoj temi. Tek kada osetimo da smo uradili „domaći zadatak“ u našoj kući, preduzimamo sledeći korak. Prošle godine smo prvi put pokrenuli i javnu kampanju i na taj način smo istakli našu posvećenost ovoj temi. Takođe, založili smo se za usvajanje Zakona o istopolnim zajednicama, podržali organizaciju „Da se zna“ koja pruža pravnu i psihološku pomoć pripadnicima LGBT+ populacije i ponosna sam da ove godine nastavljamo da pružamo podršku sponzorstvom EuroPride festivala.

Koja bi bila vaša poruka Beogradu i svetu ovog septembra?

Počastvovani smo i ponosni što smo partneri EuroPride 2022. Smatramo da činimo pravu stvar i zahvalni smo što udruženim snagama sa civilnim društvom i drugim kompanijama promovišemo ljudska prava. Rekla bih i da je za ljubav potrebno više prostora, više ohrabrenja, podrške i slobode, pa hajde da pokažemo podršku zajedno, i to svakog dana.

#IkeaWithPride

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.