Krajem aprila 2021. godine usvojen je novi Zakon o elektronskom fakturisanju. Pre ma očekivanjima resornog ministra i Privredne komore Srbije, prognozira se da će to doneti veliko rasterećenje privrede, kako u pogledu značajnog umanjenja direktnih troškova štampe, slanja i obrade svih vrsta računa, tako i u pogledu povećanja efikasnosti samog procesa. Pored toga, očekuje se da novi sistem znatno ubrza povrat PDV-a, na šta trenutno postoji dosta zamerki od strane privrede.

O novom Zakonu o elektronskom fakturisanju, njegovim prednostima i izazovima sa kojima se suočavaju privredni subjekti u njegovoj implementaciji, razgovaramo sa Mihajlom Canićem, koji je IT Solutions direktor u kompaniji AIGO.

Kako će sistem e-faktura funkcionisati u praksi? Šta nam sve donosi novi zakon?

Novi zakon u potpunosti redefiniše i sam pojam elektronske fakture, i procese prijema i slanja svih vrsta računa. Uvođenjem SEF – Sistema elektronskih faktura, uvodi se i zakonska obaveza evidencije svih faktura subjekata javnog i privatnog sektora, obveznika PDV-a, u tom sistemu, bez dalje potrebe izdavanja računa u papirnoj formi. Kroz integraciju finansijskih sistema koje koriste privredni subjekti sa SEF-om, postiže se puna digitalizacija i automatizacija celog postupka. Zamislite sistem u kome vaš komercijalista kreira fakturu u vašem finansijskom sistemu, knjiži je, označi poslatom i to je sve. A sledećeg jutra ta faktura se već nalazi u finansijskom sistemu primaoca, spremna za obradu, sa svim podacima fakture, uključujući i stavke, sa dodeljenim delovodnim brojem, bez potrebe manuelnog unosa bilo kog podatka, dodeljena odgovarajućem zaposlenom u procesu obrade. Zaista ogroman iskorak u pogledu smanjenja vremena razmene računa, umanjenja manuelnog rada, rizika poslovanja, što na kraju rezultira značajnim uštedama u poslovanju.

Koje će sve koristi privredni subjekti imati primenom ovog novog zakona, a šta su potencijalni izazovi sa kojima će se suočavati?

Puna digitalizacija i automatizacija procesa rada sa računima donosi direktne uštede, uklanjanjem potrebe za rukovanjem papirnim računima, štampe, slanja, potpisivanja, ali i indirektne, povećanjem efikasnosti rada kroz smanjenje angažovanja zaposlenih na ovim zadacima.

Uz umanjenje vremena trajanja celog procesa od trenutka fakturisanja, kao i očekivano kraće vreme povraćaja PDV-a, jasno je da su očekivane dobiti za privredu značajne. Zamenu papirnih u elektronske račune možemo posmatrati i sa aspekta sigurnosti jer za razliku od papirnog, eRačun je manje podložan manipulacijama i izmenama.

Ovaj zakon je jedan od onih zakona koji se u značajnoj meri oslanjaju na informacione tehnologije i sisteme. Njegovo razumevanje i primena treba da uključe ekspertski tim iz više oblasti, kao što su finansije, pravna služba i IT. Potrebno je izvršiti izmene i u samim procesima rada, kao i u samim softverskim sistemima, uz izvođenje integracija sistema, što je opet posao koji zahteva angažovanje stručnjaka više profila, u zajedničkom radu. Na kraju, naravno, rokovi, koji su uvek izazov kod donošenja novog zakona koji uvodi značajnije izmene u procese rada i sisteme koji u procesima učestvuju. Već od 1. maja subjekti privatnog sektora moraju da primenjuju novi zakon u delu slanja računa subjektu javnog sektora.

Koji je vaš savet, kako se kompanije mogu najlakše i najefikasnije pripremiti za najavljene promene? Koliko je odabir pravih partnera važan za implementaciju ovog rešenja?

Pre svega, potrebno je angažovati tim eksperata iz predmetnih oblasti, koji će izvršiti analizu postojećeg stanja, eventualnih tačaka neusklađenosti sa zahtevima novog zakona, neophodnih prilagođenja procesa rada i softverskih sistema, definisati da li je potrebno angažovanje informacionog posrednika, postaviti predlog novog sistema, a zatim pristupiti realizaciji. Realizacija podrazumeva prilagođavanje postojećih procedura rada i pravilnika, prilagođavanje postojećih sistema i integraciju sa sistemom elektronskih faktura ili informacionim posrednikom.

Na našem tržištu postoje IT kompanije koje mogu da pruže potpunu, pravovremenu i kvalitetnu uslugu kako bi obezbedile uspešnu primenu novog zakona, u skladu sa zakonskim obavezama, bez uticaja na tok poslovanja. Kao kompanija posvećena integraciji i razvoju sistemskih IT rešenja, AIGO poseduje tim eksperata koji je tu da ovu transformaciju učini sigurnom i efikasnom.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.