Ponekad se čini da treba biti ljubomoran na ljude koji nikada nisu bili u Crnoj Gori.

Njih tek čeka otkrivanje te lepote, njih tek čeka onaj prvi pogled na planine koje se survavaju u Jadran, oni će tek ostati bez daha kada ti se Boka, posebno ovako u rano proleće, izazovno i smelo otvori pred očima i počne da te zavodi. Oni tek treba da na svojoj koži, ma na svojoj duši, osete onu Bajronovu, dva veka staru, a zauvek aktuelnu: „U trenutku postanka planete, najlepše spajanje zemlje i mora dogodilo se na crnogorskoj obali.“ Njih tek čeka da osete šta znači gostoljubivost i široko srce, i koliko tajni krije jedno tako maleno, a ponosno parče Zapadnog Balkana.

Samo, takvih je sve manje, jer sve više ljudi zna za Crnu Goru. Ova je zemlja sve važnija tačka na mapi Evrope i sveta, u svakom pogledu, pa i kada su u pitanju luksuzni turizam i luksuzne nekretnine. Ono što je nekada bila misaona imenica za Crnu Goru – sve te marine, jahte, svetli stanovi i apartmani što gledaju na more – sada ponosno stoji u šarenoj lepezi crnogorske turističke ponude; a ono što su nekada bile drevne građevine nagrižene zubom vremena, sada su najkvalitetnije palate na koje su oko bacili stranci i investitori.

Današnja Crna Gora savršeni je koktel kulture, lepote i luksuza. Projekti kao što su Porto Montenegro, Luštica Bay i Portonovi, za sobom su doveli i veliki broj svetskih brendova iz sveta ugostiteljstva (Regent 5*, The Chedi, One & Only, Amanresorts, Four Seasons). Stranci su počeli da otkrivaju i crnogorske planine – nikada daleko od „pjene od mora“, što je samo još jedna velika prednost geografije – sve više stranaca kupuje nekretnine, bilo da žele da im to bude novi dom ili druga kuća, ona za uživanje.

U tome imaju svesrdnu pomoć onih koji savršeno poznaju i domaće tržište, ali i svetske trendove – već nekoliko godina, u Crnoj Gori postoji lokalno predstavništvo Sotheby’s International Realty sa kancelarijom u Tivtu, Porto Montenegro, zgrada Baia.

„Crna Gora je i dalje tržište u razvoju, ali je u proteklih nekoliko godina došla u međunarodni fokus“, kaže Niko Laković, partner i izvršni direktor u crnogorskom predstavništvu Sotheby’s International Realty. „Iako nekretnine vrhunskog kvaliteta predstavljaju svega 10 odsto ukupnog udjela u tržištu, postoji veliki zamah u ovom sektoru, uglavnom na primorju, ali i u planinama. Crna Gora je postala prilično uspješna u privlačenju visokoplatežne klijentele, a novi kompleksi imaju pažnju investitora širom svijeta, posebno oko Bokokotorskog zaliva, koji obiluje Uneskovom svetskom kulturnom baštinom.“

Brojni su i raznovrsni investitori, ali i zaljubljenici u putovanja i u otkrivanje (ne)brušenih dragulja, koji su već osjetili Crnu Goru. Od investitora, preko ostvarenih ljudi u svojoj branši, do svih onih koji žele da pronađu nov dom za svoju porodicu – ne samo tokom letnjeg odmora, već tokom cele godine – investitore privlači i ono što Crna Gora nudi stranim državljanima. Poreske stope, kako one za preduzeća, tako i za privatna lica, među najnižima su u Evropi; trenutno ne postoje nikakva ograničenja kada je u pitanju kretanje kapitala; a uprkos inflaciji, troškovi života i dalje su mnogo niži nego u Zapadnoj Evropi ili Severnoj Americi. I otvaranje nove firme je jako jednostavno.

„Vlada daje stranim investitorima istovjetan status kao i domaćima“, navodi Niko Laković. „Ne postoje nikakve restrikcije za strane državljane ni kada je u pitanju kupovina bilo kakve vrste zemljišta, a imovinska prava potpuno su transparentna: svako može da u nacionalnom registru provjeri vlasništvo nad zemljištem unatrag 200 godina.“

Sve to doprinelo je prepoznatljivosti Crne Gore kao „sigurne luke“ za investicije. U doba neizvesnosti i političkih previranja u čitavom svetu, važna je i stabilnost. Crna Gora je kandidat za priključenje Evropskoj uniji i javna je tajna da je „prva sledeća“ država koja će postati članica EU. I plaćanje je jednostavno, budući da je zvanična valuta evro.

Gde je interesovanje, tu rastu i cene, a tokom protekle decenije to je bio slučaj i u Crnoj Gori. Prosečna cena po kvadratnom metru u Porto Montenegru 2010, primera radi, iznosila je 4.500 EUR, dok je sada više od 7.000 – u narednoj fazi, koja će biti najavljena u predstojećim mesecima, najniža cena biće 10.000 EUR/m2. U Luštica Bayu cene idu do 8.000 EUR po kvadratu, a u Portonovom i do 10.000 EUR za 1 m2, uz mogućnost odloženog plaćanja.

Time su se ove luksuzne destinacije i cenovno približile ekvivalentnim projektima na Mediteranu, ali one i dalje imaju komparativnu prednost, objašnjava prvi čovek Sotheby’s International Realty u Crnoj Gori. Samo u Crnoj Gori možete pronaći palatu na obali mora iz 18. stoleća koja se može uspešno restaurirati, kao i moderne vile koje imaju sopstveni prilaz moru. Samo u Crnoj Gori će megajahta biti ukotvljena u selu u kojem kao da je vreme stalo. Usled toga, na tržištu je sve manje gotovih nekretnina, pa se kupci okreću sekundarnom tržištu.

„Kada je u pitanju ovaj sektor, Crna Gora je i dalje mlado tržište, sa mnogo potencijala i prostorom za rast“, dodaje Niko Laković. „Cijene su i dalje prijemčive, u poređenju sa etabliranim tržištima u zapadnom svijetu, a svi indikatori ukazuju da će nastaviti da rastu: 2022. i 2023. bile su rekordne, a ukupan obim prodaje iz godine u godinu raste za 30 odsto.“

Crna Gora davno je predosetila trendove održivog, „zelenog“ življenja. Njeno primorje nije ophrvano industrijom, što za posledicu ima čisto more, jezera, reke – a to je sve ono što toliko nedostaje najvećim gradovima i što prosto zove na drugačiji životni stil, onaj u kojem će biti mnogo šetnji, čistog vazduha, i naravno dobre hrane i usluge. I oni koji žele koktel-barove i žurke na plaži i oni koji bi radije probali domaći specijalitet po receptu starom vekovima i proveli mirno veče uz flašu najboljeg lokalnog vina, pronaći će u Crnoj Gori dobrog partnera.

Isto važi i za mnoge poznate osobe, poput glumaca, sportista, muzičara: Crna Gora nudi anonimnost za kojom žude. U Crnu Goru možete da dođete i da budete običan turista – ili (ne)običan domaćin, baš kao i svi Crnogorci.

A ako je nešto odlika Crnogoraca, to je da su iskreni. Niko Laković ne ulepšava stvarnost kada kaže da Crnoj Gori predstoji još mnogo posla. Pre svega kada je u pitanju infrastruktura, jer ne može se sa zakrčenim putevima, starim nekoliko decenija, putovati u budućnost, a aerodromi s kojih se tako brzo stiže do mora i Boke moraju još da porade na usluzi, broju letova i destinacijama. Pa ipak, van „špica“ sezone, teško ćete u Evropi pronaći takav mir.

„Mnogi žude za lokacijama koje su manje razvijene i samim tim manje užurbane od dobro poznatih širom Sredozemlja“, reći će Laković. „Sve one promjene koje su se dogodile u posljednjih nekoliko godina natjerale su ljude da promisle o svojim prioritetima – i da shvate da žele da budu povezani s prirodom i da rade iz nekog mnogo mirnijeg podneblja. Crna Gora privlači ljude avanturističkog duha, uspješne preduzetnike, sve one koji vole da otkriju nešto prije svih drugih.“

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.