“Brutalna demonstracija moći umetnosti” ili “agresivan i skup kič”; “Sloboda, istina i vrednost koje ovde ne postoje” ili “cilj da se prostota zaprepasti”: Polemike o izložbi Marine Abramović ne jenjavaju

Javnost ni posle više od nedelju dana ne prestaje da polemiše o izložbi "Čistač" Marine Abramović u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu

3
Foto: Tanjug

Retrospektivna izložba “Čistač” Marine Abramović u Muzeju savremene umetnosti ne prestaje da izaziva pažnju i podeljena mišljenja javnosti.

Među poslednjim reakcijama je autorski tekst direktora Beogradske filharmonije i bivšeg ministra kulture Ivana Tasovca pod naslovom “E, opozicijo moja, međ’ šljivama… Nećete svesti Marinu Abramović na svoju meru”.

Tasovac u tekstu koji je objavio u Kurir piše da “ideologija volje za neuspehom i blaćenja svega što nije poteklo iz prćije dežurnih narikača raspada se kao kula od karata”.

“To je zato što je palanka, pre svega, mentalna i ideološka, a tek onda geografska odrednica”, naveo je Tasovac.

On piše i da je izložba “Čistač” ‘iznad svega brutalna demonstracija moći umetnosti koja najdirektnije inspiriše sve one koji nisu zaslepljeni sopstvenim neznanjem i ljubomorom’.

“‘Čistač’ nas uči da ne prihvatamo okvire koje nam nameće sredina, da se ne plašimo velikog sveta, ali ni usamljenosti, osporavanja i bola. I da ne odustajemo”, naveo je Tasovac u autorskom tekstu.

Karikaturista Predrag Koraksić Koraks koji je nacrtao karikaturu Marine Abramović kako gleda u magarca sa šajkačom, što je aluzija na jedan od njenih performansa, rekao je za Danas da je Marina “sve nas napravila magarcima“ i dodao da “njen dolazak nadopunjuje laž kojom nas svakodnevno zasipa predsednik Vučić”.

“To su dve velike laži koje su kompatibilne. Jednu stalno slušamo od Vučića, a druga laž je umetnost, odnosno obmana Marine Abramović. Te dve laži se jedna drugoj dive. Ogromne pare su bačene, a ne zna se zašto”, rekao je karikaturista.

Prema njegovim rečima, umetnost Marine Abramović ima za cilj „da se prostota zaprepasti“.

“Ernst Kris je dao odličnu definiciju kiča – kič je radost neobrazovanih. Ovde imamo vrlo sličnu stvar. Svi se prave da ‘tu nešto ima’ i da je to neka duboka umetnost, ali je to jedna praznina koja zjapi. Ne radi se samo o Marini. To je trend i u svetu. Kriterijumi performansa su da ko uzme više para, njegova umetnost više vredi. Kič Marine Abramović nije bezazlen, poput gipsanih lavova na kapijama. On je agresivan i skup. Košta preko milion evra. Marina u nas gleda kao u magarce, kao što nas i Vučić svakodnevno gleda sa televizije “, rekao je Koraks.

Sociolog Ratko Božović je, komentarišući javno predavanje Marine Abramović na Ušću, izjavio da je “narod željan slobode, istine i vrednosti, jer ovde ništa od toga ne postoji”.

“Ljudi iz kulture su zapostavljeni i kada se pojavi neko ko nagoveštava nešto o vrendostima, ko ima identitet, ljudi to prepoznaju, jer im je dosta više ovih politički izmišljenih figura i konačno – simuliranja da postoji ono što ne postoji. Marina Abramović postoji i okupljeni su došli da čuju šta govori osoba koja postoji. Ne znam da li to smeta ljudima, ali uz svu ekscentričnost njenog performansa ona deluje, u odnosu na ludilo u kom živimo, kao najnormalnija žena na svetu”, rekao je profesor Božović za Danas.

Pisac Marko Vidojković je o broju okupljenih na Marininom javnom predavanju rekao u Danasu da ga je lako objasniti “kad se ima u vidu da je pokrenut narednjački autobuski cirkus da ih tu dovuče”.

Retrospektivna izložba “Čistač” Marine Abramović otvorena je prošle subote, 21. septembra, u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu.

Otvaranju su prethodile najave – kao i Marinino “pismo Srbiji”, ujedno i prvo obraćanje uoči izložbe – da čuvena umetnica posle 44 godine izlaže u Beogradu.

Ona je sama izjavljivala da za nju umetnički povratak u grad rođenja predstavlja veliko emotivno uzbuđenje.

“Marina se vraća kući” bio je skorašnji naslov Njujork tajmsa koji u reportaži iz Beograda podseća na karijeru umetnice i piše da je za Srbiju povratak Marine Abramović način da signalizira nov početak.

“Posle otvaranja Muzeja savremene umetnosti nakon više od decenije renoviranja, utisak je da Beograd ponovo otkriva svoju umetničku magiju čemu doprinose i široka galerijska scena i Oktobarski salon na kojem su prošle godine gostovali Joko Ono, Sindi Šerman, Anselm Kifer”, navodi Njujork tajms.

3 KOMENTARA

  1. re: „Razlog njihovog besa i bunta je što je tu i takvu izložbu organizovala ova vlast! I u tome je kec! Da je kojim slučajem to uradila prethodna, od hvalospeva se ne bi dalo živeti. Ovako, treba je na svaki način osporiti, omalovažiti, dezavuisati.“

    To naravno nije istina jer bi to onda značilo da njene izložbe inače nisu podložne sličnim kritikama i u drugim zemljama, što nije tačno jer njene izložbe već decenijama dobijaju slične kritike i u drugim zemljama.

  2. nešto ne primetih da ste u ovolikom broju i danima pljuvali po vulinu i njegovim kupovinama /bacanju para)
    raznog zastarelog oružja?
    valjda srblji više vole oružje nego umetnost ?

    • još i ovo………………..
      evo komentatorima novi materijal
      “…Čini mi se da sadašnja vlast u Srbiji podržava umetnost, održava tu visoku umetničku ravan, ma koliko bili siromašni i ma koliko se nekome sviđala ili ne sviđala vlast u Srbiji“, kazao je Šerbedžija.“
      intervju juče povodom današnje predstave u bgd….
      …znači ovih dana silazimo sa MA i penjemo se na RŠ
      jer….
      svojevremeno Arsen se vozio brzim do splita sa Tuđmanom
      ili Josipa s francekom bila u Vukovaru
      to nije smetalo da se pune konc. dvorane
      Nekoga ćemo pljuvati nekoga uzdizati?
      uvek bilo i biće!

Comments are closed.