Značajan rast prodaje u skoro svim kategorijama proizvoda

    0

    Prema analizi podataka prodaje maloprodajnih lanaca, koje je sprovela agencija Nielsen (ACNielsen d.o.o. Beograd), širom sveta zabeležena je rekordna prodaja proizvoda za zaštitu zdravlja, kao što su medicinske maske i sredstva za dezinfekciju. Međutim, kako je broj prijavljenih slučajeva COVID-19 virusa rastao, primećeno je da potrošači menjaju svoje kupovne navike i sveobuhvatnije pristupaju kupovini. Kada govorimo o ponašanju potrošača u Srbiji, veliki trgovinski lanci zabeležili su u proseku 61 odsto veću prodaju robe široke potrošnje tokom treće nedelje marta u poređenju sa prodajom iste sedmice prošle godine.

    Iako je drugu nedelju nakon izbijanja virusa u Srbiji, odnosno u trećoj nedelji marta, u periodu od 16 do 22. marta, Vlada uvela dodatne mere zaštite sa ograničenom mogućnošću kretanja i odlaska u maloprodajne lance, prodaja u trgovinskim lancima pokazuje značajan porast u odnosu na isti period prošle godine. Samo u četvrtoj nedelji marta, u trgovinskim lancima u Srbiji zabeleženo je povećanje prodaje od 43% u odnosu na isti period prošle godine, pokazuju podaci agencije Nielsen.

    U odnosu na ukupnu prodaju i gledano po grupama kategorija, kao i po pojedinim uže definisanim kategorijama proizvoda, moderni maloprodajni lanci beleže rast prodaje nekih kategorija čak i više od 700%.

    Ukoliko pričamo o grupama takozvanih super kategorija, dugotrajne namirnice beleže rast prodaje od 101% u trećoj, odnosno 84,8% u četvrtoj nedelji marta, proizvodi za zaštitu zdravlja 96,4%, odnosno 89,1%, proizvodi za domaćinstvo 96%, odnosno 66,3%, proizvodi za bebe 80,9%, odnosno 54,5%, smrznuti proizvodi 67,5%, odnosno 62,3%, proizvodi za ličnu zaštitu 59,6%, odnosno 27,7%, sveža hrana 41,5%, odnosno 42,2%, hrana za kućne ljubimce 39,4%, odnosno 36,6%, alkoholna i nealkoholna pića 37,5%, odnosno 12%, konfekcija i grickalice 28,8 odnosno 9,3% u trećoj i četvrtoj nedelji marta, u odnosu na period u 2019. godini.

    Ukoliko govorimo o kategoriji hrane i pojedinačnim proizvodima u okviru iste, najveći rast u prodaji beleži brašno! Prodaja brašna beleži rast od čak 482% tokom treće i 282% tokom četvrte nedelje marta, u odnosu na prošlu godinu. Kvasac čak 224,4% i 152,9% u ovom periodu, dok ulje ide do rasta u prodaji od čak 168,1% u trećoj i 122,3% u četvrtoj nedelji marta.

    Prodaja proizvoda od papira beleži rast od 149 odsto u trećoj, odnosno 100% u četvrtoj nedelji 2020. godine, u odnosu na ovaj period u prošloj godini. Konkretnije, samo toalet papir ima rast od čak 261% i 131% u trećoj, odnosno četvrtoj nedelji. Sredstva za pranje veša beleže rast od 102% i 91%, deterdženti za sudove 108 i 115%, pribori za domaćinstvo 109 i 112%, a proizvodi za održavanje domaćinstva 92% i 78% u trećoj, odnosno četvrtoj nedelji marta.

    Da nas je virus i te kako zabrinuo, pokazuje i činjenica da proizvodi iz kategorije za održavanje lične i higijene domaćinstva imaju ogroman rast. Tako na primer sredstva za dezinfekciju beleže rast prodaje od neverovatnih 702,9% u trećoj i 482,2 % u četvrtoj nedelji marta ove godine u odnosu na isti period u prošloj. Podaci agencije Nielsen pokazuje da na primer proizvodi iz gorepomenute kategorije kao što su rukavice beleže rast prodaje od 302,4% u trećoj i čak 399,1% u četvrtoj nedelji, a da su građani i dalje fokusirani na proizvode za održavanje higijene pokazuju i brojke za sapune – ovde prodaja ide do neverovatnih 281,5 u trećoj i 218% u četvrtoj nedelji marta, ako poredimo sa prošlom godinom.

    Jedna od retkih kategorija proizvoda koja je imala relativan pad prodaje u odnosu na isti period prošle godine jesu kozmetička sredstva za automobile, što i nije iznenađujuće s obzirom na novi trend rada od kuće kao i na smanjenje intenziteta saobraćaja u posmatranim nedeljama.

    Širenje korona virusa svakako je promenilo ponašanje ljudi, ali je u velikoj meri uticalo i na ponašanje prilikom kupovine. Agencija Nielsen identifikovala je šest faza ponašanja kroz koje prolaze potrošači, a na koje utiče promena situacije kada je reč o virusu COVID-19. I dok su tokom Faza 1 i Faza 2 koje su trajale od 2. do 8. marta, potrošači kupovali vrlo smišljeno i svesno, uz povećanu zainteresovanost za proizvode za održavanje opšteg zdravlja i proizvoda važnih za zaštitu od virusa i javnu sigurnost, kao što su maske za lice. U Fazi 3 od 9. do 15. marta, tokom koje su evidentirani brojni slučajevi virusa, ušli smo u fazu u kojoj pravimo zalihe dugotrajnih namirnica i šireg asortimana proizvoda za zaštitu zdravlja. Prema podacima, Faza 4 od 16. do 22. marta bila je faza pravljenja zaliha kod kuće, povećane onlajn kupovine, uz pad frekvencije poseta prodavnicama. Tokom Faze 5 karakteristična je ograničena, čak i onlajn kupovina, dolazi do zabrinutosti od povećanja cena na koje može da utiče percepcija ljudi o ograničenoj raspoloživosti zaliha.

    Faza 6 je za sve građane „svetlo na kraju tunela“, faza u kojoj je predviđen povratak ljudi u svakodnevicu, ali i faza u kojoj će ljudi veliki fokus staviti na svoje zdravlje, higijenske navike, i u kojoj će dolaziti do stalnih promena u lancu snabdevanja, uz značajan fokus na e-trgovinu.