Živko Mukaetov, predsednik Upravnog odbora “Alkaloida”: Uspeh se meri kvalitetom, ali i solidarnošću i zadovoljnim ljudima

    0
    Foto: Promo

    Savremeni proizvodni pogoni, najnovije mašine, laboratorija i razvojni centar koji su smešteni u posebnoj zgradi… Najsavremenija i najosetljivija oprema za kontrolu i merenja, veliki broj mladih i školovanih ljudi…

    Ovo je slika skopske fabrike “Alkaloid”. I to su utisci koje delimo sa generalnim direktorom i predsednikom Upravnog odbora Živkom Mukaetovim, koji nas je ugostio povodom jubileja jedne od najpoznatijih makedonskih ali i ex-YU fabrika.

    Kako se “Alkaloid” transformisao i menjao tokom 85 godina poslovanja?

    Fabrika “Alkaloid” bila je stub nove industrije i u vreme kada je počela sa radom, davne 1936. godine kao industrijsko postrojenje za ekstrakciju morfijumske baze sa samo petnaestak zaposlenih. Čak i u vreme transformacija sistema i korenitih promena, “Alkaloid” je uspeo da trasira svoj put uspeha, a ključna je bila posvećenost razvoju i strateškim investicijskim odlukama. Kontinuirane investicije, posvećenost rastu i održivom razvoju, doprineli su onome što “Alkaloid” jeste danas: šesta farmaceutska industrija u jugoistočnoj Evropi, sa preko 2000 zaposlenih u bazi u Skoplju i preko 500 u stranim filijalama. Proizvodi “Alkaloida” se trenutno plasiraju u preko 40 zemalja širom sveta, a kompanija ima vlastitu marketinšku mrežu od 20 kancelarija u 14 zemalja izvan Makedonije.

    Kako gledate na početak treće decenije trećeg milenijuma?

    Na početku ovog trećeg milenijuma, kompanija je donela nekoliko strateški važnih odluka koje su bile vezane za jačanje kapaciteta i globalizaciju brenda “Alkaloid”. Pomenuo bih investicije u nove tehnologije, kompletnu digitalizaciju rada, dupliranje broja “Alkaloidovih” kancelarija izvan makedonske baze, otvaranje proizvodnje u Srbiji, formiranje Instituta za istraživanje i razvoj i Centra za kontrolu kvaliteta; u sve ovo “Alkaloid” je uložio preko 200 miliona evra i tako doprineo da naši plasmani u zadnjih 15 godina porastu sa 53 miliona na iznad 205 miliona evra, kako očekujemo da završimo ovu godinu. Ovakva intenzivna promena načina života kakvu imamo danas, sigurno nije bila slučaj u prošlosti, a ova zdravstvena kriza početkom treće decenije trećeg milenijuma naučila nas je mnogo bitnih lekcija i ubrzala razvoj novih veština, kreativnost i inovativnost u kompaniji, kao i izgradnju strategije koju nalaže novo vreme i zahtevi tržišta. Godina našeg 85. rođendana bila je puna neizvesnosti i izazova, ali su naši ljudski resursi uvek bili u fokusu i naš imperativ je da gradimo kompaniju u kojoj će ljudi biti zadovoljni i uložiti svoje potencijale ka zajedničkom uspehu svih nas u “Alkaloidu”.

    Šta za kompaniju predstavlja tržište Srbije, ne samo izvozno već i strateški?

    Srbija je sedam i po decenija deo 85-godišnje priče „Alkaloida”, što dovoljno govori o prijateljstvu, razumevanju, bliskost jezika i kulture kao i našoj tradiciji na ovom tržištu. Prema rečima srpskih farmaceuta, „Alkaloidovi” lekovi nikada nisu izašli iz knjiga žutog registra (lekova). Srbija je prva država izvan makedonskih granica gde kompanija ima sopstvenu proizvodnju i veledrogeriju, koje zapošljavaju 145 ljudi, što isto tako dovoljno govori o strateškoj važnosti ovog tržišta za nas. Proizvodni program „Alkaloida” u Srbiji obuhvata preko 160 proizvoda u delu farmacije, a svakako bih pomenuo i naš brend „Bekutan” sa kojim su stasale i rastu generacije u regionu.

    U koje proizvodne kapacitete je kompanija najviše ulagala u poslednje vreme u skladu sa budućim razvojem?

    Kompanija je u poslednjih 20 godina najviše investirala u segment razvoja i proizvodnje farmaceutskih proizvoda, kao i u delu dečje kozmetike i čajeva. Više od 65% našeg plasmana je namenjeno za izvoz a taj odnos je pre dve decenije bio obrnut – u korist domaćeg tržišta. Zadovoljstvo je stvarno veliko kad vidim “Alkaloidov” logo “Made in Macedonia” na policama ekskluzivnih prodavnica u Severnoj Americi.

    Kanada, Italija, Austrija, Španija, Portugalija, neka su od novih tržišta koja smo upisali na listu u zadnjih par godina, a globalizacija brenda „Alkaloid” je trasa na koju planiramo da ostanemo fokusirani.

    Planovi za buduća ulaganja i dalji razvoj?

    Uspeh poslovanja “Alkaloida” ogledalo je pre svega kvaliteta ljudskih resursa koji rade u kompaniji, kvaliteta proizvoda, samog brenda “Alkaloid” ali i pojedinačnih brendova koje imamo a koje su gradile generacije pre nas, godinama unazad. Osim ulaganja u razvoj biznisa, na vrhu agende „Alkaloida” biće ulaganje u zajednicu u kojoj živimo i radimo. „Alkaloid” i Fondacija “Trajče Mukaetov” prošle godine su donirali preko 1,2 miliona evra, od kojih je oko 300.000 bilo namenjeno zemljama regiona, uključujući Srbiju. U duhu naše maksime: “Brinemo o zdravlju”, “Alkaloid” će ostati posvećen pozitivnim vrednostima: kredibilitet, profesionalni integritet, humanost i ljudska solidarnost pre svega.