Danas se obeležava Svetski dan zdravlja, uz slogan „Moje zdravlje, moje pravo“ i ideju podsećanja na značaj brige o zdravlju, te njegovoj dostupnosti ljudima širom sveta.

Zdravlje ne treba (i ne sme) biti luksuz. To je ljudsko pravo, koje garantuju ustavi širom sveta.

Savet SZO-a za ekonomiku zdravlja za sve utvrdio je da najmanje 140 zemalja priznaje zdravlje kao ljudsko pravo u svojim ustavima. Ipak, zemlje ne usvajaju i ne sprovode zakone kako bi osigurale da njihovo stanovništvo ima pravo na pristup zdravstvenim uslugama.

To potkrepljuje činjenica da najmanje 4,5 milijardi ljudi (više od polovine svetske populacije) nije bilo u potpunosti pokriveno osnovnim zdravstvenim uslugama 2021. godine.

Da bi zdravlje za sve postalo stvarnost, potrebno je promeniti mnogo toga na nivou pojedinaca i zajednica, kao i na nivou država u celini. Ljudi mogu biti u centru odluka o zdravlju i uticati na zdravstvene ishode tek onda kada se obezbedi njihovo informisano i aktivno učešće u donošenju tih odluka.

Samo zdravo životno okruženje može promeniti živote ljudi.

Pojedinci, porodice i zajednice moraju biti osnaženi i ohrabreni da povećaju svoje društveno učešće, kao i brigu o sopstvenom zdravlju i zdravlju zajednice.

SZO poručuje da se uspeh mora meriti blagostanjem ljudi i zdravim okruženjem. U tom smislu, apeluje se na države članice da se preorijentišu sa ekonomija vođenih profitom i onih koje za posledicu imaju zagađenje životne sredine, na ekonomije vođene pravednošću i blagostanjem.

Kako bi se povećali preko potrebni javni prihodi, SZO preporučuje povećanje taksi, odnosno poreza na proizvode koji imaju negativan uticaj na zdravlje populacije, kao što su: duvan, alkohol, dodatni šećer i fosilna goriva.

Samo zdravo životno okruženje može promeniti živote ljudi.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.