Zašto je važno da držimo otvoren prozor u prostoriji?

0

Kako se u SAD povela polemika da li je ventilacija u školama dovoljno kvalitetna da bi u uslovima pandemije mogao da se obezbedi povratak učenika u škole, Njujork tajms je u saradnji sa stručnjacima razvio simulaciju koja nam pomaže da razumemo kretanje vazduha i kako jedno običo otvaranje prozora može da napravi veliku razliku u smanjenju rizika od zaraze koronavirusom. Simulacija je utvrdila da ključnu ulogu mogu da imaju i prečišćivači vazduha.

Ovako izgleda obična učionica iz vremena pre pandemije sa oko 30 učenika. Inače, ova slika je zasnovana na pravoj učionici iz Njujorka.


Njujork je uspostavio stroge protokole za otvaranje škola i transimisja virusa u samim školama je na nikom nivou. Učenici moraju da se pridržavaju pravila distance i da nose maske, a učionice moraju da imaju otvorene prozore.

Sada u učionici sedi samo devet učenika, svi nose maske na licu, okrenuti su prema napred i na rastojanju od najmanje dva metra.

Ako bi prozori bili zatvoreni protok vazduha bi bio onemogućen, a to je problem kada je reč o virusu koji se prenosi kroz vazduh.

Učenici nose maske, ali vazduh koji izdišu ipak cirkuliše kroz učionicu. Oko tri odsto čestica u vazduhu koje prosečna osoba udahne je neko prethodno izdahnuo.

Važno je napomenuti da i učenici koji izgledaju zdravi modu da budu asimptomatski prenosioci zaraze.

Ova simulacija je pokazala šta se dešava kada je jedan učenik zaražen.
Crvene linije pokazuju kako se šire zarazne čestice vazduhom, što je tamnija boja to je veća koncentacija zaraznih čestica.

“Iako još ne znamo precizno koji nivou zaraznih čestica predstavlja najveći rizik za infekciju, svakako znamo da na to utiče kombinacija koncentracije zaraznih čestica i vreme izloženosti njima”, rekao je Džozef G. Alen, direktor programa Harvard Healthy Buildings.

Kada je prozor zatvoren, posle kratkog vremena, u učionici dolazi do vrhunca koncetracije zaraznih čestica, a kako je mala količina svežeg vazduha koji može da uđe zarazne čestice kruže prostorijom.

Stručnjaci se slažu da je dobra cirkulacija vazduha najefikasniji i najpraktičniji način da se prostor oslobodi zaraznih čestica.
Harvardov prgoram Healthy Buildings preporučuje četiri do šest razmena vazduha na svakih sat vremena, kombinacijom ventilacije i filtrirtanja vazduha.

A kada se otvori prozor svež vazduh ulazi u prostoriju i razređuje zarazne čestice.

“Jednostavne i jeftine mere mogu da učine škole bezbednijim mestom”, rekao je Skot E. Frenk, čija je inžinjerska kompanija JB&B pomogla u izradi ove simulacije.

Otvaranjem jednog prozora u ovoj simulaciji ostvarene su četiri razmene vazduha za sat vremena, ali na to utiču i specifični vremenski uslovi.

Da bi se obezbedilo šest razmena uključen je ventilator i prečišćivač vazduha sa HEPA filterom.

Pokazalo se da je na ovaj način dodatno razređuju zarazne čestice.
Protok vazduha je jedan faktor u razumevanju značaja ventilacije, ali ovi podaci mogu da se sagledaju i na drugi način.

Na sledećem prikazu tamna i gusta koncentracija čestica pokazuju da se zarazne čestice šire dalje od dva metra kada je zatvoren prozor.

Sa otvorenim prozorom koncentracija zaraznih čestica ostaje najveće oko zaraženog studenta, ali izloženost drugih učenika je umanjena.
A sa kombinacijom ventilatora i prečišćivača vazduha koncentracija čestica je na najnižem nivou.

Njujork tajms u ovoj analizi navodi i da postoje dodatne mere da se poveća bezbednost – jedno je da se ventilator koji unosi vazduh u prostoriju zameni uređajem koji će ventilacija da se izvodi u suprotnom smeru – da se vazduh izbacuje iz prostorije, kao i da se – u zavisnosti od rasporedna u prostoriji bolje pozicionira prečišćivač vazduha.