Udruženja filmskih radnika: Neregularnosti i propusti u izboru srpskog kandidata za Oskara

0
Foto: Profimedia

(Beta) – Proceduru ovogodišnjeg izbora srpskog kandidata za filmsku nagradu Američke akademije filmske umetnosti i nauke “Oskar” obeležili su brojni propusti i neregularnosti, kao i kršenje Uputstva Filmskog centra Srbije (FCS), zbog čega je izbor domaćeg kandidata za tu nagradu izgubio legitimitet, objavili su danas Udruženje filmskih producenata Srbije, Asocijacija filmskih reditelja Srbije i Udruženje DokSrbija.

“Mišljenja smo da je iznevereno poverenje producenata i autora prijavljenih filmova, kao i poverenje i trud strukovnih udruženja, čiji su članovi vredno radili na izradi preporuka za izbor i pristali da učestvuju u radu (selekcione) Komisije”, navedeno je u zajedničkom saopštenju tri udruženja.

Saopštenje je upućeno javnosti, dan nako što je FCS objavio da je delo Predraga Antonijevića “Dara iz Jasenovca” odabran da predstavlja Srbiju na 93. izboru za nagradu “Oskar”, u kategoriјi za naјbolji međunarodni film.

Iz tri udruženje su naveli i kako strahuju da će zbog niza neregularnosti, srpski film “biti izložen riziku da izgubi mogućnost učestvovanja u trci za nagradu ‘Oskar’, a dodatno je poražavajuće što ovakve nepravilnosti prate izbor filma sa tako velikom i značajnom temom za našu zemlju”.

Ukazano je i da su se, nakon što su uputili pitanja FCS-u, koji je ove godine preuzeo proces sprovođenja izbora nacionalnog kandidata, te ostali bez adekvatnih odgovora, obratili i Ministarstvu kulture i informisanja.

Kao prvi propust istakli su da Odluka o formiranju Komisije nije javno objavljena, zbog čega nije postojala prilika da se na vreme ukaže na potencijalne sukobe interesa pojedinih članova Komisije (koji su navedeni u članovima 10. i 11. Uputstva).

U toku procesa, dva člana Komisije su istu napustili, od kojih je jedan, Mirko Beoković, suprotno Uputstvu FCS, ipak prisustvovao projekcijama u periodu od 20. do 22. novembra.

Komisiju je zatim, zbog neregularnosti u radu iste, napustila i Mila Turajlić, koja je članica američke Akademije za filmsku umetnost i nauku.

FCS je prekršio Član 8. Uputstva o izboru domaćeg kandidata za nagradu “Oskar”, u kom se jasno navodi da sastav Komisije treba da čine četiri člana izabrana na predlog Grupacije za kinematografiju, AFUN i UFUS, precizirano je u saopšzenju.

Dodaje se da je međutim glumica Dara Džokić u Komisiju izabrana na predlog Udruženja filmskih glumaca, a to udruženje nije na ovom spisku.

FCS je u dopisu, koji je 23. oktobra poslao Grupaciji za kinematografiju, tražio da Grupacija predloži četiri svoja člana, od kojih će dvoje biti izabrani u Komisiju.

Ipak, bez obrazloženja, FCS je u Komisiju uvrstio samo jednu od predložene četiri osobe, Milu Turajlić.

Njenim istupanjem iz Komisije, ona je ostala bez ijednog člana iz redova strukovnih udruženja, čiji članovi, kako je naglašeno, čine vitalni deo srpske kinematografije.

Kako je istaknuto, u njenom završnom sastavu Komisija je brojala dva predstavnika AFUN-a i nijednog predstavnika Grupacije za kinematografiju, odnosno naših strukovnih udruženja.

O istupanju iz Komisije Mila Turajlić je rekla da je od trenutka kada je 19. novembra prihvatila da učestvuje u radu Selekcione komisije, u tri navrata pisala svim članovima Komisije i odgovornima u FCS da im skrene pažnju na to da je od početka rada došlo do kršenja propisanog Pravilnika rada Komisije, navedeno je u saopštenju.

Na njene dopise nisu odgovorili ostali članovi Komisije, ni nadležni u FCS, pa je stoga imala obavezu da o tome obavesti udruženja koja su je, shodno pravilniku, nominovala da učestvuje u radu Komisije.

Kako je dodala, kao član Američke filmske akademije, učestvuje u glasanju za “Oskara” za najbolji strani film, te je smatrala da ima profesionalnu i etičku obavezu da reaguje kako bi predupredila mogućnost da treća lica dovedu u pitanje sam rad Komisije.

“Nisam želela da snosim odgovornost za potencijalno osporavanje validnosti izbora nacionalnog kandidata, niti da daljim učešćem u radu Komisije legitimišem nepravilnosti do kojih je došlo. U konsultaciji sa udruženjima došli smo do zaključka da je neophodno da insistiramo da pravilnik koji je FCS doneo bude sproveden dosledno. Budući da to nije uradjeno ja sam 26. novembra dala ostavku na članstvo u Komisiji, precizno navodeći razloge i zamerke”, kazala je Turajlić.

Kao je dodato, članom 17. Uputstva predvidjeno je da se, tek nakon utvrdjivanja o ispunjenju uslova prijave i proverom dokumentacije, zakazuju projekcije i gledanje filmova.

Organizovanjem projekcija u periodu od 20. do 22. novembra, član 17. ovog Uputstva je grubo prekršen, obzirom da do tog trenutka nije bio održan sastanak na kom je konstituisana Komisija, niti je pregledana dokumentacija filmova, kako bi se ustanovilo koji filmovi ispunjavaju uslove prijave.

Podseća se i da su strukovna udruženja, na zahtev FCS, izradila dokument sa preporukama za kriterijume koji se primenjuju prilikom izbora kandidata u većini evropskih zemalja, a u pitanju su pre svega: informacije o učešću filma na inostranim festivalima i osvojenim nagradama, stranoj kritici i inostranoj distribuciji filma.

“Ipak, u svom pozivu za prijavu filmova, FCS od producenata nije ni tražio dokumentaciju kojom bi kriterijumi navedeni u preporučenom dokumentu mogli da se ocene (festivali, nagrade, strana kritika, distribucija), čime je proces, kao i trud gorepomenutih udruženja, obesmišljen”, navedeno je u saopštenju za javnost.