„Želimo da budemo strateški partner globalnim kompanijama, partner za inovacije i korporativne transformacije, kao i mesto za razvoj najboljih inženjera na tržištu“, izjavio je Aleksandar Čabrilo, osnivač HTEC Group na pitanje Nedeljnika da li je cilj kompanije pozicioniranje kao jedne od globalnih lidera u oblastima digitalne transformacije i razvoju inovativnih tehnologija, a što će klijentima omogućiti da postanu lideri u digitalnom svetu.

Sumirajući odgovor Čabrilo je dodao da će u narednoj deceniji biti mnogo prilika u oblasti digitalne transformacije.

„Većina tradicionalnih biznisa će morati da kreira novu verziju sebe na neki način, da li kroz potpuno nove proizvode ili unapređenu verziju postojećih, optimizaciju i automatizaciju proizvodnje, novi način interakcije sa kupcima. Moraće da postanu mnogo agilniji, ili ce većina prosto nestati. Mi tu pronalazimo značajan prostor za nas i vidimo različite oblike strateških partnerstava kako sa korporacijama, tako i sa investitorima“, dodao je Čabrilo.

Kako biste opisali „HTEC Group“, kao kompaniju, i njeno poslovanje?

Mi smo konsultantska kompanija specijalizovana za razvoj digitalnih proizvoda na bazi najnovijih tehnologija, a takođe se bavimo i razvojem samih tehnologija. Otkrivamo inovacije na raskrsnici konsaltinga, dizajna i inženjeringa, i pomažemo klijentima da prođu kroz ceo proces digitalne transformacije, od definisanja strategije, konceptualizacije i dizajna proizvoda do razvoja tehnologije. Pozicioniramo se kao partner za tehnološke inovacije. Postajemo globalna kompanija, ali smo izuzetno ponosni na naše početke u Beogradu.

Sedište kompanije je u San Francisku, predstavništva i u Londonu, Mineapolisu, Stokholmu, Geteborgu, Ljubljani, a tehnološki centri u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Banja Luci. Sarađivali ste i sarađujete sa brojnim kompanijama iz čitavog sveta. Šta je presudno uticalo da ostvarite globalni uspeh i brzi rast?

Fokus i ljudi. U poslednje 3 godine smo u HTEC grupi potpuno fokusirani na servisnu stranu biznisa. Interne proizvode koje smo razvijali prethodnih godina smo izdvojili u nezavisne kompanije kako ne bismo skretali fokus menadžment tima sa glavnog biznisa i onoga sto radimo najbolje. Zapošljavamo najbolje ljude u industriji gde god da radimo, kako u Americi i Evropi, tako i ovde u regionu. Imamo potpuno jasnu viziju šta zelimo da postignemo i plan kako da stignemo tamo. To znaci da smo i timski, a i svako od nas pojedinačno, 100% fokusirani da napravimo globalno uspešnu tehnološku konsultantsku kompaniju.

„HTEC Group“ je „startup“ kompanija koja je na tržištu prepoznata kroz sektore proizvodnog i uslužnog biznisa. Kako održavate balans između ovih sektora i koji je perspektivniji?

Odlučili smo da se kao kompanija potpuno fokusiramo na uslužni biznis i da u tome budemo najbolji ne samo u regionu, već da težimo da budemo najbolji na svetu – znatno brži i inovativniji od konkurencije u svakom smislu. Ne kažem da nećemo inkubirati nove tehnologije, ali to ćemo  u HTEC grupi raditi znatno pametnije – kroz investicije u nezavisne startape koji će imati jake timove fokusirane isključivo na taj biznis i kroz strateška partnerstva sa liderima iz različitih industrija – dok će HTEC Group sa čitavim ekosistemom koji kreiramo oko firme biti oslonac i podrška za razvoj tim biznisima. Sa druge strane, fokus našeg menadžmenta, kao i svakog pojedinačnog lidera u kompaniji, je na daljem rastu i razvoju kompanije, a to je moguće samo uz razvoj i ulaganje u ljude koji čine firmu i uz kreiranje okruženja u kome svaki pojedinac može da dostigne svoj maksimalni potencijal. Uz to, konstantno proširujemo tim globalnih stručnjaka iz raznih oblasti, od korporativnog razvoja, executive menadžmenta, konsaltinga, inženjeringa, do dizajna, finansija i drugih oblasti koje čine da jedan ovakav biznis bude ušpesan na globalnom tržištu. Mislim da je san svakog preduzetnika koji počinje neki sličan mali biznis da u jednom trenutku razvije svoj proizvod. Ali danas mislim da je to iz razloga što kada počinju, preduzetnici ne vide koliko uslužni biznis može biti zanimljiv, uspešan i vredan, koliko čisto servisna kompanija može postati velika. To se ne sreće često u medijima, niti se takve kompanije pominju u javnosti… Ali ako uzmete za primer kompanije kao što su EPAM koji vredi 20 milijardi, Endava od više od 4 milijarde ili Accenture od više od 100 milijardi, videćete da uslužni biznis i te kako može biti vredan. Ovo su kompanije koje mi želimo da dostignemo i prestignemo. Nismo u poslu nekog bazičnog “outsourcing” biznisa. Pozicioniramo se kao vrhunska tehnološka konsultantska kompanija, koja je sposobna da vodi ceo process digitalizacije i razvoja kompletnih digitalnih proizvoda za naše klijente.

Tokom prethodne godine, u doba pandemije kovid-19, kompanija je odlučila da ne otpusti niti jednog radnika, već da udvostruči rast i krene sa još intenzivnijim zapošljavanjem. Na koji način ste to postigli?

Što se ove godine tiče, za nas nije krenula baš najbolje. Na početku epidemije, u martu, smo ostali bez značajnog dela prihoda – zaista nije izgledalo sjajno. Iako smo bili savetovani da smanjimo troškove na minimum i da optimizujemo poslovanje gde god možemo, ja se nisam slagao sa tim. U martu smo doneli odluku da umesto otpuštanja dodatno investiramo u rast, da pojačamo razvoj poslovanja gde god je bilo moguće, da ubrzano zapošljavamo kako bismo te nove eventualne poslove mogli da isporučimo – čak smo išli toliko daleko da smo i finansirali neke od naših klijenata koji su bili teško pogođeni krizom (pogotovo iz maloprodajne, transportne i logističke industrije). Mislim da kad svet ide na gore svi su u prilici da grade i razvijaju svoje kompanije, ali mi verujemo da kada sve krene na dole da je to trenutak kada se gradi reputacija. To podrazumeva građenje reputacije i poverenja sa našim zaposlenima, gde smo pokazali da ćemo biti na njihovoj strani kada je najpotrebnije. Sa druge strane, pokazali smo i našim klijentima da smo pravi partneri koji će ostati uz njih i podržati ih u vremnima kada je i njima to najpotrebnije. Da je bilo rizično—jeste, da se rizik isplatio – i te kako. Sada nastavljamo u istom ritmu jer je kultura koju smo izgradili u ovom periodu nešto posebno, a ja sam neizmerno ponosan na svoj tim, i beskrajno zahvalan na svemu što su svi pojedinačno uradili u ovom periodu. Tako smo duplirali biznis. Rast 10x je postao kao mantra u kompaniji, samo se o tome govori na sastancima – kako se može kreirati prilika iz bilo koje krize ili izazova u kome se nađemo; kako će ovo što radimo danas biti održivo; kako će biti skalabilno na 10x; kako da bolje ulažemo u ljude; na koji način da ih obučavamo danas da bi svaki od njih mogao da bude 10 puta bolja verzija sebe za 3-4 godine. Ono što je lepo je što iza tih 10x uvek postoji i novih 10x. Kada sve ovo pogledam, situacija sa pandemijom jeste bila korisna za nas na neki način, ne u tome što je kreirala novu potražnju za našim uslugama kod postojećih klijenata, štaviše, značajno je opao tada postojeći obim posla, ali smo se zaista borili najbolje što smo mogli i izvukli maksimum iz svake situacije u kojoj smo se našli i time dokazali koliko smo fleksibilni, složni i koliko vredimo kao kompanija. Sa ovom kompanijskom kulturom i sa ovakvim timom, potpuno sam uveren da smo na pravom putu da zaista napravimo globalno uspešnu kompaniju.

U prethodnih osam meseci ste ostvarili dve uspešne akvizicije uslužnih kompanija iz Novog Sada i Beograda – „Execom“ i „Konstrukt“. Domaći IT sektor je godinama bio, kako su komentarisali brojni posmatrači, izvanredno fragmentisan, sa velikim brojem „malih igrača“. Međutim, svedoci smo začetka novog trenda ukrupnjavanja domaćeg uslužnog sektora. Zašto je do toga došlo i koji su benefiti ovog novog pravca u IT sektoru?

Sa jedne strane kao kompanija treba da imate veći kapacitet da možete da isporučite velike projekte, a sa druge strane treba težiti većoj vertikalnoj integraciji u ponudi ka klijentima – tako da je potrebna mnogo veća širina i raznolikost specijalnosti koje posedujemo kako bi se isporučila celokupna rešenja. Projekte koje radimo danas i partnerstva u koja ulazimo nismo mogli ni zamisliti pre nekoliko godina. Sa druge strane, ljudi koji čine kompaniju traže rast, traže mogućnosti za napredak, za usavršavanje i dalji razvoj. Sve to zajedno, uz ovako brz rast, donosi atraktivnost naše kompanije kod mogućih investitora što nam otvara nove prilike i mogućnosti, kao i prostor za inovaciju poslovnih modela, investicija, strateških partnerstava…

Koje akvizicije planirate u budućnosti, s utrostručenim timom i ekspertizom u različitim industrijama?

Gledamo kompanije sa jakim inženjerskim timovima kako bismo proširili kapacitete, a takođe gledamo konsultantske i dizajnerske kuće kako bismo imali što kompletniju ponudu usluga. Pratimo prilike na ključnim tržištima u regionu, kao i u Americi i Evropi. Ključna stvar su ljudi koji čine te kompanije. Želimo najbolje inženjere i ambiciozne ljude, ljude koji razmišljaju veliko i koje motivišu prilike za razvoj sopstvenih talenata i potencijala, koji na izazove gledaju kao na prilike i koji kolege i tim stavljaju na prvo mesto. Kultura u firmi nam je ispred svega, na istu u HTEC-u smo izuzetno ponosni i želimo da nađemo partnere koji će moći dobro da se uklope u okruženje koje smo kreirali, da dele isti sistem vrednosti i da zajedno napravimo jednu globalno uspešnu kompaniju.   

Trenutno imate više od 700 zaposlenih – visoko stručnih inženjera, konsultanata, kreativaca, dizajnera i usko-specijalizovanih stručnjaka u različitim industrijama i tehnologijama. Stoga ste prepoznati kao kompanija za najbolje kadrove iz IT industrije, odnosno, kompanija koja kreira uslove za najbolje kadrove…?

Kao što sam već napomenuo, ljudi koji dolaze kod nas traže izazove i okruženje u okviru koga mogu da napreduju i da se razvijaju. Mislim da smo tek sada kreirali pravu osnovu za dalji rast firme i da zapravo tek sada počinjemo. Želimo da budemo najbolja kompanija za razvoj naših ljudi, mesto gde će zaista svaki pojedinac moći da iskoristi sav svoj potencijal i da se maksimalno razvije u profesionalnom smislu. To je jedino moguće ukoliko ljudima pokažete perspektivu, ukoliko vide pravac u kome ide njihova karijera i osete da su cenjeni i da njihov rad doprinosi većem dobru, kao i ukoliko se kod njih probudi interesovanje i želja da daju svoj doprinos kreiranju kompanije na koju ćemo svi biti ponosni jednog dana.

Ideja, plan i cilj kompanije je desetostruki rast u narednih pet godina. Vaša ideja je i da postanete prva balkanska kompanija „jednorog“ – status firme koja vredi milijardu dolara… Gde ste trenutno na tom putu i na koji način ćete ostvariti ovaj plan?

Mislim da smo zakasnili da budemo prvi, mislim da je Rimac ili možda Infobip u Hrvatskoj vec prešao tu granicu, kao i UI Path u Rumuniji. Na dobrom smo putu, iako to nikada samo po sebi nije bio cilj, izazov jeste – ali ne može biti cilj za sebe. Imamo sjajan tim, jasnu viziju i plan kako da je ostvarimo. Nikad se nismo poredili sa bilo kime. Gledamo sebe i trudimo se da budemo najbolji u onome što radimo, da svim našim ljudima budemo najbolje radno okruženje koje su ikada imali, a da svim našim klijentima damo najbolju moguću uslugu koju igde mogu dobiti. Na kraju, iza svakog desetostrukog rasta uvek postoji prostor za novih 10x.

Komentara

  1. Injzenjer Lord
    19. marta 2021. 15:24

    Decko je oduvek obecavao, jos iz srednjoskolske klupe je pokazivao intelegentnu i radnu nadmoc, a takodje i preduzetniske sposobnosti. On je sam najvise zasluzan za sve uspehe njegove firme.

  2. Marko P.
    20. marta 2021. 04:27

    Daleko najbolja najbolja firma u Srbiji! Od vizije do egzekucije, svaka cast Cabrilo! Celoj ekipi kapa dole i samo napred!

  3. Jelena Milasinovic
    22. marta 2021. 09:55

    Pre par dana je ovaj covek putem Linked-Ina odgovorio licno devojci koja je u teskoj situaciji trazila prvi posao bez radnog iskustva, pritom njen profil verovatno nije nesto sto je potrebno njegovoj kompaniji (na osnovu njegovog komentara), a ponudio je sastanak sa njegovim HR timom. Neverovatno je koliko je prizeman i neposredan a ovoliki uspeh su napravili. Svaka cast Gospodine Aleksandre i sve najbolje Vam zelim od srca. Jelena Milasinovic

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.