Intervju sa Stašom Stojkov Rošić, liderkom održivosti u kompaniji IKEA Srbija

Kompanija IKEA bila je partnerska organizacija na nedavno održanom klimatskom samitu COP26 u Glazgovu gde su brojni državni zvaničnici i ljudi iz poslovnog sveta diskutovali na temu klimatskih promena i kako ih rešiti. Kakvi su zaključci samita i koliko pojedinci i kompanije mogu da doprinesu u toj borbi pitali smo Stašu Stojkov Rošić, liderku održivosti u kompaniji IKEA Srbija

  • Nedavno se završio COP26 u Glazgovu gde je i IKEA učestvovala kao partner. Utisci o efikasnosti ovog i sličnih skupova na temu klimatskih promena su, najblaže rečeno, podeljeni. Jedni govore da se radi o revolucionarnim pomacima, dok drugi tvrde da se ništa značajno nije i neće promeniti. Kakav je vaš stav?

Želimo maksimalno da doprinesemo zajedničkim inicijativama za očuvanje planete i podržavamo skupove na kojima vlade, kompanije i međunarodne organizacije otvoreno diskutuju na temu klimatskih promena. Veoma je važno da se na COP26 i sličnim skupovima donose značajne odluke, posebno kada se radi o obavezivanju na konkretne mere koje mogu doprineti umanjenju efekta staklene bašte. Treća decenija 21. veka predstavlja prekretnicu u zajedničkoj borbi da očuvamo globalni eko-sistem, i mi u kompaniji IKEA smo veoma optimistični da ćemo, uprkos izazovima, uspeti u nameri da do 2050. godine živimo u svetu koji će biti ugljenično neutralan. Da bismo u tome uspeli, potrebno je da se oslonimo na obnovljive izvore energije, racionalnije koristimo resurse i popularizujemo cirkularnu ekonomiju, kao i da pružimo podršku većoj društvenoj inkluzivnosti, jednakosti u pravima i održivom razvoju. Samo tako ćemo ohrabriti mnoge ljude na zajedničku akciju kako bismo ostavili bolju, zdraviju i srećniju planetu budućim generacijama. Verujem da smo tom cilju bliži danas, nego što smo bili pre održavanja COP26 u Glazgovu.    

  • Pomenuli ste najveće zagađivače. Kako pojedinci mogu da doprinesu boljitku, ako se oni ne zaustave?

Svaki doprinos pozitivnim promenama je nemerljiv, bez obzira na to koliko se nekome činio malim. Na primer, ukoliko bi svi sačuvali ostatke hrane i podgrejali ih sutradan, značajno bi umanjili količine bačene hrane, koje godišnje dostižu 1,3 milijarde tona. Pojedinci mogu mnogo dobra da učine za planetu, a mi smo tu da ih u tome podržimo, nudeći jednostavna i pristupačna rešenja za održiviji život i pametniju potrošnju vitalnih resursa. Na primer, IKEA proizvodi biljne ćufte sa samo 4 odsto klimatskog otiska u odnosu na ćufte od mesa, a u nudimo i slavine koje umanjuju potrošnju vode i do 50 odsto. Ako smo u mogućnosti da hranu i vodu racionalnije koristimo, zašto isto ne bismo uradili i sa nameštajem? Vođeni tom idejom, pokrenuli smo mogućnost otkupa korišćenog nameštaja u cilju popularizacije održivog načina života. Tokom cele godine, naši kupci mogu da donesu korišćeni nameštaj i, nakon procene njegove vrednosti, dobiju vrednosnu karticu sa tim iznosom, koji mogu da iskoriste za kupovinu artikala koji su im potrebni. Dodatno, tokom novembra, sprovodimo akciju Green Friday koja ima za cilj da dodatno stimuliše cirkularnu filozofiju i presrećni smo što je je naišla na izuzetno interesovanje kupaca. Tokom trajanja akcije, članovi IKEA Family kluba su dobili čak 50 odsto više od procenjene vrednosti. Nameštaj koji je vraćen ćemo ponuditi u našem odeljenju „Cirkularni kutak“ i tako sprečiti da, nešto što i dalje ima upotrebnu vrednost, ne završi na deponiji, već da nekom drugom pruži ogromnu radost. Kao tvrdoglavi optimisti, mi u kompaniji IKEA, uvereni smo da je ovo samo jedan od načina kroz koji zajedno stvaramo bolju budućnost.    

  • Šta je vaša vizija za održiviju budućnost?

Naša vizija je da svakodnevnicu učinimo što boljom za mnoge ljude. To postižemo tako što konstantno preispitujemo šta danas možemo da uradimo bolje nego juče i transformišemo svaki segment poslovanja kako bismo bili pristupačniji, praktičniji i održiviji: od nameštaja i hrane, preko proizvodnje i dostave na kućnu adrese, sve do korišćenja energetskih kapaciteta i investicija. Naš cilj je da kućne isporuke u zemljama gde posluje Ingka grupa, do 2025. godine dostignu nultu emisiju, a da do 2030. godine čitav IKEA lanac napajamo energijom iz obnovljivih izvora. Ukoliko istrajemo u tim namerama, već do kraja ove decenije ćemo uspeti da motivišemo više od milijardu ljudi da žive zdravijim i održivijim načinom života. 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.