10. GoetheFEST, 7-11. oktobar, Kulturni centar Beograda

Od 7. do 11. oktobra u dvorani Kulturnog centra Beograda biće održano deseto izdanje filmskog festivala GoetheFEST u organizaciji Goethe instituta u Srbiji. Na festivalu koji se ove godine održava pod sloganom „Morati ili hteti“, biće prikazano osam nemačkih savremenih filmskih ostvarenja. O ovim filmovima i njihovim temama, kao i festivalu u celini, razgovarali smo sa selektorkom festivalskog programa Sunčicom Šido.

Foto: Lična arhiva

Nakon godinu i po dana pandemije publika se uželela bioskopa, ali i zabave i opuštajućih sadržaja uopšte uzev. Gde je u tom smislu GoetheFEST – da li on želi da nas zabavi, edukuje, ili nešto treće? Imate li prilikom selekcije u vidu njegovu poziciju spram potencijalne publike?

Naša ideja je da srpsku publiku upoznamo sa aktuelnom nemačkom filmskom produkcijom prikazujući, iz našeg ugla značajne, različite filmske glasove. Ovogodišnja selekcija bila je svedena na manji broj filmova nego prethodnih godina, jer je manji broj filmova uopšte u opticaju. 

U međuvremenu smo se dobro upoznali sa svojom publikom koja je na našu ogromnu radost dosta heterogena. Raduju nas profesionalni osvrti na GoetheFEST podjednako kao i prisustvo različitih generacija publike, ali naravno ništa manje ni “dežurni krivci” poput FDU ili germanistkinja i germanista, što još uvek u akademskom toku, što u različitim profesijama kojima se nakon studija bave. Prisutan je takođe i veliki broj naših partnerki i partnera sa kojima sarađujemo u svim oblasti kulture kao i naših kolega iz ostalih evropskih kulturnih centara, ambasada, fondacija.       

O Nemačkoj obično razmišljamo kao o zemlji sa “problemima prvog sveta” uzevši u obzir ekonomske parametre. Koje su to društvene teme koje tište savremenu Nemačku a koje tematizuju filmski autor/ke, odnosno filmovi koje ćemo videti?

Većina društvenih tema je globalna. Promišljamo pri selekciji, naravno, i lokalno kontekstualizovanje.

Kao i prethodnih godina većina filmova se bavi globalno relevantnim društvenim temama, poput pitanja odnosa prema lažnim vestima, teorijama zavere, poslovanju baziranom na strahu ljudi i rastuće polarizacije nemačkog društva. Film Curveball  Johanesa Nabera bavi se pre svega informacijama tajnih službi i njihovom instrumentalizacijom. Film U komšiluku Danijela Brilа obrađuje teme džentrifikacije, socijalne nepravde, straha od neuspeha i iskrenosti. Novi film Ane Core Berahed Kopilotkinja/Svet će biti drugačiji donosi nam pogled iz neuobičajene perspektive islamskog terorizma, sa izraženom političkom polarizacijom arapskog i zapadnog sveta. Film Ljudski faktor Ronija Trokera postavlja pitanja o konceptima percepcije. Izuzetno aktuelan u vreme kada društvene mreže i vesti menjaju našu percepciju života i sveta koji nas okružuje, menjajući tako način na koji gradimo naše stvarnosti i istine.     

Za one kojima savremeni nemački film možda nije toliko poznat – koje su to glumačke i rediteljske zvezde, odnosno umetnička renomirana imena, koji već sami po sebi privlače pažnju, a da su zastupljeni na ovogodišnjem festivalskom izdanju?

Ovogodišnje izdanje predstaviće novi film rediteljskog velikana Dominika Grafa Fabian ili put u propast. Nakon preko 50 snimljenih filmova i serija, maestralno mu je pošlo za rukom da na bioskopsko platno prenese duh romana Eriha Kestnera, jednog od najvećih pisaca Vajmarske republike stvarajući neočekivanu simfoniju Berlina 30-ih godina prošlog veka. Glumačka postava filma – Tom Šiling, Albreht Šuh i Saskija Rozendal – oduševiće poštovaoce vrle glume.

U poslednje vreme rediteljka Marija Šrader privlači sve veću pažnju, posebno nakon nagrade Emi za izuzetnu režiju miniserije Unorthodox. U našem izboru je njen film Tvoj sam čovek, nemački kandidat za Oskara.

Sa druge strane, koji su “novi” autori/ke koji se možda tek probijaju na sceni nemačkog i evropskog filma, a koje će GoetheFEST otkriti i verziranijoj publici?

Debitanstski film Princ Lize Birvirt prikazuje postkolonijalnu strukturu u susretu nemačke kustoskinje i kongoanske dijaspore u Frankfurtu. Šta je čeka, budućnost u Angoli? Tu je i novi film reditelja Julijana Radlmajera Kravopije – marksistička komedija o vampirima. Metafora o vampirima jeste slika proizvodnih odnosa u kapitalizmu. Iako smešten u 20-te godine prošlog veka ovaj film ima jake paralele sa današnjicom.

Intervju radio Nikola Marković, odobreno za objavljivanje

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.