Srbija voz na dobrom koloseku

    Intervju: Danijela Gašparac, ekspert za marketing i komunikacije

    0
    Fotografija: Nebojša Babić

    Predvodili se projekat pozicioniranja i rebrendiranje Srbija voza. Koliko je (re)brendiranje i transformacija jednog brenda zahtevan proces i sa kojim izazovima ste se suočavali u toku ovog procesa?

    Rekla bih da sam imala veliko zadovoljstvo da vodim sjajan tim koji je radio na ovom projektu. Repozicioniranje brenda je uvek kompleksan i dugoročan posao. Mi smo krenuli od nulte tačke – istraživanja, koje nam je dalo odličan uvid u izazove sa kojima se naš brend suočava i snagu koju sa sobom (može) da nosi. Tako smo saznali da ljudi ne znaju dovoljno o Srbija vozu kao brendu (neretko ga i mešaju sa železnicama Srbije). Oni koji su znali, percipirali su ga kao spor, nepouzdan, zapušten i nisu imali predstavu o destinacijama na kojima saobraća. Detaljna analiza, ukrštena sa našim planovima, pomogla nam je da lako postavimo strateške ciljeve: poboljšati percepciju, informisati putnike, vratiti ih na naše pruge i pružiti im priliku da uživaju u sigurnom, komfornom, brzom, tačnom i savremenom načinu putovanja kakav Srbija voz nudi.

    Šta treba da sadrži moderan i efikasan logotip jednog brenda?

    Logo je ključni deo snažne strategije brendiranja, a efikasan logotip je upravo ono što korisnici povezuju sa određenim brendom. Efikasan logotip s vremenom mora postati prepoznatljiv simbol brenda, a s druge strane u sebi mora sadržati modernost koja ne sme da traje koliko jedan trend u dizajnu, već bi trebalo da izdržava test vremena, i postane vanvremenski.

    Kada je pravi trenutak za transformaciju jednog brenda, ako postoji? U tom kontekstu, šta je pokazalo iskustvo sa Srbija vozom?

    Pravi trenutak za transformaciju brenda je onaj momenat od koga ste spremni da se, strateški, suštinski i komunikacijski, aktivno bavite brendom. Transformacija treba da dođe kao rezultat dobre pripreme – dugoročnog promišljanja, istraživanja, dobre strateške postavke i akcija koje sve to prate.

    Svaki rebranding je slučaj za sebe.

    U slučaju Srbija voza, mi smo iskoristili idealan trenutak za modernizaciju brenda – činjenicu da uvodimo potpuno novi proizvod „brzi voz” i da od jednog do drugog najvećeg grada u Srbiji vozom stižemo za samo pola sata – brzo, jednostavno, udobno i pouzdano. Time smo dobili priliku da se obratimo aktivnijoj ciljnoj grupi – studentima ili mladima koji putuju na festivale, kao i onima kojima je, zbog poslovnih razloga, tačnost i efikasnost putovanja od neprocenjive važnosti. Kampanja koju smo tada lansirali komunicirala je našu perjanicu – Soko voz, dok ćemo u narednom periodu, kod svih ciljnih grupa, podići svest i o drugim destinacijama na kojima Srbija voz saobraća – Vršcu i Zlatiboru u Srbiji i dodatnim destinacijama van granica naše zemlje. Polako ostvarujemo ono što smo i obećali – Srbija voz, na dobrom koloseku!

    Pored vizuelnog identiteta, koliko je važno ostvariti “osveženu” ili novu komunikaciju sa potrošačima i na koji način vi pristupate ovim segmentima?

    Novi vizuelni identitet je samo jedan deo komunikacije sa korisnicima naših usluga. Drugi deo podrazumevaju kampanje koje, osim na televiziji kao najmasovnijem kanalu, mi, prateći trendove, sve češće, realizujemo i na digitalu.

    Deo javnosti je negativno komentarisao izabrano rešenje u slučaju (re)brendiranja Soko voza. Kako komentarišete kritike?

    Tačno, bilo je negativnih kritika koje su uglavnom dovodile u pitanje originalnost pobedničkog rešenja. Mi smo, kao i uvek, glas javnosti pažljivo slušali, ali su kritike po tom pitanju ipak bile neosnovane. Jedan od uslova konkursa bio je da logo i ime voza ilustruju njegove ključne vrednosti – a to su brzina, jedinstvenost i savremenost. Zato nije čudno što je, od preko 3.000 pristiglih prijava, veliki broj kao inspiraciju imao upravo sokola – najbržu pticu i zaštićenu vrstu u Srbiji. Ime i logo inspirisani sokolom, nacionalne boje i železnica, smatramo i dalje, jesu dobitna kombinacija koja, zajedno sa logotipom Srbija voza, čini skladnu celinu.

    I za kraj, zaposleni ste u Telekomu Srbija, u kabinetu generalnog direktora, da li vam je to iskustvo pomoglo u realizaciji ovog projekta?

    Apsolutno! U Telekomu sam imala prilike da budem deo sjajnog tima koji je razvio potpuno nov brend kablovskog operatera – Supernova. To je bilo neprocenjivo iskustvo, bez koga nisam sigurna da bih bila spremna da preuzmem jedan ovako značajan projekat.

    Naravno, tu je razumevanje i spremnost rukovodećih ljudi da mi ostave prostora da radim na projektu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i da vodim projekat rebrendinga i razvoja nove komunikacione strategije Srbija voza.