Savet za mršavljenje: Stajanje sagoreva više kalorija nego sedenje

0
Foto: Profimedia

Nije novost da previše sedenja utiče na zdravlje i može da poveća rizik od srčanih bolesti, dijabetesa tipa 2, gojaznosti, depresije, bolova u leđima i stvaranja krvnih ugrušaka, prenosi N1 Prevention.com.


Ukoliko više stajanja može da spreči nastanak navedenih bolesti, nameće se pitanje da li može da doprinese i mršavljenju.

Na osnovu istraživanja o uticaju stajanja na telo u odnosu na sedenje, istraživači su došli do određenih zaključaka.

“Studije su pokazale da duže stajanje u odnosu na sedenje može dovesti do mršavljenja, ali za duži vremenski period”, kaže dr Kerolajn Njuberi, gastroenterolog iz “NewYork-Presbyterian and Weill Cornell Medicine”.

Jedna metaanaliza iz 2018. godine objavljena u “European Journal of Preventive Cardiology”, obuhvatila je ukupno 46 studija u koje je bilo uključeno 1.185 osoba.

Kod žena je stajanje sagorelo 0,1 kaloriju u minuti više nego sedenje. Iako to zvuči kao veoma mala razlika, istraživači su istakli da se to ipak može izračunati. Ako bi osoba teška oko 70 kilograma stajala umesto da sedi šest sati dnevno, sagorevala bi dodatne 54 kalorije dnevno.

Ako se to prenese na godinu dana, sasvim je moguće da osoba tokom jedne godine izgubi oko dva kilograma masti. Tako je u idealnom slučaju, a treba uzeti u obzir godine starosti, metabolizam, prehrambene i druge navike.

Druga mala studija objavljena u časopisu “Journal of Physical Activity & Health” obuhvatila je 74 osobe koje se bave različitim aktivnostima 15 minuta dnevno, a naučnici su pratili koliko kalorija sagorevaju.

Učesnici studije su hodali, zatim su sedeli dok su koristili laptop i gledali televiziju, a onda su stajali i obavljali iste aktivnosti.

Grupa koja je hodala očekivano je potrošila najviše kalorija, a oni koji su stajali potrošili su 9 kalorija više od onih koji su sedili. Opet, nije puno, ali kroz duži period može imati efekta.

Koliko je stajanje dobar način za mršavljenje?

“Stajanje sagoreva više kalorija nego sedenje, ali to je vrlo spor i ne baš tako efikasan način za regulisanje telesne težine”, kaže dr Fatima Kodi Stanford, koja radi sa gojaznim pacijentima u Opštoj bolnici Masačusets.

“Prošlo bi šest meseci do godinu dana pre nego što bi bilo moguće primetiti bilo kakve rezultate”, kaže doktorka.

Dr Njuberi se slaže.

“Povećavanjem vremena koje dnevno provodite stojeći malo je verovatno da će dovesti do velikih promena u težini”, kaže ona i dodaje: “Ako želite da skinete kilograme, stajanje je dobro, ali ipak razmislite i o uvođenju drugih metoda”.

Međutim, postoje i druge zdravstvene koristi od stajanja.

“Stajanje može poboljšati metaboličko zdravlje”, kaže dr Njuberi i objašnjava da može delovati preventivno na srčane bolesti, dijabetes i moždani udar.

Objasnila je i da stajanje može poboljšati raspoloženje, dovesti do boljeg sna i povećati produktivnost. Istraživanja su takođe pokazala da stajanje može da pomogne u snižavanju šećer u krvi, kod krvnog pritisak i triglicerida – glavne komponente telesnih masnoća, tako da postoje razlozi zbog kojih je dobro odabrati stajanje umesto sedenja.

Problem za većinu ljudi je previše sedenja na poslu. Neke firme, iako još retke svojim zaposlenima omogućavaju da biraju stolove za stajanje. Ali, budući da malo ko od nas može da bira radni sto na poslu, dr Stanford preporučuje da svaki dan sve što možete obavite uz što više kretanja.

Sigurno na ovaj način nećete moći da izgubite mnogo kilograma, ali sve je to deo usvajanja dobrih navika koje će na kraju dovesti do željenih rezultata.