
„Kako ‘premostiti’ velike trgovinske lance i pokazati ljudima gde je sve dostupna alternativa za kupovinu? Mislimo da smo na tragu rešenja“, kaže za Nedeljnik Dejan Gavrilović iz organizacije potrošača „Efektiva“.
Oni zajedno sa „Udruženjem zaštitnik preduzetnika i privrednika“ (UZPP) razvijaju platformu čiji je cilj da spoji potrošače i lokalne proizvođače i trgovinske lance kako bi lakše dolazili do informacija o proizvodima koji su im potrebni.
Radi se o platformi Podrži lokalno (Podrzilokalno.rs) koja bi trebalo da proradi do kraja nedelje – a kako nam je rekla Jovana Mihajlović, zastupnica UZPP, njen cilj nije klasična online prodaja, već omogućavanje lakšeg pronalaženja domaćih proizvođača i trgovina,
„Time se jača lokalna ekonomija i konkurencija u trgovini“, uverena je Mihajlović.
VEĆA VIDLJIVOST ZA MALE ZNAČI VIŠE KONKURENCIJE ZA VELIKE LANCE
Gavrilović, čija „Efektiva“ je u prethodnih mesec i po dana pozvala na jednodnevni pa petodnevni bojkot najvećih trgovinskih lanaca u zemlji, a u prethodne dve nedelje i na sedmodnevni bojkot kupovine u objektima Delhaize i u Mercator -Idea -Roda objektima, uveren je da će najveći igrači morati da prilagode svoju cenovnu politiku jer se potrošači sve više okreću manjim, lokalnim trgovinskim lancima.
„Ideja bojkota je da ljudi promene navike – da ne kupuju impulsivno na jednom mestu, već da razmisle i odaberu mesto koje im je najpovoljnije“, ističe Gavrilović.
Interesantno je da su partneri u inicijativi oko lansiranja portala Podrzilokalno.rs organizacija koja okupljaja potrošače, čiji je cilj da prođu što povoljnije u kupovini, i udruženje koje zastupa interese privrednika i preduzetnika, koji po prirodi stvari žele da postignu što bolju cenu za svoje proizvode i usluge.
Iz UZPP objašnjavaju da u njihov „opis posla“ spada i borba protiv nefer tržišnih uslova koje nameću velike korporacije, a da putem nove platforme pružaju podršku lokalnim proizvođačima, zanatlijama i trgovcima kako bi imali bolju vidljivost i lakši pristup kupcima.
„Ova inicijativa je odgovor na višegodišnje prakse velikih trgovinskih lanaca koji guše konkurenciju i veštački podižu cene. Podrzilokalno.rs pruža alternativu – direktno povezivanje proizvođača, trgovaca i preduzetnika sa potrošačima, bez posrednika koji diktiraju uslove tržišta. Verujemo da će platforma doprineti razvoju zdravijeg i pravednijeg poslovnog okruženja u Srbiji“, rekao nam je predsednik UZPP Darko Majstorović.
TREBA LI DA SE UMEŠA DRŽAVA?
Ekonomista i direktor Instituta za inovacije i razvoj Nenad Jevtović smatra da bojkot može poslužiti najviše kao opomena.
„Međutim, to nije rešenje sve dok najveći trgovinski lanci ne dobiju ozbiljniju konkurenciju u vidu manjih domaćih lanaca koji su orijentisani na lokalna tržišta. Ono čega smo sada svedoci jeste posledica primene neoliberalnog koncepta privrede bez postojanja jakih institucija koje bi zaštitile sve učesnike na tržištu“, smatra Jevtović.
Na naše pitanje da li država treba da se „umeša“ kao u Hrvatskoj, gde je posle potrošačkog bojkota usvojen Zakon o vanrednim merama kontrole cena, odgovara da bi se bilo kakva intervencija, bilo kroz zakonska rešenja ili mere ekonomske politike, doživela kao mešanje u principe slobodnog tržišta i agresivno napadnuta.
„Za bilo kakav drugi put, kroz na primer osnaživanje konkurencije na tržištu maloprodajnih lanaca, državni organi nemaju kapaciteta niti razvijene ekonomske politike“, ocenio je Jevtović.
Uz sve to, kako kaže, mora da se doda da je mešanje svih prethodnih vlada u ekonomske politike prokazano usled korupcije i loše kadrovske politike u prošlosti.
BONUS TEKST