Remi Savu, Endava: Jaka digitalna osnova najvažnija za kompanije koje žele da budu konkurentne u novoj ekonomiji

    0
    Foto: Promo

    Nakon kancelarija u Beogradu, Kragujevcu i Čačku, britanska softverska kompanija Endava, koja od 2015. godine posluje u Srbiji, otvorila je četvrti razvojni centar u našoj zemlji sa sedištem u Novom Sadu. Tokom pandemije, sa dve nove akvizicije, domaćeg Comtrade Digital Services i hrvatskog Five-a, kompanija je uspela da proširi poslovanje u Adriatik regionu – za manje od godinu dana, sa ukupnim brojem od 12 kancelarija, pored Srbije i Severne Makedonije, započela je operacije u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Sloveniji. O izazovima i prilikama u IT industriji izazvanim pandemijom koronavirusa, ali i trendovima u sve prisutnijoj digitalnoj transformaciji razgovarali smo sa Remijem Savuom, generalnim menadžerom Endave u Srbiji.

    Šta je digitalna transformacija i kako utiče na kompaniju? Koja je vaša uloga u ovom procesu?

    Da bi nastavile da pružaju nužne razloge za angažovanje potrošača i bile konkurentne u novoj ekonomiji, kompanije moraju stvoriti jaku digitalnu osnovu. Promena je bila ključna reč u prethodnom periodu. Tokom prošle godine mogli smo da vidimo da je skoro svaka industrija i svaki biznis bio pokrenut potrebom za promenom – neki su bili primorani na to da ne bi izgubili klijente, a drugi da bi brže rasli. Digitalna transformacija je upravo složen proces promena koji u kompaniji dotiče ne samo tehnologiju već i ljude i procese koji moraju biti međusobno usklađeni. Prateći zahteve tržišta i klijenata i mi smo morali napraviti promene u svom poslovanju – proširili smo i usavršili svoj portfolio i sada možemo da pružimo digitalnu transformaciju specijalizovanu za svaku industriju. Preciznije, naši timovi iz Adriatik regiona sada primenjuju rešenja za plaćanja i bankarstvo, novu generaciju digitalnih potpisa, softver za nove uređaje koji se koriste u telekonferencijama, aplikacije za učenje jezika, rešenja za kućnu automatizaciju, rešenja za streaming muzike…

    Krajem prošle godine, sa dve akvizicije u Srbiji i Hrvatskoj, proširili ste svoje poslovanje u Adriatik regionu. Koji je potencijal ovog regiona u oblasti u kojoj poslujete?

    Ova brza ekspanzija mnogo govori o našoj veri u potencijal ovog regiona. Ovde vidimo dobar miks IT stručnjaka, dobrih tehničkih univerziteta, poznavanje jezika i izgrađene radne kulture.

    Novo predstavništvo u Novom Sadu deo je te ekspanzije. Koliko je teško širiti biznis u aktuelnim uslovima?

    U drugom po veličini gradu u Srbiji koji ima veoma jaku IT zajednicu, verujemo da će nova kancelarija veoma brzo postati važan development centar Endave u regionu. Kada je reč o IT industriji, pandemija je pokazala da fizičko prisustvo u radnom prostoru nije obavezno. Verujemo da možemo pomoći uzimanjem najboljeg od oba modela – stremimo ka hibridnom radu, gde će kancelarijski prostor imati ulogu hub-a u kome timovi sarađuju.

    Tokom pandemije, čak i one kompanije koje nisu digitalizovale svoje poslovanje ranije to čine sada. Da li ste u poslednjih godinu i po dana napravili dodatni iskorak u poslovanju i koji su “kovid-izazovi” za vama?

    Iz današnje perspektive, očigledno je da je pandemija bila pokretač za masovnu i nezaustavljivu digitalnu transformaciju u mnogim oblastima. Ova povećana potreba za online uslugama povećala je i potrebu za IT uslugama – kompanije koje su već poslovale online počele su da unapređuju svoje sisteme, a one koje još uvek nisu bile u tom režimu prisiljene su da iza sebe ostave tradicionalne načine rada i pokrenu takozvanu digitalnu transformaciju. Srećom po Endavu, ovaj talas promena zatekao nas je dobro pripremljene. Sve stvari koje su sada postale normalne (online sastanci, alati za saradnju, distribuirani timovi) bile su deo našeg načina rada i pre pandemije. Kada govorimo o izazovima, većina njih je vezana za ljude, za socijalni aspekt. Srećom, vakcinacija napreduje i spremni smo da napravimo korak napred i postepeno se vratimo u kancelarije.

    Koji su aktuelni trendovi na ovom polju?

    Rad sa klijentima i partnerima u prethodnom periodu sada je pokrenuo migraciju ka oblaku i povećanu potrebu za zaštitom podataka. Potražnja kupaca za kupovinom putem interneta utiče na čitavu maloprodajnu industriju i kompanije će ulagati u prisustvo na mreži i softver potreban za optimizaciju njihovog poslovanja. Napredne tehnologije, poput mašinskog učenja, sada se sve više koriste u procesima donošenja poslovnih odluka i tako će biti i ubuduće. Iako se potreba za promenama i usvajanjem novih tehnologija čini teškom i skupom, dugoročni benefiti koje one donose će uticati na naše društvo i većina kompanija će pre ili kasnije morati da uskladi svoje poslovanje sa ovim trendovima da bi ostale konkurentne.