Rekordni rezultati OTP Grupe u Srbiji: Predrag Mihajlović za Nedeljnik

    Intervju predsednika Izvršnog odbora OTP banke Srbija i predsednika Upravnog odbora Udruženja banaka Srbije

    0

    U Srbiji je OTP Grupa zabeležila rekordne rezultate prošle godine, i to u godini jedne okončane integracije i druge započete integracije. Pokazali smo da smo sposobni da za vreme integracije povećamo tržišno učešće i uprkos ovom procesu, kada je prirodno da opada tržišno učešće, mi smo postigli sjajne rezultate, kaže u intervjuu za Nedeljnik Predrag Mihajlović, predsednik Izvršnog odbora, OTP banke Srbija i predsednik Upravnog odbora Udruženja banaka Srbije.

    Kakvi su rezultati rada OTP Grupe tokom prošle godine, imajući u vidu da ste okončali prvu integraciju, a drugu započeli?

    Ostvarili smo rast neto profita od 17 odsto u odnosu na prethodnu godinu sa 89,2 miliona evra, čime smo zauzeli jako drugo mesto na bankarskom tržištu. Operativni prihodi su u odnosu na prethodnu godinu porasli za 15 odsto i dostigli nivo od 263,4 miliona evra, što je uz racionalnu kontrolu troškova doprinelo značajnom rastu neto rezultata. Ako posmatramo našu ukupnu aktivu koja je dostigla nivo od 4,7 milijardi evra, videćemo da sa tržišnim učešćem od 13 odsto mi zauzimamo visoko drugo mesto u Srbiji. Ukupni neto krediti OTP grupe u Srbiji su dostigli nivo od 3.2 milijarde evra i time držimo učešće od čak 16 odsto i prvu poziciju na tržištu sa rastom kredita na godišnjem nivou od preko 8 odsto. Generator našeg rasta su najpre gotovinski i stambeni krediti gde smo dostigli tržišno učešće od 19.2 i 21.7 odsto.

    OTP Grupa je sa svojim subsidijarima prisutna u 12 zemalja, uključujući Srbiju, sa preko 20 miliona klijenata i više od 36 hiljada zaposlenih. Pored naše integracije dve banke u Srbiji, trenutno je takav proces i u Crnoj Gori, dok je nedavno okončan u Bugarskoj. U prethodnoj godini, bankarska grupa je ostvarila rekordno visok konsolidovani profit od 1,2 milijardi evra, što je rast od 30 odsto u odnosu na 2018. godinu..

    Na koje načine ste reagovali na veliku krizu izazvanu pandemijom koronavirusa? Ko je bio vaš partner?

    Pandemija je postavila pred nas izazove koje smo zajedničkom saradnjom korporativnog i vladinog sektora uspešno prevazišli. Finansijski sektor je reagovao agilno i bio je „vetar u leđa“ privredi i građanima uz pomoć programa Vlade Srbije. Verujem da je program za pomoć malim i srednjim preduzećima bio ključan u ovom periodu.

    Kada su u pitanju banke koje posluju u okviru OTP Grupe u Srbiji, do sada smo iz garantne šeme pustili već ukupno 11,1 milijardu dinara odobrenog iznosa.

    Posebno bih izdvojio podršku koju je bankarski sektor dobio od Narodne banke Srbije, kada je bilo potrebno sprovesti zastoj u otplati kredita – moratorijum. NBS se postavila kao pravi partner, fleksibilno i odgovorno prema bankama i klijentima banaka.

    U periodu od aprila, naši klijenti su koristili za 84 odsto više digitalne kanale u odnosu na prvi kvartal ove godine. Obe banke su odgovorile na preko 42.500 mejlova koji se odnose na moratorijum, a u kontakt-centru su primile više od 200 odsto poziva nego inače, dok su ekspoziture radile u kapacitetu od oko 80 odsto.

    Pandemija je u stvari imala značajnu ulogu u usmeravanju naših klijenata da više koriste elektronsko bankarstvo, i oni su brzo shvatili da su naše usluge onlajn bankarstva jednostavne, praktične i sigurne.

    Sve kompanije i preduzeća širom sveta bili su suočeni sa izazovom pandemije, pa su svoja poslovanja morali da prilagode protivepidemijskim merama. Kako je to izgledalo u slučaju OTP?

    Kako bi zaštitila klijente i zaposlene, banke su preduzele propisane mere od strane Svetske zdravstvene organizacije, od početka pandemije. Radi odgovornijeg postupanja tokom trajanja borbe sa koronavirusom, banke svoje klijente upućuju na beskontaktne i digitalne servise, koji su im dostupni 24/7 i koje mogu koristiti iz svojih domova. Za sve hitne zahteve, ekspoziture banaka su sa nepromenjenim radnim vremenom na raspolaganju, izuzev perioda kada je na snazi bilo vanredno stanje i kada su ekspoziture radile po skraćenom radnom vremenu. Dodatna beneficija je to što klijenti obeju banaka imaju na raspolaganju preko 300 bankomata upravo obeju banaka, za podizanje sredstava bez naknada.

    Život i aktivnosti se nastavljaju uprkos pandemiji, kao predsednik Upravnog odbora Udruženja banaka Srbije, kakvu saradnju očekujete banaka sa privredom, klijentima, kakve su vaše procene u tom smislu?

    Kada govorimo o sektoru privrede, prioritet bankarskog sektora treba da bude u održanju kreditne aktivnosti u skladu sa potrebama klijenata, kao i u pružanju podrške kompanijama koje će usled ove situacije možda ući u problem nelikvidnosti i da budemo tu za njih. Novonastale okolnosti predstavljaju izazov za sve nas, a mi ćemo nastaviti da reagujemo brzo i agilno i da budemo podrška privredi i građanima.

    Put rasta u narednom periodu zavisiće od ekonomske aktivnosti u narednim mesecima, koliko će brz biti oporavak, hoće li doći do drugog talasa virusa i kakvih sekundarnih negativnih uticaja koji mogu uticati na ekonomiju.

    Na koji način je OTP brinuo o zaposlenima u doba krize?

    Ni u OTP banci ni u Vojvođanskoj banci nije bilo otpuštanja zaposlenih zbog pandemije, kao ni smanjenja plata. Važno nam je da naši zaposleni znaju da imaju sigurnost na radnom mestu i da ne moraju da brinu zbog toga u vremenima kada ne znamo šta nosi sutra. Naši zaposleni pored redovnih obuka, treninga i usavršavanja imaju priliku da četiri dana mesečno rade od kuće, što je na godišnjem nivou sa godišnjim odmorom ukupno tri meseca van prostorija banke. Nakon što je proglašena pandemija, za samo dve i po nedelje 95% zaposlenih iz upravnih zgrada i 52% kolega iz mreže je prešlo na svakodnevni rad iz svojih domova.

    Takođe, tokom vanrednog stanja, za zaposlene obeju banaka pored adekvatne tehničke podrške za rad od kuće i naravno zaštitnih sredstava ukoliko dolaze u prostorije banke, organizovano je i online predavanje sa posebnim video-materijalima i stručnim savetima za održavanje mentalnog zdravlja tokom izolacije. Na dnevnom nivou, zaposleni obeju banaka su kroz interni newsletter bili informisani o nekim vedrim temama i korisnim savetima.

    Dobročinstvo je obeležilo prethodne mesece, kome je OTP pružio pomoć?

    Pandemija je ostavila duboke ekonomske i socijalne uticaje na svaku osobu, kompaniju i organizaciju. Potpuno svesni odgovornosti koje imamo za svoje klijente, zaposlene i partnere, širom regiona, OTP Grupa je dala značajan doprinos ublažavanju poteškoća izazvanih pandemijom koronavirusa. Do danas, OTP Grupa je donirala oko 5,7 miliona evra ukupno u svim zemljama gde posluje, pri čemu smo se u Srbiji među prvima odazvali pozivu UNICEF-a za kupovinu respiratora što je bilo od velikog značaja za širu lokalnu zajednicu, kao i donacija dostavnog vozila Institutu Torlak kako bi se ubrzalo testiranje u ključnom trenutku po zdravstveni sistem. Na lokalnom nivou novčana pomoć je upućena ugroženim zdravstvenim institucijama u celoj zemlji.

    Sa druge strane, okrenuti smo podršci ka olimpijskim vrednostima gde Vojvođanska banka kao zvanična banka Olimpijskog tima Srbije protekle dve decenije nastavlja da podržava naše najbolje sportiste i omogućava bolje uslove za pripreme i nastupe na takmičenjima.

    Koje novine očekuju klijente OTP?

    Potrebe naših klijenata nas usmeravaju, a inovacije inspirišu. Tokom prethodne godine uveli smo brojna unapređenja procesa i funkcionalnosti.

    U našoj online ekspozituri, klijenti mogu realizovati keš kredit, dozvoljeni minus, kupiti osiguranje jednostavnom potvrdom uz pomoć mobilnog telefona. Slanje novca između prijatelja i članova porodice pojednostavljeno je opcijom P2P za slanje novca u okviru mobilne aplikacije. Za korisnike android telefona omogućena je opcija mCard – plaćanje mobilnim telefonom, a uskoro uvodimo i Apple Pay.

    I Narodna banka nas je podsticala da dalje poboljšavamo korisničko iskustvo. Uvođenjem Instant platnog sistema građanima su omogućene brze transakcije, a od ove godine i novo iskustvo plaćanja pomoću IPS QR koda.

    Prepoznati smo kao pionir u inovacijama i digitalizaciji. To smo uspeli da prenesemo i na domaće preduzetništvo kroz projekat Generator, a posebno bih naglasio da je ovogodišnji, četvrti Generator Game Changer namenjen upravo onima koji imaju novu ideju ili gotovo rešenje a žele da inoviraju, kako bi pomogli malim i srednjim biznisima da nastave dalje nakon posledica prouzrokovanih pandemijom. Dva najbolja projekta po izboru žirija OTP banka nagradiće sa po milion dinara, uz vredne nagrade koje će dodeliti Vojvođanska banka, ICT Hub i drugi partneri.

    Šta će integracija doneti?

    OTP Grupa u Srbiji posluje kroz OTP banku i Vojvođansku banku koje se nalaze u procesu integracije i čije spajanje očekujemo naredne godine. Reč je o sigurno najkompleksnijem projektu koji je viđen do sada na našem finansijskom tržištu, čijim se okončanjem stvara vodeća finansijska institucija. Za mene, kao čoveka koji predvodi integraciju dveju banaka i koji se nalazi na čelu OTP banke, odgovornost je velika i puna izazova. Ponosan sam na 3.200 kolega koji istovremeno vredno obavljaju svoje svakodnevne bankarske poslove u dve banke, ali su posvećeni i projektu spajanja.

    Takođe, rezultati ne ukazuju samo na to da ćemo se nakon spajanja čvrsto pozicionirati na drugo mesto koje smo u protekloj godini već zauzeli, nego i da je naša matična grupa napravila pravi potez akvizicijama u Srbiji poslednjih godina.

    Živimo u izazovnim vremenima kada se strateški pristup rešenju situacije i vođenju tima nameće kao imperativ. Suočeni sa situacijom koju niko nije mogao ni da zamisli ni da predvidi, svakodnevno pokazujemo da samo solidarnošću možemo lakše prebroditi novonastale okolnosti. U vreme pandemije heroji su svuda oko nas, važno je da ih prepoznamo i podržimo, i da naučene lekcije ne zaboravimo ni kada kriza bude iza nas.