“Ranije nikoga nije bilo briga za pasulj. A danas…” Zašto je ova namirnica postala toliko popularna u pandemiji

Piše Dejvid Jafe-Belani, Njujork tajms na srpskom

0
Amerikanci za zalihe kupuju pasulj svih vrsta. Fotografija: Kejsi Kliford za Njujork tajms

Tim Mekgrivi radi sa pasuljem više od 30 godina, ali kada je nedavno ušao u jednu prodavnicu u Pulmanu, u Vašingtonu, video je nešto što nije nikad ranije: prazne police na kojima inače stoji pasulj.

“U jednom smislu, ostvario mi se san”, rekao je Mekgrivi koji upravlja trgovinskom grupom uzgajivača i proizvođača mahunarki, među kojima su svakako i oni koji trguju pasuljem. “Sa druge strane, ovo govori da je stvar prilično ozbiljna.”

Pošto je pandemija koronavirusa uzdrmala svakodnevni život u čitavim Sjedinjenim Državama, Amerikanci se snabdevaju dugotrajnim namirnicama poput testenine, pirinča, mesa u konzervama, pa čak i ovsenog mleka. Ipak, rastuća potražnja za pasuljem se istakla kao naročito moćan simbol anksioznosti i neizvesnosti. Za neke proizvođače ova iznenadna popularnost ranije potpuno skrajnute mahunarke pomalo je nadrealna.

“Nikoga nikada nije briga za pasulj”, kaže Stiv Sando, vlasnik imanja u Kaliforniji na kojem se uzgaja pasulj. “Prosto je šokantno. Ranije sam bio najusamljeniji čovek na pijacama.”

Grozničava kupovina proteklih nedelja proširila se na sve mahunarke, uključujući sočivo, grašak i upravo pasulj. Proizvođači koji pakuju mahunarke beleže rast od 40 odsto u prodaji, kaže Mekgrivi.

Goya Foods ima veći promet nego ikada: prodaja crnog i pinto pasulja, kao i drugih konzerviranih proizvoda, porasla je za čak 400 odsto.

“Doživeo sam i zemljotrese i uragane, ali ovo vidim prvi put”, kaže Bob Unanue, predsednik kompanije Goya Foods.

Veliki broj fabrika za konzerviranje zapošljava nove radnike ili uvodi dodatne smene usled povećane potražnje.

Rancho Gordo Stiva Sandoa obično na dnevnom nivou primi 150 do 200 porudžbina; 14. marta primljeno ih je čak 1.669. Narednog dana, još 1.450.

“Nismo pripremljeni za ovo”, rekao je Sando.

On je u magacinima uveo i noćnu smenu koju pokrivaju privremeno zaposleni radnici. Kupcima je najavio moguća kašnjenja od tri ili četiri nedelje.

“Uopšte ne uživam u ovome, iskreno”, dodao je Sando. “Ovo je posledica straha. Prodaja je sjajna, ali bi hrana trebalo da bude nešto zbog čega se osećate dobro.”

Mahunarke su iz mnogo razloga savršena hrana u ovom trenutku. Jeftine su i nutritivno bogate, a u zavisnosti od uslova u kojima se čuvaju, u konzervama mogu da ostanu jestive čak dve godine.

“Sočivo je pronađeno još u egipatskim grobnicama – i dalje je raslo”, kaže Mekgrivi.

Popularnost pasulja počela je da raste i pre koronavirusa. Potrošnja je u SAD poslednjih godina porasla na četiri kilograma po glavi stanovnika sa tri kilograma koliko je iznosila 2015. godine, prema zvaničnim podacima.

Profesionalni kuvari pasulj posebno cene zbog njegove široke primene.

“Na koji god način bio spremljen, sjajnog je ukusa”, kaže Džordžin Brenan, autorka kuvara “Francuski pasulj”. “Ovo je na neki način prilika da ljudi koji mahnito kupuju pasulj otkriju nove ukuse.”

Ovaj tekst objavljen je u novom broju Njujork tajmsa na srpskom jeziku, koji se dobija na poklon uz svaki primerak vaskršnjeg broja Nedeljnika