
„U procesu smo dobijanja bankarske garancije na čiji proces ne možemo da utičemo, a kako ne bi okasnili u dostavljanju ponude, molimo Vas za odlaganje roka za dostavljanje ponuda za sedam radnih dana“, zamolio je jedan od potencijalnih ponuđača na tenderu za nabavku ukupno 300 novih solo i zglobnih autobusa za Gradsko saobraćajno preduzeće (GSP) Beograd.
GSP je potom, kako je jutros osvanulo na Portalu javnih nabavki, rok za dostavljanje ponuda za obe vrste autobusa, koji je inače isticao u utorak, 2. juna, produžio do 9. juna.
To je peti po redu „produžetak“ koji je GSP odobrio na tenderu na kome su potencijalni učesnici upozoravali na brojne nelogičnosti pa čak tražili njegovu obustavu.
šta sve smeta ponuđačima?
Jedno od spornih pitanja čak je bila i procenjena vrednost ove javne nabavke, koja je u slučaju oba postupka, za solo kao i za zglobne autobuse, navedena u iznosu od po 35 milijardi dinara.
Tražeći pojašnjenje da li nabavka vredi 35 milijadi ukupno ili 70 milijardi zajedno, kao i iz kojih izvora treba da se obezbedi taj novac, jedan od ponuđača je u dopisu GSP naveo da je naručilac dužan da obustavi ovaj postupak javne nabavke, izmeni Plan javnih nabavki i naziv predmeta javne nabavke, te objavi novu konkursnu dokumentaciju „tako da na osnovu nje može da se podnese ponuda, i koja omogućava uporedivost ponuda, što sada nije moguće“.
Odgovarajući na ovaj zahtev kao naručilac, GSP je naveo da njegov Plan javnih nabavki za 2025. godinu sadrži stavku „Kupovina vozila za prevoz putnika“, procenjene vrednosti 35 milijardi dinara, i to zbirno za nabavke različitog karaktera (trebalo je da budu nabavljeni i tramvaji pa se od toga odustalo). Time je razrešio i dilemu o procenjenoj vrednosti nabavke kada je reč o solo i zglobnim autobusima.
Potencijalni učesnici su se, takođe, žalili da su tehničke specifikacije tako postavljene da odgovaraju samo jednom proizvođaču – kineskom HIGER-u, odnosno da su praktično eliminisani svi evropski proizvođači autobusa, uključujući i turske, o čemu je Nedeljnik detaljno pisao.
ODLOŽENA I OBAVEZA PODMLAĐIVANJA VOZNOG PARKA
Gradski odbornici su, inače, na sednici 20. maja izglasali i odluku kojom se obaveza da autobusi na beogradskim ulicama ne smeju da budu stariji od 10 godina stupa na snagu tek u septembru 2026. godine, umesto za četiri meseca.
U obrazloženju u koje je Nedeljnik imao uvid pisalo je da je ključni razlog za odlaganje to što je još u toku postupak javne nabavke koju sprovodi JKP Gradsko saobraćajno preduzeće (GSP) Beograd, i to za kupovinu 300 novih solo i zglobnih autobusa na gas (CNG).
„Imajući u vidu broj vozila (preko 200 vozila) koje bi trebalo isključiti iz saobraćaja 01. sepembra 2025. godine, po osnovu starosne granice, JKP GSP Beograd ne bi bio u mogućnosti da obavlja ugovoreni obim saobraćaja“, navedeno je u odluci.