Ozbiljna polemika: Da li je fer da zaposleni ljudi sa decom imaju veće povlastice i više slobodnih dana od kolega bez dece?

Pišu Daisuke Vakabajaši i Šira Frenkel, The New York Times International Report

0
Ilustracija: Art-Jan Venema

OUKLAND, Kalifornija – Kada je koronavirus zatvorio škole i obdaništa, pretvorivši roditeljstvo u multitasking noćnu moru, mnoge kompanije iz tehnološkog sektora poželele su da pomognu svojim zaposlenima. Ponudile su nove beneficije, uključujući i dodatne slobodne dane roditeljima.

Nije prošlo mnogo, a radnici bez dece počeli su da postavljaju pitanje: A mi?

Na jednom nedavnom sastanku, zaposleni u Fejsbuku požalili su se da su mere koje su donesene tokom kovida-19 “pre svega išle u korist roditeljima”.

A u Tviteru, na internom forumu izbila je prava svađa nakon što je jedan radnik, koji nema decu, optužio drugog zaposlenog, koji je uzeo slobodne dane da brine o detetu, da ne radi dovoljno.

Kada je kompanija Salesforce saopštila da će svi roditelji dobiti šest nedelja plaćenog odsustva, većina zaposlenih je aplaudirala. Ali jedan menadžer u Salesforcu, kojem nije dozvoljeno da javno govori o internim pitanjima i zbog toga neće biti identifikovan, navodi da su dvoje zaposlenih koji nemaju decu – a tako misle mnogi u različitim kompanijama – uložili žalbu, jer su prava roditelja očigledno na prvom mestu.

Kompanije pokušavaju na razne načine da pomognu svojim zaposlenima, ali oni bez dece zato se osećaju potcenjenima. Kao da se, navode, od njih traži da ponesu teži deo radnog tereta. U isto vreme, roditelji su frustrirani što njihove kolege ne osećaju i ne razumeju koliko je teško balansirati između posla i brige o detetu, posebno kada ne rade škole, pa moraju da pomažu klincima i sa učenjem.

U martu je Fejsbuk ponudio deset plaćenih nedelja odsustva zaposlenima kojima je dete ostalo bez škole ili vrtića, ali i onima koji su brinuli o nekom starijem rođaku koji nije u staračkom domu. Gugl i Majkrosoft su ponudili slične povlastice, ali i uključili ljude koji brinu o nekom rođaku koji se razboleo.

Mark Zakerberg, izvršni direktor Fejsbuka i otac dvoje dece, takođe je rekao da kompanija neće procenjivati radne uspehe zaposlenih za prvu polovinu 2020. jer “je bilo toliko promena u našim životima”. Svi će dobiti bonuse koji se obično daju samo za dobre rezultate. A to je iznerviralo neke “bezdetne” zaposlene koji veruju da bi trebalo da dobiju više.

Kada je Šeril Sandberg, generalna direktorka Fejsbuka, napravila video-konferenciju 20. avgusta, više od 2.000 zaposlenih upitalo ju je šta kompanija može da uradi da podrži neroditelje, pošto su sve druge odluke išle u korist roditelja.

Sandbergova je rekla da se “ne slaže sa samom premisom pitanja”, i dodala da je svako dobio bonuse veće nego što su uobičajeni, ali i po hiljadu dolara za opremu za rad od kuće.

Ona je ocenila da Fejsbuk pokušava da napravi “inkluzivnu” politiku slobodnih dana.

“Verujem da su pred roditeljima određeni izazovi”, rekla je. “Ali izazovi su pred svima, i ti izazovi su veoma, veoma stvarni.”

Fejsbuk je potom saopštio da svi zaposleni mogu da uzmu po tri slobodna dana da se oporave od fizičkih ili mentalnih tegoba, i to bez lekarskog uverenja. Ponudili su i mesec dana plaćenog odsustva svima kojima je neki član porodice oboleo. Svi zaposleni će dobiti neograničen broj dana za bolovanje i najmanje tri nedelje plaćenog odmora.

Tenzije su možda posledica činjenice da nije dobro objašnjeno da je ono što koristi roditeljima zapravo dobro i za sve ostale, kaže Erin Keli, profesorka na Sloun školi menadžmenta Masačusetskog instituta tehnologije.

“Pitanje koje bismo mogli da postavimo zaposlenima koji se osećaju frustrirano je ovo: šta mislite da bi se dogodilo ukoliko bi vaš kolega morao da dâ otkaz?”, kaže ona. “Zapravo biste tada radili još više.”

Ovaj tekst objavljen je u novom broju Njujork tajmsa na srpskom, koji se dobija na poklon uz svaki primerak Nedeljnika broj 456

Svi čitaoci dobijaju i knjigu o Paji Vuisiću

Naslovna strana poklon knjige

POSTAVI KOMENTAR

Unesite komentar
Unesite ime