Šta podrazumeva digitalni token FIN2 i kome je on namenjen?
Mi smo licencirana faktoring kuća koja otkupljuje nedospela potraživanja (fakture) kompanija u zemlji. Sa našom platformom za digitalni faktoring uveli smo potpuno novi način obavljanja ovog posla i od januara 2021. godine uspeli smo da finansiramo fakture preko 100 klijenata u ukupnom prometu od više od 12 miliona evra. Potvrdili smo biznis model i pokazali veliki potencijal za rast ali smo, zbog toga što smo mlada kompanija (startup), udarili u prepreke kod traženja izvora finansiranja kod tradicionalnih finansijskih institucija poput banaka. Zbog toga smo se odlučili da izdamo digitalni token. Digitalni token FIN2 u suštini predstavlja vrstu finansijskog instrumenta (digitalnu obveznicu) sa kojim kompanija Finspot prikuplja radni kapital kako bi mogla da proširi svoje poslovanje. Kupci tokena (investitori) činom kupovine dobijaju pravo na učešće u profitu koji mi pravimo, a mi dobijamo sredstva za dalji rast. Laički rečeno, koristimo novac investitora da bismo finansirali fakture firmi u zemlji i na taj način širili naš biznis, a investitorima za to plaćamo određenu naknadu.
Kakva su bila iskustva sa ponudom prvog digitalnog tokena FIN?
Prijem je daleko premašio naša očekivanja. U roku od mesec dana smo uspeli da prodamo svih 300.000 EUR tokena a na našu platformu se registrovalo preko 300 investitora, od kojih je više od 100 njih investiralo. Naš token je prvi token koji je izdat u Republici Srbiji pa zbog te činjenice nismo mogli biti sigurni koliko će tržište biti spremno, ali smo prijatno iznenađeni. Investitori su pokazali zainteresovanost, tehničku pismenost i spremnost za nove vidove investiranja. Ovo objašnjavamo delom i time što na našem tržištu nema puno opcija za investiranje novca, pa je svaka dobra prilika više nego dobrodošla. S obzirom na to da je proces investiranja na našoj platformi veoma jednostavan i može da se završi i sa mobilnog telefona, kao i da je novi token FIN2 unapređen u odnosu na prethodni, očekujemo da će nova ponuda proći i bolje od prethodne.
Koliko biznisa i firmi je, prema vašim podacima, uz pomoć belog papira dobilo sredstva od investitora i tako pokrenulo proizvodnju?
Zasada smo mi jedina firma koja je dobila odobrenje od Komisije za hartije od vrednosti, i jedina firma koja je token izdala i počela da isplaćuje profit svojim investitorima na osnovu njega. Znamo za nekoliko firmi i grupa koje pripremaju svoje tokene, i nadamo se da će naš primer poslužiti kao dobra vodilja da se ovaj ekosistem razvije i pokaže svoj puni potencijal.
Koja bi bila vaša osnovna preporuka kompanijama koje razmatraju izdavanje digitalnog tokena?
U ovoj fazi, dok je ovo polje još u razvoju i nema puno primera iz prakse, potrebno je pronaći dobre savetnike koji mogu pomoći u proceni da li je biznis model kompanije odgovarajući i kakav digitalni token bi bilo potrebno izdati. Već postoji nekoliko advokatskih kancelarija koje se ovim poslom bave i koje mogu pomoći, a pozivamo sve zainteresovane da slobodno stupe u kontakt s nama ako žele da dobiju besplatne smernice na osnovu naših iskustava. Mi imamo jak interes da ovaj ekosistem zaživi i da kompanije izdaju kvalitetne digitalne tokene jer to podiže opšte poverenje na tržištu.
Kakva je vaša saradnja sa domaćim i stranim partnerima, kao što su Komisija za hartije od vrednosti, ali i organizacije kao što su USAID ili Evropska banka za obnovu i razvoj?
Saradnja sa Komisijom za hartije od vrednosti, koja je regulator nadležan za izdavanje digitalnih tokena, bila je primer kako regulator i privreda treba da sarađuju prilikom rada u nekoj inovativnoj oblasti. Imali smo otvorenu i čestu komunikaciju koja je omogućila da veoma brzo izdamo token koji je u skladu sa našim biznis modelom i koji štiti interese investitora. Kancelarija USAID-a nam je puno pomogla u ranoj fazi razvoja naše kompanije sa promocijom i kontaktima, a EBRD nas je prepoznao kao jednu od najperspektivnijih startup kompanija na Balkanu 2021. i pomogao nam u finansiranju nekoliko internih projekata unapređivanja naše platforme za faktoring.