Nova pravila naređuju novinarima da “učestvuju u promociji” vlade: Kako je ućutkan javni servis u Hongkongu

Piše Vivijan Vang, The New York Times International Report

0
Fani Kval i Čoj Jukling, bivše producentkinje kanala RTHK, dolaze u sud nakon hapšenja jednog kolege. Fotografija: Lam Jik Fei za Njujork tajms

Kada je Patrik Li preuzeo dužnost direktora javnog servisa Hongkonga (na to mesto ga je postavila vlada), ispred njegove kancelarije pojavio se digitalni katanac. Ranije je ova kancelarija bila mesto gde su zaposleni Radio-televizije Hongkong dolazili da se jadaju zbog postupanja menadžmenta. Katanac je bio znak da takve žalbe više nisu dobrodošle.

Za mnoge zaposlene ovo je bila logična posledica transformacije kroz koju je prošao RTHK, institucija stara 93 godine i na dobrom glasu kao jedno od najboljih izvora vesti u nekada slobodnom medijskom pejzažu Hongkonga. Svojevremeno je RTHK bio upoređivan sa BBC-jem. No pod odredbama zakona o nacionalnoj bezbednosti koji je lane nametnuo Peking, mnogi danas kažu da podseća na Kinesku centralnu televiziju, javni servis Kine koji služi za propagandu.

Otkako je u martu stigao direktor Li, više nema intervjua sa kritičarima vlade. Istorijski programi o Kineskoj komunističkoj partiji emituju se u prajm-tajmu. Nestale su cele emisije. Nova pravila naređuju novinarima da “učestvuju u promociji” vlade, posebno kada je reč o “očuvanju nacionalne bezbednosti”.

Direktive stižu u trenutku kada je predsednik Kine Si Đinping stegao kragnu oko zemlje. Keri Lam, prva žena Hongkonga, pohvalila je Lija jer “radi tačno ono što se očekuje od glavnog urednika”. Nedugo potom, saopštila je da će raditi sopstvenu emisiju na RTHK-u.

RTHK je prilježno istraživao zloupotrebe organa reda tokom antivladinih protesta 2019, pa se i moglo očekivati da će se naći na udaru. Po zakonu o bezbednosti – napisanom da ućutka proteste – zvaničnici su krenuli u obračun sa građanskim društvom Hongkonga i napali medije koje smatraju neprijateljskim.

“Ranije je bilo mnogo više ravnoteže”, kaže Cang Či-Ho, koji je nekoliko godina vodio satirični program na radiju, pre nego što je tokom leta dobio otkaz. “Sada ništa ne možemo da uradimo ukoliko ukinu neku emisiju.”

RTHK nije dao dozvolu Liju da govori za naš list. Naveli su da su promene u programskoj šemi bile posledica “javne zabrinutosti”.

Ako im je trebao dokaz da je RTHK svojevremeno imao hrabrosti da se suprotstavi vladi, gledaoci su mogli da ga vide u Cangovoj emisiji “Headliner”. U jednom skeču redovno bi se pojavljivala carica, koja je imitirala političare kao što su Si i Keri Lam. Prošle godine, nakon pritužbe koju je podnela hongkonška policija, serijal je suspendovan.

Nekoliko meseci kasnije, uhapšena je Čoj Jukling, producentkinja emisije koja je istraživala odgovore vlasti na napade organizovanih batinaša na demonstrante 2019. Potom su u februaru zvaničnici objavili izveštaj u kojima su kritikovani “ozbiljno neadekvatni” uređivački standardi RTHK-a. Rekli su da će glavni urednik biti zamenjen Patrikom Lijem, koji nikada nije radio kao novinar.

Li je od producenata potencijalno “spornih” epizoda tražio da pošalju detaljan scenario devetočlanom komitetu. Šest emisija je prestalo sa emitovanjem, uključujući i nedeljni okrugli sto u kojem su učestvovali profesori, i noćni program o putovanjima i odmoru.

Emisije koje su ostale u etru teško prepoznaju i njihovi tvorci. Fani Kvan provela je 13 godina kao producentkinja emisije vesti “Hong Kong Connection”. Urednički komitet joj je zabranio priču o studentskim aktivistima. Neke druge epizode takođe su završile u košu. Direktori su brzo našli spoljne saradnike da snimaju emisije. Od aprila do danas, svega pet epizoda napravili su stari novinari.

Li se brani da je sve ovo “veoma normalan” urednički proces.

Otišlo je oko jedne trećine novinara iz programa vesti. U julu, Fani Kvan je napravila oproštajnu žurku, sa još osmoro kolega koji su se dogovorili da zajedno daju otkaz.

Prvih nekoliko meseci je slala poruke kolegama na kanalu, pitajući ih kako su. S vremenom ne prestala.

“Osećam da se ništa tamo nije promenilo”, kaže. “Ili ništa nabolje.”

Ovaj tekst objavljen je u novom broju Njujork tajmsa na srpskom, koji se dobija na poklon uz svaki primerak aktuelnog Nedeljnika

Digitalno izdanje i pretplata na nstore.rs