Međunarodno poslovanje u novoj realnosti

    Piše Milorad Ilić, izvršni direktor za investicione projekte i međunarodni razvoj poslovanja kompanije Galenika

    0
    Foto: Promo

    Protekla godina je donela nezabeležene izazove u poslovanju širom sveta. U tim okolnostima, u radu sa internacionalnim partnerima i izvoznim tržištima, najvažnije je prilagoditi se novonastaloj realnosti.

    Komunikacija je ključni faktor. Kao posledica nužnosti, 90 odsto međunarodnih komercijalnih aktivnosti je premešteno u svet video-konferencija, a digitalne interakcije su postale važnije od tradicionalnih. Ova promena se reflektuje i na ponašanje klijenata na međunarodnim tržištima – oni očekuju maksimalnu podršku, ravnopravan tretman, dodatne pogodnosti i bržu konverziju vrednosti. Tu je i dalje presudna uloga ljudskog faktora, jer je u uslovima pandemije najbolje pokazana neophodnost lokalne podrške na svakom individualnom međunarodnom tržištu.

    U strogo regulisanoj farmaceutskoj industriji potrebno je najmanje pet godina za stvaranje vrednosti. Prihvatanje realnosti da smo svi u vanrednom stanju je u nekoj meri omogućilo da pristup međunarodnim tržištima postane brži i efikasniji. Ono što je osnovni preduslov, koji se podrazumeva za generičku farmaceutsku kompaniju, jeste kvalitetan proizvod, konkurentna cena, dobra regulatorna podrška, razumevanje zahteva tržišta i fleksibilnost u proizvodnji i snabdevanju.

    Galenika je adekvatno reagovala na novu realnost. Prethodnih 12 meseci obeležila je realizacija strategije širenja portfolija proizvoda i prisustva na stranim tržištima. Zabeležen je istorijski nivo investicija u registraciju novih proizvoda, otvorena su nova tržišta uprkos specifičnim okolnostima, a izvoz dvostruko uvećan, što je potvrda ispravnosti pristupa i dobra osnova za budući razvoj i još veće međunarodno prisustvo.

    Ovaj period nas je podsetio da je promena jedina konstanta. Prirodan refleks u krizama jeste zastati, čak i napraviti korak unazad, ali pokazalo se da je agilnost pod pritiskom presudna za ostvarenje stabilnog razvoja i osvajanje novih tržišta.