Ključna stvar je da korisnici uvide gde 5G može da im pomogne

Nemanja Žilović, izvršni direktor Strategije i transformacije, Telenor

0

Telenor Srbija od dolaska PPF-a na tržište nastavlja sa investicijama u privredu Srbije i većina ulaganja usmerena je na infrastrukturu. Koja je vaša strategija razvoja u tom smislu i šta je budućnost telekomunikacija?

Naše investicije fokusirane su tamo gde očekujemo da će biti potrebe naših sadašnjih i budućih korisnika. Najviše su vezane za porast kapaciteta mreže. Sadašnji trend u telekomunikacijama jeste pomeranje najvećeg dela saobraćaja na prenos podataka putem mobilnog interneta, i ta potreba konstantno raste. Poslovanje kompanija sve više se dešava u digitalnom svetu, a privatni korisnici sve više koriste video-servise kao što su YouTube i HBO GO, dok je nama važno da smo u stanju da to pratimo. Zbog toga vidimo da će biti neophodno da se počne i sa uvođenjem novih tehnologija.

Uvođenje 5G mreže predstavlja jedan od najvažnijih projekata Telenora u poslednje vreme. Kakve su pretpostavke u vezi sa tempom širenja 5G mreže u Srbiji?

Više stvari trebalo bi da se poklopi da bi ulaganje u razvoj 5G-a bilo održiva investicija za operatore. Pre svega, potrebno je da država prepozna vrednosti koje ona može da donese digitalizaciji srpskog društva. Druga neophodna stvar je da 5G uređaji budu cenovno pristupačni, jer nema smisla investirati u mrežu koju korisnici ne mogu da koriste. Ključna stvar je da korisnici uvide gde 5G može da im pomogne – što je i tema mnogih globalnih debata. Privatnim korisnicima donosi brži mobilni internet, bolje iskustvo mobilnog gejminga, ali mnogo više donosi poslovnom sektoru. Osim bržeg prenosa podataka, postoje tri osnovne oblasti za razvoj industrije sa 5G-om. To su mogućnost postavljanja velikog broja uređaja koji koriste malu količinu energije za međusobno povezivanje (IoT), veoma brz odziv od komande do promene na serveru i „netvork slajsing“, tj. pravljenje odvojene visoko pouzdane mreže za samo jednog poslovnog korisnika.

Kakvi su praktični primeri korišćenja 5G mreže?

Na primer, u rudniku možemo postaviti veliki broj senzora povezanih na 5G mrežu koji će reagovati na minimalan potres, na porast nivoa vode ili na promenu sastava atmosfere… Oni će upozoravati unapred o uslovima rada, što će uticati na bezbednost radnika i tehnike, kao i doneti dosta ušteda. Takva rešenja su i sada moguća, ali 5G nam dozvoljava da postavimo senzore čije baterije mogu da traju i nekoliko godina, što sa prethodnim tehnologijama nije bilo moguće. Dobar primer iz svakodnevnog života za kratak odziv je svirka. Muzičari koji se nalaze na različitim krajevima sveta, moći će da sviraju zajedno u realnom vremenu, bez kašnjenja, kao da su u istoj sobi. Mreža 5G pruža priliku i da se deo spektra potpuno odvoji za određenu kompaniju. Tako se stvara mreža koja je bezbedna i odvojena, a koristi infrastrukturu javne mreže. I naravno, povrh svega, 5G donosi brz prenos podataka do 1 Gbps, što je danas uporedivo sa prenosom putem optičkog kabla. Brojne promene u obimu usluga koje pružate korisnicima najvidljivije su u dostupnosti velikog broja digitalnih usluga.

Kako je, statistički gledano, taj povećan obim usluga uticao na povećanje broja korisnika? Prepoznaju li ljudi ono što im Telenor nudi?

Više od pola miliona naše korisničke baze koristi Telenorove digitalne servise kao što su Deezer za striming muzike, HBO GO za pristup HBO katalogu, NickPlay sa sadržajima za decu i BookMate sa onlajn i audio knjigama. Oni veoma cene što te servise dobijaju u ceni paketa i vide ih kao dodatnu vrednost koja čini da ostanu verni našem brendu. Međutim, ono zbog čega Telenor biraju za svog operatora jeste kvalitet mreže, što ističu kao našu ključnu prednost na tržištu.

Koji tehnološki trendovi u ovom trenutku predstavljaju korak koji bi Telenor i srpska privreda zajedno mogli da naprave u budućnosti i ka budućnosti?

Prilagođena rešenja za industriju su najvažnija, upravo kao u slučajevima koje sam naveo kada sam govorio o 5G mreži. Ukoliko kompanije žele da ostanu konkurentne sa ostatkom sveta, sve više će se okretati novim tehnologijama i napredovati ka stvaranju okruženja koje će se kretati od efikasne industrije do moderne poljoprivrede.