MEKSIKO SITI – Mladunčad tigrova i poluautomatsko oružje. Hrpa para i oklopljeni automobili. Polja maka koja se zalivaju uz zvuke balada što glorifikuju kulturu meksičkih narko-kartela.

Ovo je svet Kartel TikToka, žanra video-snimaka koji prikazuje bande za krijumčarenje droge i sve njihove aktivnosti, i koji ima na stotine hiljada pregleda na popularnoj društvenoj mreži.

No iza narko-bleštavila i članova gangova koji plešu čuči grozna realnost: Meksiko je i prošle godine porušio sve crne rekorde po broju ubistava, a eksperti kažu da je „Cartel TikTok“ samo poslednja u nizu propagandnih kampanja koja treba da zamaskira krvoproliće i da obećanjima o basnoslovnom blagu privuče nove mlade regrute, novo topovsko meso.

„To je narko-marketing“, kaže Alehandra Leon Olvera, antropološkinja sa Univerziteta Mursija u Španiji koja proučava onlajn prisustvo meksičkih organizovanih kriminalnih grupa. Karteli „koriste ovakve platforme da pridobiju publicitet, naravno, hedonistički publicitet“.

Već nekoliko godina ovaj sadržaj kruži meksičkim društvenim mrežama, ali je tek nedavno počeo da zatrpava fidove na TikToku u Sjedinjenim Državama i ostatku sveta, nakon što je viralan postao snimak jurnjave gliserima.

Američki tinejdžeri su videli taj snimak na stranici koja se zove „For You“, i na kojoj korisnici vide klipove koje im se preporučuju. Milioni su lajkovali i šerovali klip. Njihovi klikovi su samo doprineli uspešnosti videa u algoritmu koji odlučuje šta će se ponuditi na strani „Za tebe“.

A kada su videli taj klip, algoritam je sam počeo da im nudi hrpu klipova koji su, po svemu sudeći, snimljeni u Meksiku.

„Čim sam lajkovao te glisere, usledili su snimci egzotičnih kućnih ljubimaca i skupocenih automobila“, kaže Rikardo Anheles, korisnik TikToka iz Kalifornije kojeg posebno zanima kartel kultura.

„Fascinantno je“, dodaje. „Kao da gledaš film.“

I neki drugi su ubrzo primetili rast popularnosti kartel klipova, i objavili svoje reakcije na poplavu pištolja i luksuznih automobila na svojim fidovima.

„Da li su karteli ovo upravo predstavili svoju TikTok marketing strategiju?“, upitao je jedan zabezeknuti korisnik na klipu koji je viđen 490.000 ljudi. „Da možda koronavirus nije uticao na vašu prodaju?“

Upitana za zvaničan stav TikToka o tim klipovima, portparolka je navela da je kompanija „posvećena saradnji sa organima reda u borbi protiv organizovanih kriminalnih aktivnosti“, te da je uklonila „sadržaj i naloge koji promovišu nelegalne aktivnosti“. Primeri kartel klipova koji su poslati TikToku kada smo im tražili komentar uskoro su izbrisani sa platforme.

Kartel sadržaj je možda nov za većinu tinejdžera koji koriste TikTok, ali Joan Grilo, autor knjige „El Narco: Inside Mexico’s Criminal Insurgency“, kaže da se sve o narko-kulturi može naći onlajn već punu deceniju, kada je meksička država objavila krvavi rat kartelima.

Na početku su klipovi mahom bili grozni i nasilni – slike odrubljivanja glava koje bi bile okačene na Jutjub, sa namerom da preplaše rivalske bande i da pokažu vladinim snagama sa koliko okrutnim rivalom imaju posla.

No kako su društvene mreže evoluirale, i kako su karteli postajali digitalno umešniji, i sadržaj je bivao sve više sofisticiran.

U julu, društvenim mrežama širio se klip na kojem su članovi brutalnog kartela Nova generacija iz Haliska držali visokokalibarsko oružje i urlali podršku svom vođi, dok je on obilazio oklopna vozila brendirana inicijalima kartela na španskom, C. J. N. G.

Predsednik Andres Manuel Lopez Obrador, koji je u kampanji obećao da će se sa kriminalom obračunati „zagrljajima, a ne mecima“, zasad nije uspeo da smanji rašireno nasilje u zemlji. Samo tokom 2019. zabeležena su 34.582 ubistva.

Neki klipovi i dalje se snimaju da bi se usadio strah, ali većina ima drugačiju poruku: oni bi trebalo da mladim ljudima iz ruralnih krajeva Meksika pokažu koliko dobro može da im bude ukoliko se priključe nekom kartelu: novca koliko poželeti možeš, skupa kola, prelepe žene, egzotične životinje.

„Sve je stvar snova“, kaže Ed Kalderon, konsultant za bezbednost i bivši policajac u Meksiku. „To je ono što oni prodaju.“

Ovakvi klipovi cirkulisali su po Instagramu i Fejsbuku već godinama, ali TikTok je dao žanru kartela potpuno novu dimenziju.

„Poruka mora da bude brza, mora da vas uvuče, mora da bude viralna“, kaže Leon. „Nasilje tako postaje zabavno.“

Ovaj tekst objavljen je u novom broju Njujork tajmsa na srpskom, koji se dobija na poklon uz svaki primerak aktuelnog Nedeljnika

Digitalno izdanje i pretplata na nstore.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.