Od uvođenja bankomata 60-ih godina prošlog veka, preko platnih kartica 70-ih, do internet i mobilnog bankarstva početkom ovog veka, tehnološke inovacije polako ali sigurno nepovratno su menjale bankarsku industriju. Plaćanja gotovim novcem sve više su ustupala mesto najpre beskontaktnim, a potom i elektronskim transakcijama, a napredne tehnologije unosile su fundamentalne promene u način na koji banke posluju i pružaju usluge svojim klijentima. Do pre samo deceniju, bilo je teško i zamisliti da se na tržištu Srbije kredit može dobiti putem aplikacije mobilnog bankarstva, i to za svega nekoliko minuta, da se novac može preneti na račun druge osobe isključivo na osnovu broja mobilnog telefona, da se sredstva mogu podići sa bankomata uz pomoć pametnog uređaja bez upotrebe platne kartice. Virtuelne ekspoziture i asistenti pripadali su sferi budućeg. Danas je ovo realnost našeg bankarskog sistema.

Četvrta industrijska revolucija donela je neslućeni stepen digitalizacije i automatizacije procesa koji je preoblikovao gotovo sve aspekte naših života i sve segmente ekonomije, ne zaobilazeći pritom ni sektor finansijskih usluga. U okruženju koje je podsticalo ubrzani razvoj digitalnih tehnologija, ali i značajne promene u očekivanjima i navikama klijenata, banke su počele da se izmeštaju iz tradicionalnog operativnog modela i uvode inovacije u poslovne procese, proizvode i organizacionu kulturu kako bi generisale novu vrednost za klijente, na brz i efikasan način odgovorile na njihove potrebe i unapredile korisničko iskustvo kroz personalizovanu ponudu i interaktivnu uslugu. Digitalna transformacija više nije percipirana kao prilika za unapređenje poslovanja, već kao nužnost savremenog tržišnog okruženja.

Internet of Things (IoT), sistem međusobno povezanih fizičkih uređaja koji mogu da prikupljaju i šalju podatke digitalnim putem, doneo je suštinsku revoluciju na bankarsko tržište kroz gotovo neograničenu mogućnost primene. Ova napredna tehnologija, integrisana u bankarstvo kao Bank of Things (BoT) koncept, koristi internet i međusobnu povezanost uređaja kako bi u realnom vremenu efikasno prikupila i analizirala informacije sa uređaja korisnika o njihovim preferencama, potrošačkim navikama, ponašanju, kao i potencijalnim potrebama, što je omogućilo bankama da još bolje razumeju svoje klijente i pruže im visoko personalizovano iskustvo sa ciljanim porukama i relevantnim ponudama, podižući nivo usluge i interakcije sa korisnicima finansijskih usluga na potpuno novi nivo. Na zapadnom tržištu, neke banke su već počele sa korišćenjem uređaja koji šalju personalizovane poruke korisnicima na samom ulasku u ekspozituru, dok druge koriste ATM uređaje sa live stream videom koji omogućava klijentima da kontaktiraju s podrškom u banci ukoliko im zatreba pomoć prilikom obavljanja transakcija na bankomatu. I ne samo to, IoT je bankama otvorio prostor za kreiranje preciznih strategija za razvoj i distribuciju proizvoda i automatizaciju procesa koja unapređuje efikasnost poslovanja, a u isto vreme i dodatno povećao nivo bezbednosti bankarskih transakcija kroz nove metode plaćanja i nove vidove autentifikacije.

Internet izveštaj kompanije Cisco za period 2018–2023. sugeriše da bi već naredne godine više od 29 milijardi uređaja moglo biti umreženo. Ne čudi stoga da će budućnost bankarskih i finansijskih usluga sve više biti oslonjena i na korišćenje Big Data tehnologije koja omogućava analitičku obradu izuzetno velikih količina podataka u realnom vremenu, kao i širu upotrebu veštačke inteligencije u cilju predviđanja ponašanja klijenata, unapređenja korisničkog iskustva i ponude inovativnih rešenja, poput saveta na temu investiranja, štednje i potrošnje na aplikacijama koje pokreće veštačka inteligencija. Korišćenjem Big Data tehnologije i veštačke inteligencije, banke su u poziciji da segmentiraju klijente po osnovu prihoda i potrošnje kako bi im ponudile adekvatna finansijska rešenja, kao i da, analizirajući njihovo ponašanje i potrošačke navike na digitalnim kanalima, kreiraju personalizovane ponude u saradnji sa svojim poslovnim partnerima. Smanjenje troškova kroz veći stepen automatizacije, procena rizika i preveniranje prevara samo su još neke od prednosti korišćenja ove tehnologije. Mogućnosti su gotovo neograničene.

Ukoliko imamo u vidu činjenicu da je broj korisnika sa ugovorenom uslugom mobilnog bankarstva u Srbiji već premašio 3,2 miliona, jasno je da se više ne postavlja pitanje da li će banke na domaćem tržištu prihvatiti sveobuhvatnu digitalnu transformaciju, već kako i kada će napraviti suštinski zaokret u svom poslovanju. Digitalne tehnologije i međusobna povezanost uređaja bankama pružaju brzinu, fleksibilnost i agilnost, a klijentima bolju uslugu, osiguravajući istovremeno i veći nivo bezbednosti transakcija. Banke koje ih ne integrišu u svoje procedure, proizvode i usluge sasvim izvesno će biti na putu da izgube tržišnu utakmicu i poverenje svojih klijenata.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.